cushions

Gestart door Ger van den Beuken, 16 juni 2011, 18:32:11

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Klopt Gerard, al is hij dat niet.
Het blad is wel licht glanzend, glad en onbehaard, wat door de benaming "glabrescens" overigens al weggegeven wordt.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 juni 2013, 12:05:31
De bloei in de rotstuin neemt stilaan af.
De gelegenheid om weer meer aandacht aan de onvolprezen "cushions" te schenken.
Niet zo bekend is Aubrieta glabrescens - ik las er onlangs nog een interessant stukje over in "The International Rock Gardener" van juni dit jaar.
http://www.srgc.org.uk/logs/logdir/2013Jun281372419197IRG42June.pdf
Hij komt in het wild slechts op één plek voor : de Smolikasberg in Griekenland.
Hij heeft het wel moeilijk met onze winters, want vroeg in het voorjaar zag hij er niet uit.  Hij heeft zich wel hersteld, maar de bloei is dit jaar zo goed als nihil.  Ik kon één bloempje vereeuwigen, maar zeg nu zelf, als kussenplant alleen al loont hij de moeite.
Zoals je ziet, doet hij het op tufsteen heel aardig.

Inderdaad is deze misschien wat onderschat/onderkend Luc. Ik heb hem hier ook (schuin geplant tussen 2 tufstenen )op een wat beschermd plekje op het zuidwesten waar hij toch redelijk aardig heeft gebloeid dit voorjaar. Geen kussen vol maar toch her en der wat verspreidde bloemetjes ...Ik denk dat hij misschien niet teveel mag lijden van oosten/noordenwind toestanden in de winter ? Of zou het schuin planten wat helpen ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Pas aangeplant en kraakvers uit de beschermende serre van de kwekerij heeft hij het eerste jaar hier voortreffelijk gebloeid Kris.
Vorig jaar en dit jaar kreeg hij telkens een stevige winter over zich heen (hij staat bij mij op het Oosten) en viel de bloei sterk tegen.
Net na de winter zag de plant er zelfs erbarmelijk uit, maar daarvan herstelde hij zich uitstekend...  Ik denk dat het vooral de kou is (zonder beschermend sneeuwdek) die de bloei fnuikt...  :-\

Gyi Peelaerts

Graag hulp ;)Wie kan me de naam en wat uitleg geven over deze cushion staat bij mij 2 jaar in een trog en is 35 cm op 40 cm en krijgt zon van af 12 uur (als ze schijnt!!!)geplant als klein plantje ))8

Eduard Troch

Hingene, prov. Antwerpen (B)

Jan Fouquaert

Dat veronderstel ik ook.
Ooit in mijn bezit gehad, maar de staalharde zon dacht daar anders over.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Eduard Troch

Hier krijgt hij amper zon en doet het prima.
Voor de rest gewone zanderige tuingrond en wat grind er bovenop.
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Gerrit Eijkelenboom

De bloeiende kussens van kruiptijm kruipen bloeiend mijn terras op.

Lily-Anne Vereecken

Mijn sax."Cloth of Gold" heeft het 2 jaar prima gedaan en mooi gebloeid, maar is nu zo mooi niet meer omdat hij in het midden bruine dode stukken heeft . Tijd om een andere ( vochtigere ) plaats te geven denk ik .

Gerard Verweij

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  5 juli 2013, 12:04:26
De bloeiende kussens van kruiptijm kruipen bloeiend mijn terras op.
Dat zijn heel mooie kussens, Gerrit. En 't ruikt lekker, natuurlijk.

Lily-Anne Vereecken

Mijn Saxifraga elisabethea heeft al heel wat plaats ingenomen in de trog en zal er in de herfst even uit moeten ,omdat de Gentiaan ernaast, ook sterke uitbreidingsdrang heeft en er begint in te groeien

Matthias Fouquaert

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 13 juli 2013, 18:14:26
Mijn Saxifraga elisabethea heeft al heel wat plaats ingenomen in de trog en zal er in de herfst even uit moeten ,omdat de Gentiaan ernaast, ook sterke uitbreidingsdrang heeft en er begint in te groeien

De overlevingsdrang van sommige planten is soms buitengewoon. Dat ziet er goed gevuld uit Lily-anne.  ;)

Ger van den Beuken

Drie enorme kussens van meer dan 1 meter doorsnede proberen elkaar te verdrukken, te weten, Astragalus angustifolia, Acantholimon armenum en Minuartia stellata.

Luc Gilgemyn

Die horen hier in elk geval thuis, Ger !
Schitterende matten !!  :o :o

Ger van den Beuken

Dag Luc, ik kreeg een vraag omtrent de vermeerdering van Acantholimon soorten.
Mijn antwoord was dat mijn planten in de tuin geen vruchtbaar zaad aanzetten, dus ben ik afankelijk wat men aan zaadgoed vanuit de natuur aanbiedt.
Vegetatieve vermeedering was de volgende vraag. Nou het antwoord was dat ik nooit resultaat heb geboekt met stekgoed van deze planten, maar wellicht een goede tip voor die mensen die zich willen richten op de vegetatieve vermeerdering, en waarmee ik wel behoorlijk goed succes had, was om gewoon scherp zand oftewel metselzand in de kussens te werken en de natuur zijn gang laten gaan. Uiteraard een geduld kwestie, maar na lange tijd (pin me hier niet op vast) kun je behoorlijk wat beworteld materiaal oogsten.
Hopelijk heeft men hier wat aan.