cushions

Gestart door Ger van den Beuken, 16 juni 2011, 18:32:11

Vorige topic - Volgende topic

Peter Rijntjes

Dat is zeker een mooi exemplaar Pim!

((14 ((14

Luc Gilgemyn

Citaat van: Pim Hols op  6 juni 2014, 15:55:00
Citaat van: Bert Stegeman op 22 mei 2014, 21:55:11
Daar heb je groot gelijk in Peter.
Ook uitgebloeide kussens blijven zeer waardevol en het aanzien meer dan waard.
Androsace barbulata
De 1e foto is van 4 juni en de bloeiende versie is van 31 maart.

Twee keer een eerste prijs voor die topper, Pim !  _02
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Eentje die je hier niet direct zou verwachten :  Aubrieta glabrescens vormt inmiddels een indrukwekkend tapijtje.
Bloeien is echter een ander paar mouwen...  ))8 ))8  Het eerste jaar volop gebloeid, sindsdien (inmiddels al 3 jaar) nog slechts een sporadische bloem..  :(
Ik moet het dus doen met genieten van het kussentje !

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 13 juni 2014, 17:00:10
Eentje die je hier niet direct zou verwachten :  Aubrieta glabrescens vormt inmiddels een indrukwekkend tapijtje.
Bloeien is echter een ander paar mouwen...  ))8 ))8  Het eerste jaar volop gebloeid, sindsdien (inmiddels al 3 jaar) nog slechts een sporadische bloem..  :(
Ik moet het dus doen met genieten van het kussentje !

Ik kan je gerust stellen Luc ....hetzelfde fenomeen hier in onze tuin.....
Misschien dat dit plantje sneeuw of kou nodig heeft in de winter ? Wie zal het zeggen ?
Ik denk dat ie in de natuur niet zo'n grote kussens vormt , misschien groeit hij bij ons nog wel te goed en voorbarig en blijft daarom de bloei achterwege. Vaak is bij planten de bloei een reactie om voor nageslacht te zorgen en blijft die reactie soms wat achterwege als de plant het  wel stelt ?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

--7
Oef dan is die gebrekkige bloei dus niet alleen hier het geval...  ;)
Je zegt daar zoiets, Kris - misschien vindt ie het hier te goed - aan de koude ligt het volgens mij niet, want ook na de voorbije 2 koudere winters liet hij het afweten... ik dacht toen zelfs dat hij die grote koude niet moest...  ((15

Kris De Raeymaeker

Ik droom ook van deze situatie Luc ............ 8)

http://www.greekmountainflora.info/Smolikas/slides/Aubrieta%20glabrescens.html

Dit is geen mooi rond kussen maar een langgerekt dat mooi de crevice volgt.......

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 juni 2014, 20:55:25
Ik droom ook van deze situatie Luc ............ 8)

http://www.greekmountainflora.info/Smolikas/slides/Aubrieta%20glabrescens.html

Dit is geen mooi rond kussen maar een langgerekt dat mooi de crevice volgt.......

Tja... wat hebben ze daar dat wij niet hebben, Kris ...  )--1
Een vraag die wij ons kunnen stellen, maar die eigenlijk door het beeld wordt beantwoord...  8)

Peter Rijntjes

Kris en Luc,

die Aubrieta ken ik helemaal niet. Zijn de planten uit een of andere zaadlijst of ook van den overkant?
Moet deze per defenitie op tufsteen of is een trog ook goed?

))4

Luc Gilgemyn

Citaat van: Peter Rijntjes op 14 juni 2014, 10:45:21
Kris en Luc,

die Aubrieta ken ik helemaal niet. Zijn de planten uit een of andere zaadlijst of ook van den overkant?
Moet deze per defenitie op tufsteen of is een trog ook goed?

))4

Hij komt "van de overkant" Peter - ik denk niet dat hij op tufsteen MOET - ik heb hem tussen de tuf staan, niet in de steen zelf.

Peter Rijntjes

een mooi dingetje, Luc en Kris!
Als je er nog eentje tegenkomt........?

((14

Frankie Wulleman

Hier bloeit hij al enkele maanden aan één stuk, niet rijk, maar toch wat... . Het is nog maar het eerste seizoen dat hij er staat. Het loof is wel aantrekkelijk, maar een plant zoals op die foto uit de link van Kris...daar droom ik toch ook wel van.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Klaas Kamstra

Hallo iedereen,

Hierbij wat info over Aubrieta glabrescens: deze soort is endemisch op Mt Smolikas in noordwest Griekenland.
Komt alleen voor boven ongeveer 2100m.
Mt Smolikas(2637m.) bestaat voornamelijk uit serpentiniet gesteente.

In 1999 is er zaad verzameld door de zgn. MESE expeditie, georganiseerd door de, "van den overkant", AGS.
Enkele andere "highlights" van deze berg zijn oa. Alyssum smolikanum(endemisch) en Dianthus haematocalyx ssp pindicola.
Zie ook de foto's.

Prettige zondag nog! Klaas Kamstra.
www.greekmountainflora.info
www.dionysia4u.com
www.iran-omantour.com

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Klaas Kamstra op 15 juni 2014, 11:31:33
Hallo iedereen,
Hierbij wat info over Aubrieta glabrescens: deze soort is endemisch op Mt Smolikas in noordwest Griekenland.
Komt alleen voor boven ongeveer 2100m.
Mt Smolikas(2637m.) bestaat voornamelijk uit serpentiniet gesteente.
In 1999 is er zaad verzameld door de zgn. MESE expeditie, georganiseerd door de, "van den overkant", AGS.
Enkele andere "highlights" van deze berg zijn oa. Alyssum smolikanum(endemisch) en Dianthus haematocalyx ssp pindicola.
Zie ook de foto's.
Prettige zondag nog! Klaas Kamstra.

Dag Klaas , zoals gewoonlijk schitterende foto's. Ja ....jij kent die gebiedjes natuurlijk heel goed....
Bedankt nog voor de aanvullende info. Want nu weten we ook in welk gesteente hij groeit !
Het gesteente waar hij ginder in voorkomt heb ik spijtig genoeg niet in de tuin liggen.........
Is dat een zuur gesteente trouwens ? Weet iemand dat ?   

Luc Gilgemyn

Enig google werk wijst in de richting dat Serpentiniet een zuur gesteente is, Kris.  Zo hebben we weer wat bijgeleerd... tenzij iemand mij natuurlijk tegenspreekt...  :-\ ;)

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 15 juni 2014, 15:14:47
Enig google werk wijst in de richting dat Serpentiniet een zuur gesteente is, Kris.  Zo hebben we weer wat bijgeleerd... tenzij iemand mij natuurlijk tegenspreekt...  :-\ ;)

Dan is dat misschien de reden ? Namelijk  dat hij het tussen onze kalkrijke stenen niet zo goed doet Luc.
Mijn ervaring is dat alle planten die houden van zuur gesteente het bij mij niet zo goed doen .....