Als ik dit zo zie Ger dan lijken het wel vermorzelde en geplette lavakorrels. ik heb een grote zak hier staan met hele en die sla ik ook regelmatig door om wat te mengen, Ik denk dat ze water in het mengsel opslaan en vasthouden.
Is het ook Gerrit.....we waren vorige week met een paar Rotsfanaten bij een andere Rotsfanaat en die had net een heel aantal
zakjes binnen via duitsland.
Het is afval volgens zeggen,dus wat bij de fabricatie van lavakorrels kapot gaat en dus overblijft.
Prima spul natuurlijk voor bepaalde planten en niks mis mee,maar onze maatschappij wil
alleen maar hele en mooie ronde balletjes in de verpakking!
Slimme zet overigens want relatief verdienen ze hier goud aan....je betaald natuurlijk vooral de verpakking en vracht.
Als bijdrage in de compost topic..........ik zelf gebruik liever geen vochthoudende bestanddelen.
Er kunnen dan 'waterzakken' ontstaan in de potgrond,als de rest van je medium te humeus is kapselt dat rond een lavakorrel
en het vocht blijft zitten ,de wortels gaan er wel in en kunnen hierdoor te nat blijven. de 'Flow' is dan weg.
Bij gebroken lavakorrels zoals jij dat ook doet,of deze afval korrels heb je daar gelukkig minder last van.
Bij een soort als Dionysia's werkt het ook wel omdat de resterende bestanddelen van de meesten mengsels vrij 'droog' zijn.
Zelf wil ik net als in de natuur voor de meeste Alpinen die ik kweek een supersnelle drainage....de omstandigheden
in onze laagland tuinen zijn nu eenmaal een stuk natter en blijven langer nat dan in de bergen.
Bovendien...water kun je geven...maar teveel water lastig uitwringen

Daarom gebruik ik dergelijke dingen helemaal niet meer.
Vroeger wel gedaan en ook vergeleken,maar nooit verschil gezien.
Daarom de 'back to Basic' methode!
Maar voor sommigen teelten en in Alpine-kassen kan het een uitkonst zijn.