Cypripedium

Gestart door Danny De Raeymaeker, 3 mei 2010, 01:39:28

Vorige topic - Volgende topic

Nova de Jong

Citaat van: Johan Keulemans op 12 juni 2013, 23:16:16
Cypripedium reginae

Een mooie kluit heb je Johan! :o

Ik heb mijn plant nu drie jaar. Hij staat in een pot, heeft elk winter overleefd en bloeit trouw in het voorjaar. De plant is groter opgekomen (vorig jaar 5 bladeren, dit jaar 8 bladeren), maar heeft zich nog niet willen vermeerderderen. Ik ben dit jaar begonnen met mesten, ben benieuwd of dat volgend jaar wat op zal leveren...
orchids are like accessories, a woman can never have enough...

Theo Stronks

In het voorjaar gekocht,en nu dus voor het eerst in bloei, de Cypripedium Kentucky.

Sven de Groot

Cypripedium "Princess" (reginae x lichiangense).   
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim van Kruijsbergen

Dat is een mooie, Sven. Ik heb haar ook al een paar jaar, maar ze heeft bij mij nog niet gebloeid. Wel stonden de afgelopen weken weer volop cypripediums te  bloeien.

Wim van Kruijsbergen

en nog een paar...

Wim van Kruijsbergen

en ook nog:

Wim van Kruijsbergen

Mag ik er nog een paar??

Wim van Kruijsbergen

En deze had ik ook nog....

Wim van Kruijsbergen

.....en deze.....

Wim van Kruijsbergen

ik durf bijna niet meer.

Wim van Kruijsbergen

We zijn er bijna.

Wim van Kruijsbergen

en de laatste.

Theo Stronks

Wim,wat een fantastische collectie,een groot compliment is zeker op z,n plaats. -6(
Heb je het idee dat er dit jaar een betere bloei is dan voorgaande jaren?

Luc Gilgemyn

Citaat van: Wim van Kruijsbergen op 21 juni 2013, 19:10:51
Mag ik er nog een paar??

Wat een vraag Wim ! ((10
Gelukkig heb je het antwoord niet afgewacht om verder te doen !  -2(

Een prachtige collectie is dit ! Daar past maar één beweging bij :  ((13
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim van Kruijsbergen

Dat verschilt nogal per jaar per plant. Heel standvastige bloeiers zijn de reginae, calceolus, fasciolatum, victoria, pubescens, kentuckiensis, fasciolatum x candidum, formosanum, x ventricosum, henryi, memoria Gerd Kohl, Emil, Lothar Pinkepank, Cleo Pinkepank. Maar dat kan bij andere mensen zomaar totaal anders zijn. Andere soorten/hybriden blijven soms wel eens een jaartje gewoon weg om het jaar daarna met meerdere scheuten op te komen. Althans die ervaring heb ik en het schijnt zo te zijn dat meerdere mensen dat hebben. Ze moeten het maar net naar hun zin hebben. Ik heb dus zeker niet de indruk dat ze dit jaar beter en rijker bloeien dan voorgaande jaren. En welke omstandigheden, zowel in de zomer als in de winter, van invloed zijn op groei en bloei is in het algemeen niet aan te geven. Nattigheid in de zomer kan voor sommige soorten net zo desastreus zijn als nattigheid in de winter. Je zult dat zelf moeten ervaren in je eigen tuin in jouw omstandigheden met jouw kennis en middelen...... Zo staat de 'Emil' bij mij zowat de hele dag in de volle zon. Probeer dat zeker niet met alle cypen! Ik snap dat je aan dit antwoord niet zo veel hebt wellicht, maar mijn enige raad is: zorg voor goede basisomstandigheden (schaduw, doorlatende grond) en bouw je eigen ervaring op.