Bloei mei - juni 2026

Gestart door Frankie Wulleman, 4 mei 2026, 21:38:00

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 juni 2026, 18:26:48
Citaat van: Luc Gilgemyn op 31 mei 2026, 11:46:53Ging het om P. ernesti Mayerii Kris ?  Hier is één van de planten van vorig jaar gaan bloeien (sorry, geen te beste foto), nog een andere gaat eveneens bloeien, de overigen hebben het loodje gelegd.  :-\
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 juni 2026, 11:35:35Ik heb hem uiteraard direct behandeld op de spoed en hij is nu aan het revalideren ....Ik had trouwens maar eentje meer ...Dus alle hoop op deze revaliderende plant.
Citaat van: Luc Gilgemyn op 25 juni 2026, 17:29:34Knap Kris, mijn plantjes die overwinterd hebben bloeien inmiddels met regelmaat, in totaal al wel een 15tal bloemen gehad !
En opnieuw zaden kunnen oogsten Luc ?

Nog niet.  De zaaddozen blijken heel 'dun'  ((--11    Het zaad van vorig jaar is overigens niet gekiemd.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 25 juni 2026, 18:30:22Nog niet.  De zaaddozen blijken heel 'dun'  ((--11    Het zaad van vorig jaar is overigens niet gekiemd.
Ik had wat zaden aangeschaft maar daar kiemde ook niet veel van ...amper misschien 4 of 5 plantjes ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 juni 2026, 11:01:42Een gift van Thomas deze Papaver dahlianum...Ik kreeg van hem een potje boventallige zaailingen en ik plantte er een 3 tal uit op diverse plekken. De rest schonk ik weg of kwamen in de tombola.
De eerste 2 bloeiden wit maar de derde is wel heel mooi van kleur ! 
Citaat van: Luc Scheldeman op 17 juni 2026, 20:34:46Ik heb hier ook gele en oranje zaailingen bloeien.  Zeer variabel dus.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 juni 2026, 15:11:20En zelfs 2 kleuren op 1 dezelfde plant ...
Na een reeks oranje bloemen (foto 1 & 2 )met 1 witte zijn ze vandaag (de nieuwe dan) plots allemaal wit  ???
Leg dat maar is wetenschappelijk uit ...

Herman Mylemans

Campanula raineri 'Alba'

Pterocephalus depressus

Pterocephalus parnassi

Campanula carpatica 'Torpedo'
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 27 juni 2026, 11:40:41Campanula rainerii 'Alba'
Pterocephalus depressus
Pterocephalus parnassi
Campanula carpatica 'Torpedo'

Bravo Herman ! Campanula raineri ( met 1 "i"  ;) is niet de makkelijkste !

Herman Mylemans

Inderdaad Kris een i teveel. Het is lang geleden dat ik nog bloei gezien heb, misschien houdt hij wel van dit weer!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Scheldeman

Pterocephalus pinardii uit Turkije, nog in het beginstadium van zijn bloei
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Twee plantensoorten, beide asterachtigen, die eerder geschikt zijn voor de wat grotere rotstuin.
Beide zijn nog niet op hun top qua bloei maar toch trekken ze al de aandacht.
Inula ensifolia uit Oost-Europa en de Caucasus
Haplopappus glutinosus uit Chili en Argentinië
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Teucrium polium subsp. aureum laat door zijn naam vermoeden dat de bloemen geel moeten zijn. In werkelijkheid zijn ze cremewit en weinig contrasterend tegen het loof van de plant, maar het geheel zorgt in combinatie met de kleur van de stenen toch voor een opvallend effect.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 28 juni 2026, 16:03:00Pterocephalus pinardii uit Turkije, nog in het beginstadium van zijn bloei
Prachtig Luc , maar wordt nogal breed zeker ?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 28 juni 2026, 16:12:59Twee plantensoorten, beide asterachtigen, die eerder geschikt zijn voor de wat grotere rotstuin.
Beide zijn nog niet op hun top qua bloei maar toch trekken ze al de aandacht.
Inula ensifolia uit Oost-Europa en de Caucasus
Haplopappus glutinosus uit Chili en Argentinië
Erg kleurrijk , vooral de Haplopappus glutinosus vind ik mooi . Maar past inderdaad niet in mijn crevice tuin of tufatuin... 

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 27 juni 2026, 12:15:29Inderdaad Kris een i teveel. Het is lang geleden dat ik nog bloei gezien heb, misschien houdt hij wel van dit weer!
Campanula raineri is verre van een gemakkelijke rotsplant (in ons klimaat) mijn inziens Herman...Al heel dikwijls geprobeerd in diverse situaties maar echt lang houden ze het hier nooit uit. Houden niet van teveel nat , zeker niet in de winter. In de zomer dan weer niet te heet en te droog . Maar ben er toch ook weer aan begonnen met 2 exemplaren. Deze keer in een grote schaal met tufsteen.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 28 juni 2026, 16:16:40Teucrium polium subsp. aureum laat door zijn naam vermoeden dat de bloemen geel moeten zijn. In werkelijkheid zijn ze cremewit en weinig contrasterend tegen het loof van de plant, maar het geheel zorgt in combinatie met de kleur van de stenen toch voor een opvallend effect.
Het grijze blad is zeker zijn grootste troef ...Dit soort planten moeten mijn inziens niet persé bloeien Luc.

Mijn favoriete Teucrium die ik vroeger heb gehad is , naast Teucrium aroanium , een Teucrium die ik spijtig genoeg niet meer opnieuw te pakken krijg ....Het gaat hier over Teucrium musimonum.....Iemand die nog ergens tegen gekomen? In bijlage een foto van 2014.

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 juni 2026, 08:33:49
Citaat van: Luc Scheldeman op 28 juni 2026, 16:16:40Teucrium polium subsp. aureum laat door zijn naam vermoeden dat de bloemen geel moeten zijn. In werkelijkheid zijn ze cremewit en weinig contrasterend tegen het loof van de plant, maar het geheel zorgt in combinatie met de kleur van de stenen toch voor een opvallend effect.
Het grijze blad is zeker zijn grootste troef ...Dit soort planten moeten mijn inziens niet persé bloeien Luc.

Mijn favoriete Teucrium die ik vroeger heb gehad is , naast Teucrium aroanium , een Teucrium die ik spijtig genoeg niet meer opnieuw te pakken krijg ....Het gaat hier over Teucrium musimonum.....Iemand die nog ergens tegen gekomen? In bijlage een foto van 2014.
Ken ik helemaal niet. Weet je nog van wie je die had ?
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 juni 2026, 08:26:43
Citaat van: Luc Scheldeman op 28 juni 2026, 16:03:00Pterocephalus pinardii uit Turkije, nog in het beginstadium van zijn bloei
Prachtig Luc , maar wordt nogal breed zeker ?
Deze plant is nu 20 cm breed maar kan ik perfect smaller knippen.
Torhout, West-Vlaanderen