cushions

Gestart door Ger van den Beuken, 16 juni 2011, 18:32:11

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 augustus 2026, 14:52:01
Citaat van: Frankie Wulleman op  7 augustus 2026, 16:41:50Deze Draba schafte ik aan als D. bryoides (foto 1) maar ben niet zeker van de naam. Hij vormt wel een prachtig kussen.
Draba dedeana (foto 2) heeft zeer dicht opeen zittende rozetjes die een compact bolletje vormen.
Arenaria hookeri desortorum (foto 3) zien we blijkbaar niet zoveel meer opduiken, nochtans ook een mooie kussenvormer die heel goed met de droogte omkan.
Dianthus grisebachii (foto 4) een van de vele anjertjes die eveneens een mooie zode maakt.

Mooie kussens Frankie ! Heel goede vorm van Draba dedeana vind ik , ze zijn soms minder mooi van rozet.

Akkoord, Kris. Ik heb hem al heel lang, ik dacht ooit nog aangeschaft bij Gerard Roose in Torhout op een cactusbeurs, 20 jaar geleden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 augustus 2026, 14:50:29
Citaat van: Frankie Wulleman op  7 augustus 2026, 16:44:12Een Linum die ik zaaide als Linum elegans, maar het waarschijnlijk niet is. In het voorjaar bloeide hij met bloemstengels tot 10 cm lang met grote gele bloemen. Nu vormt hij heel aantrekkelijk blauwgroen loof.
Wat zijn de redenen dat je denkt dat het L. elegans is Frankie ?

Ik zeg het, hij is gezaaid als elegans, Kris. Zaad van Wild Flowers seeds.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  7 augustus 2026, 16:44:12Een Linum die ik zaaide als Linum elegans, maar het waarschijnlijk niet is. In het voorjaar bloeide hij met bloemstengels tot 10 cm lang met grote gele bloemen. Nu vormt hij heel aantrekkelijk blauwgroen loof.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 augustus 2026, 14:50:29Wat zijn de redenen dat je denkt dat het L. elegans is Frankie ?
Citaat van: Frankie Wulleman op  8 augustus 2026, 15:01:47Ik zeg het, hij is gezaaid als elegans, Kris. Zaad van Wild Flowers seeds.

Maar als je zegt dat hij het niet is moet je daar toch een reden voor hebben Frankie ?
Is dat degene die Wild Flower Seeds aanbied als "zaden verzameld in Falakro Mts" Die heb ik hier dit jaar ook gezaaid en verschilt voorlopig niet in degene die ik van Ger nog heb ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 augustus 2026, 15:55:40
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 augustus 2026, 14:50:29Wat zijn de redenen dat je denkt dat het L. elegans is Frankie ?
Citaat van: Frankie Wulleman op  8 augustus 2026, 15:01:47Ik zeg het, hij is gezaaid als elegans, Kris. Zaad van Wild Flowers seeds.

Maar als je zegt dat hij het niet is moet je daar toch een reden voor hebben Frankie ?
Is dat degene die Wild Flower Seeds aanbied als "zaden verzameld in Falakro Mts" Die heb ik hier dit jaar ook gezaaid en verschilt voorlopig niet in degene die ik van Ger nog heb ...

hij bloeide met bloemstengels tot 10 cm lang. De elegans die ik vroeger had, bloeide veel korter. Tenzij elegans natuurlijk ook vrij variabel is. Daar heb ik geen idee van.
Als ik het goed heb, heeft Luc G. er nog eentje van mij. Wat is zijn ervaring?

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op  8 augustus 2026, 16:32:56
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 augustus 2026, 15:55:40

hij bloeide met bloemstengels tot 10 cm lang. De elegans die ik vroeger had, bloeide veel korter. Tenzij elegans natuurlijk ook vrij variabel is. Daar heb ik geen idee van.

Ik heb er hier eentje dat ik vorig jaar van jou gekregen had Frankie met Linum elegans op het etiket... het is helaas L. capitatum volgens mij, heeft gebloeid met 15 cm hoge stengels.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 augustus 2026, 15:55:40Maar als je zegt dat hij het niet is moet je daar toch een reden voor hebben Frankie ?
Citaat van: Frankie Wulleman op  8 augustus 2026, 16:32:56hij bloeide met bloemstengels tot 10 cm lang. De elegans die ik vroeger had, bloeide veel korter. Tenzij elegans natuurlijk ook vrij variabel is. Daar heb ik geen idee van.
Nu ik er zelf eentje in bezit heb sinds deze voormiddag (waar een bestuursvergadering al niet goed voor is ) zie ik dat het blad van jouw zogenaamde Linum elegans ook gans anders is als hetgeen ik nog heb van de Linum elegans van Ger ... --6  Maar ook anders als wat ik dit jaar heb gezaaid als Linum elegans van Wildflower Seeds  :o  Maar zoals eerder gezegd was die gemarkeerd met ex Falakro Mts . Stond dat er ook bij het jaar eerder Frankie ?
Voor degene die dit steeds meer interesseert /intrigeert moet hier maar eens gaan rondneuzen ...
https://portal.cybertaxonomy.org/flora-greece/cdm_dataportal/taxon/6d9bb799-50bc-40a5-ae1c-8000b57af100
En je ziet toch wel degelijk variatie in de grootte van de bloemstengel  ....

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op Gisteren om 17:00:29
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 augustus 2026, 15:55:40Maar als je zegt dat hij het niet is moet je daar toch een reden voor hebben Frankie ?
Citaat van: Frankie Wulleman op  8 augustus 2026, 16:32:56hij bloeide met bloemstengels tot 10 cm lang. De elegans die ik vroeger had, bloeide veel korter. Tenzij elegans natuurlijk ook vrij variabel is. Daar heb ik geen idee van.
Nu ik er zelf eentje in bezit heb sinds deze voormiddag (waar een bestuursvergadering al niet goed voor is ) zie ik dat het blad van jouw zogenaamde Linum elegans ook gans anders is als hetgeen ik nog heb van de Linum elegans van Ger ... --6  Maar ook anders als wat ik dit jaar heb gezaaid als Linum elegans van Wildflower Seeds  :o  Maar zoals eerder gezegd was die gemarkeerd met ex Falakro Mts . Stond dat er ook bij het jaar eerder Frankie ?
Voor degene die dit steeds meer interesseert /intrigeert moet hier maar eens gaan rondneuzen ...
https://portal.cybertaxonomy.org/flora-greece/cdm_dataportal/taxon/6d9bb799-50bc-40a5-ae1c-8000b57af100
En je ziet toch wel degelijk variatie in de grootte van de bloemstengel  ....

Ik heb het nog even gecheckt, Kris, en het is wel degelijk zaad met als oorsprong Falakro.
En zoals te zien op de link die je doorstuurt is er wel degelijk variatie in de natuur.

Btw: kunnen we dat niet te weten komen wat betreft Dianthus haematocalyx pindicola. Zoals eerder gezegd levert ook dat zaaigoed verschillende planten op met veel variatie. Maar hoe ziet de soort er eigenlijk uit in de natuur? Is daar ook zoveel variatie te zien?

Frankie Wulleman

Wat betreft Dianthus haematocalyx pindicola, heb ik ook eens gekeken op die site, en er staat maar een foto.
Er is wel sprake van 5 verschillende ondersoorten, waarvan sommige verspreidingsgebieden elkaar overlappen. Kan er sprake zijn van zaden die afkomstig zijn uit verschillende verzamelpunten. Of is er hybridisatie gebeurd in de natuur tussen verschillende ondersoorten... ?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op Gisteren om 18:25:28Wat betreft Dianthus haematocalyx pindicola, heb ik ook eens gekeken op die site, en er staat maar een foto.
Er is wel sprake van 5 verschillende ondersoorten, waarvan sommige verspreidingsgebieden elkaar overlappen. Kan er sprake zijn van zaden die afkomstig zijn uit verschillende verzamelpunten. Of is er hybridisatie gebeurd in de natuur tussen verschillende ondersoorten... ?
Zou zomaar eens kunnen Frankie ..Ik heb diverse Dianthus haematocalyx en ze zien er allemaal wat verschillend uit moet ik zeggen ...