cushions

Gestart door Ger van den Beuken, 16 juni 2011, 18:32:11

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Jan Fouquaert op 28 april 2012, 22:07:52
Een vraagje, Luc. Ik heb in mijn rotstuin 'Draba doerfleri' staan, die sprekend lijkt op jouw Schivereckia podolica. Als je op het internet wat zoekt, dan zie je zowel 'Draba' als 'Schivereckia' doerfleri staan. Draba podolica heb ik trouwens ook gevonden. Beetje verwarrend. Zal morgen eens een foto van mijn Draba doerfleri posten (en ook het vergeet-mij-nietje dat ik vergeten ben).

Oeps... Jan, ik zie in de Kew lijst dat Schivereckia podolica een synoniem is van Draba Schivereckia - beide namen zijn blijkbaar geaccepteerd....
Die botanisten toch...  ))8

http://www.theplantlist.org/tpl/record/kew-2777328
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

Hallo mannen, ondanks mijn vergetelheden in het heden, ben ik niet vergeten wat ik in het verleden niet vergeten was. --6 ???
Hierbij mijn vergeet-mij-nietje, compact plantje met roze bloempjes.
Alsook Draba doerfleri, lijkt heel sterk op 'Schivereckia' doerfleri en ook wel een beetje veel op Schivereckia podolica ...... :-\
Dat trekt het betreffende plantje zich geenszins aan, kan je zelf opmerken. ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

Citaat van: Jan Fouquaert op 29 april 2012, 13:34:32
Hallo mannen, ondanks mijn vergetelheden in het heden, ben ik niet vergeten wat ik in het verleden niet vergeten was. --6 ???
Hierbij mijn vergeet-mij-nietje, compact plantje met roze bloempjes.
Alsook Draba doerfleri, lijkt heel sterk op 'Schivereckia' doerfleri en ook wel een beetje veel op Schivereckia podolica ...... :-\
Dat trekt het betreffende plantje zich geenszins aan, kan je zelf opmerken. ;D

Een waar woord Jan...'daar trekt het plantje zich niets van aan'

Wij mensen zijn het die goochelen met namen en daar moeilijk over doen.......

We hebben een klant die elk jaar komt.....zet zijn kratje vol plantjes....en zegt...
'Zo tel het maar even op'......ik tel alles op en hij betaalt...

'Zo',..zegt hij dan...'Dan kunnen nu die belachelijke etiketten uit de potten'!.....
En hij trekt alle etiketten uit de pot en overhandigt ze mij......en gaat gelukkig naar huis............... ))4
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Cor van Kapel

Citaat van: Bart Moerland op 30 april 2012, 23:05:08
'Zo',..zegt hij dan...'Dan kunnen nu die belachelijke etiketten uit de potten'!.....
En hij trekt alle etiketten uit de pot en overhandigt ze mij......en gaat gelukkig naar huis............... ))4
Ja, maar die klant, zal geen lid zijn van dit voortreffelijke forum en als ik me niet vergis heb jij er ook een 'hekel' aan als een plantennaam hier verkeerd genoteerd staat ((12.

Bart Moerland

'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Frankie Wulleman

Enkele cushions en mats die tijdens deze regenachtige dagen er toch op hun best uitzien, daar waar de bloemen versnotteren.
Dianthus anatolicus (foto 1) bloeit zelden of nooit.
Gypsophylla tenuifolia (foto 2) die straks, begin juni wel nog heel mooi zal bloeien.
Thymus praecox (foto 3) zal dan in dezelfde periode ook nog bloeien.
Minuartia stellata (foto 4) vormt een frisgroen matje, maar bloeit ook zelden of nooit.

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Peter Rijntjes

Hoi Frankie,

prachtig hoor, die plakkaten. Vooral zoals zij  over de stenen gaan kruipen. Die Dianthus anatolicus is helemaal een plaatje. Eigenlijk zou iedereen op het forum zijn of haar grootste plakkaten op de foto moeten zetten en op het forum tonen. Genieten maar. Aan iedereen: gewoon doen!!

Peter

:o --6 :o --6

Eduard Troch

zelfs zonder bloei, meer dan de moeite waard Frankie !
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Pim Hols

Citaat van: Frankie Wulleman op  8 mei 2012, 21:10:03
Enkele cushions en mats die tijdens deze regenachtige dagen er toch op hun best uitzien, daar waar de bloemen versnotteren.
Dianthus anatolicus (foto 1) bloeit zelden of nooit.
Gypsophylla tenuifolia (foto 2) die straks, begin juni wel nog heel mooi zal bloeien.
Thymus praecox (foto 3) zal dan in dezelfde periode ook nog bloeien.
Minuartia stellata (foto 4) vormt een frisgroen matje, maar bloeit ook zelden of nooit.

Grote klasse Frankie. ((3
Heemskerk, Noord-Holland

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Peter Rijntjes op  8 mei 2012, 22:25:16

Eigenlijk zou iedereen op het forum zijn of haar grootste plakkaten op de foto moeten zetten en op het forum tonen. Genieten maar. Aan iedereen: gewoon doen!!

Peter

Nou vooruit dan maar Peter,

Foto 1.Mijn grootste kussen is de overbekende kruipphlox. Hij is meer dan 3m lang en 75 tot 100cm breed.
Foto 2.Mijn oudste kussen is Armeria maritima 'Rubrifolia', in een trog wel 20 jaar oud.

Maar ze zijn niet mijn mooiste kussens. Groot en oud is niet altijd mooi. Mooi vind ik

Foto 3.het kussen van Dianthus arpadianus ssp pumilus. Grijs in een tufsteen
Foto 4.het zeer langzaam groeiende kussentje van Arenaria alvacariensis in een harde tufsteen.

Theo Stronks

Heren kussenvormers wat een pracht,kan een kussengevecht niet van jullie winnen ;) :D

Jan Fouquaert

Heel mooie pollen, kussens, kruipende planten en tapijten, Frankie en Gerrit.

Zal eens op zoek gaan naar andere kussens.

Jan Fouquaert

Hierbij ook wat kussens en matten van rotsplanten :

In de eerste twee plaatjes zie je geen kussen van 1 plant, maar alle plantjes samen vormen 1 kussen, met als hoofdrolspelers Globularia, Sedum album, Aethionema grandiflora, nog een andere Sedum die ik niet kan thuisbrengen, en daarna komen daar nog wat zich zelf gezaaide Dianthussen bij.

De laatste twee foto's zijn van twee verzopen Phlox subulata, de eerste is, denk ik, ongeveer 6 vierkante meter. Vorig jaar stond die er veel mooier bij. Was trouwens maar een klein plantje in 1998.

Jan Fouquaert

Nog wat kussens, een beetje droger : 2x Dionysia 'Monika' en een dikke pol van een Draba hybride (waarschijnlijk kruising tussen Draba rosularis en longisiliqua)
Dan Dianthus anatolicus, is inderdaad niet bloeirijk.
Dan zie ik nog liever deze Dianthus lemsii, ook een mooi kussen maar wel met een rijke bloei ieder jaar.
Op dit grote kussen van Acantholimon creticum ga je best niet zitten. --14 -2( -2(

Frankie Wulleman

Citaat van: Jan Fouquaert op  9 mei 2012, 20:28:22
Hierbij ook wat kussens en matten van rotsplanten :

In de eerste twee plaatjes zie je geen kussen van 1 plant, maar alle plantjes samen vormen 1 kussen, met als hoofdrolspelers Globularia, Sedum album, Aethionema grandiflora, nog een andere Sedum die ik niet kan thuisbrengen, en daarna komen daar nog wat zich zelf gezaaide Dianthussen bij.

De laatste twee foto's zijn van twee verzopen Phlox subulata, de eerste is, denk ik, ongeveer 6 vierkante meter. Vorig jaar stond die er veel mooier bij. Was trouwens maar een klein plantje in 1998.

Hele fraaie plaatjes, Jan, lijkt zo een opname uit de natuur alhoewel de betreffende species in het wild niet bij elkaar groeien. Zo zie ik het liefst.
Lichtervelde, West-Vlaanderen