cushions

Gestart door Ger van den Beuken, 16 juni 2011, 18:32:11

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 juni 2014, 17:34:09
Citaat van: Luc Gilgemyn op 15 juni 2014, 15:14:47
Enig google werk wijst in de richting dat Serpentiniet een zuur gesteente is, Kris.  Zo hebben we weer wat bijgeleerd... tenzij iemand mij natuurlijk tegenspreekt...  :-\ ;)

Dan is dat misschien de reden ? Namelijk  dat hij het tussen onze kalkrijke stenen niet zo goed doet Luc.
Mijn ervaring is dat alle planten die houden van zuur gesteente het bij mij niet zo goed doen .....

Allereerst bedankt Klaas voor de prachtige foto's en de info. De Dianthus daar is schitterend. Ik heb hem zoals veel Dianthus in een tufsteen staan en het verbaasde me dat hij het daar zo slecht doet. Nu weten we de oorzaak.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 juni 2014, 17:34:09
Citaat van: Luc Gilgemyn op 15 juni 2014, 15:14:47
Enig google werk wijst in de richting dat Serpentiniet een zuur gesteente is, Kris.  Zo hebben we weer wat bijgeleerd... tenzij iemand mij natuurlijk tegenspreekt...  :-\ ;)

Dan is dat misschien de reden ? Namelijk  dat hij het tussen onze kalkrijke stenen niet zo goed doet Luc.
Mijn ervaring is dat alle planten die houden van zuur gesteente het bij mij niet zo goed doen .....

Zou kunnen Kris, ik geloof dat ik een stukje eens op een andere locatie/ondergrond probeer !  ))4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Klaas Kamstra op 15 juni 2014, 11:31:33
Hallo iedereen,

Hierbij wat info over Aubrieta glabrescens: deze soort is endemisch op Mt Smolikas in noordwest Griekenland.
Komt alleen voor boven ongeveer 2100m.
Mt Smolikas(2637m.) bestaat voornamelijk uit serpentiniet gesteente.

In 1999 is er zaad verzameld door de zgn. MESE expeditie, georganiseerd door de, "van den overkant", AGS.
Enkele andere "highlights" van deze berg zijn oa. Alyssum smolikanum(endemisch) en Dianthus haematocalyx ssp pindicola.
Zie ook de foto's.

Prettige zondag nog! Klaas Kamstra.

Dianthus haematocalyx ssp. pindicola hoort dus thuis op een zure grond, weeral bijgeleerd. In mijn tuin staat hij echter tussen de tufstenen en doet het meer dan behoorlijk.
In het tufsteentopic toonde ik D. haematocalyx ssp. alpinus, die komt ook uit Griekenland. Die doet het dan weer wel goed op tufsteen. (zie foto)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Christian Winkelblech

hallo zusammen, heute war ich im botanischen garten in würzburg, die felsensteppe ist der wahnsinn, einfach nur schoen......
gruss
chris

Peter Rijntjes

Is dat bij jou, Christian?

--6 --6 :o :o --6 --6 ((12

Luc Gilgemyn

Beeindruckend, Christian !!  :o :o
Harelbeke-West-Vlaanderen

Christian Winkelblech

hallo luc,
war sehr schoen dort, klasse anlage......
gruss
chris

Gerrit Eijkelenboom

Kruiptijm kruipt waar het niet gaan kan.

[attachimg=1]

Thymus praecox, tracht het terras te veroveren. Ik laat hem zijn gang gaan, ondanks mild protest van mijn eega.

Wim Boens

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 25 juni 2014, 19:59:29

Thymus praecox, tracht het terras te veroveren. Ik laat hem zijn gang gaan, ondanks mild protest van mijn eega.

Heel mooi, ziet er super-natuurlijk uit!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Kris De Raeymaeker

Een Vlaams gezegde : " het bloed kruipt waar het niet gaan kan " . Dat geld ook voor deze tijm dan ...... ;D
Laat hem maar kruipen Gerrit......en zet er bolgewasjes of orchideetjes tussen  ;D
Die houden daar van .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 juni 2014, 20:31:27

Laat hem maar kruipen Gerrit......en zet er bolgewasjes of orchideetjes tussen  ;D
Die houden daar van .

Lastig, hij kruipt grotendeels over de terrasstenen. Mmm, en het afstervend loof verstoort het beeld, vind ik. Een herfstcrocusje is misschien een idee.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 25 juni 2014, 21:27:05
Lastig, hij kruipt grotendeels over de terrasstenen.
Dan kan je stiekem die terrastegel er wel van onder halen Gerrit  ;D

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 25 juni 2014, 21:27:05
Mmm, en het afstervend loof verstoort het beeld, vind ik. Een herfstcrocusje is misschien een idee.

Je kan geen eieren eten zonder de schaal te breken Gerrit ......Ik denk dat het afstervend loof van krokussen -zowel lente als herfstbloeiend nog wel meevallen. Een Colchi kan je natuurlijk beter niet doen.
En wat met onze teergeliefde Ophrysjes ?

Bert Stegeman

prachtig Gerrit
Zo krijg je wel een mooi geheel tussen terras en tuin.
Je terras word  samengevoegd met de tuin. ((14

Frankie Wulleman

[attachimg=1]

Erg mooi, Gerrit, dit is m.i. de allermooiste tijm die er bestaat.
Lichtervelde, West-Vlaanderen