Auteur Topic: Cyclamen 2010  (gelezen 85934 keer)

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #105 Gepost op: 19 september 2010, 09:03:46 »
Hallo,

ik heb vorig jaar voor de eerste keer Cyclamen (hederifolium en coum) gezaaid. Ten eerste wist ik niet dat dit zo gemakkelijk ging. Ze zijn dit jaar niet in rust gegaan en hebben nu een tweede groei van nieuwe bladeren.
Ik heb hiervoor de Reading-methode gebruikt. Ik wou eens weten welke methode jullie gebruiken voor het zaaien van cyclamen?

Ten tweede schijnt er een groot verschil te zijn in kwaliteit van zaad. Ik had er van twee verschillende verkopers en van de ene heb ik bijna 100% kieming terwijl er van de andere bijna geen enkele opkwam. Weten jullie wat de kiemkans van het zaad zo sterk zou kunnen beïnvloeden? (Ouderdom, te droog bewaard,...?)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #106 Gepost op: 19 september 2010, 09:09:48 »
Hallo,

ik heb vorig jaar voor de eerste keer Cyclamen (hederifolium en coum) gezaaid. Ten eerste wist ik niet dat dit zo gemakkelijk ging. Ze zijn dit jaar niet in rust gegaan en hebben nu een tweede groei van nieuwe bladeren.
Ik heb hiervoor de Reading-methode gebruikt. Ik wou eens weten welke methode jullie gebruiken voor het zaaien van cyclamen?

Ten tweede schijnt er een groot verschil te zijn in kwaliteit van zaad. Ik had er van twee verschillende verkopers en van de ene heb ik bijna 100% kieming terwijl er van de andere bijna geen enkele opkwam. Weten jullie wat de kiemkans van het zaad zo sterk zou kunnen beïnvloeden? (Ouderdom, te droog bewaard,...?)

Zelf zaaien deed ik ook nog niet. Vooral bij hederifolium heb ik gemerkt dat ze zich zelf erg makkelijk uitzaaien. Daarom doe ik ook geen moeite om het zelf te doen. De jonge zaailingen neem ik dan wel op om verder op te kweken in pot en later terug uit te planten in de tuin.
Van C. coum vond ik vreemd genoeg nog geen zaailingen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #107 Gepost op: 19 september 2010, 10:24:59 »

Wim, wat wil dat zeggen "Reading-methode"?

Mvrgr

CorvK

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #108 Gepost op: 19 september 2010, 10:35:45 »

Mvrgr

CorvK

Cor, de "Reading-methode" is een methode die ontwikkelt werd in het begin van de jaren 90 van vorige eeuw aan de universiteit van Reading door Dr. James Ross. Dit zou de beste methode moeten zijn om Cyclamen te zaaien.

Je begint met de zaden 24 uur te weken in lauwwarm water met een drupje detergent.
Dan worden ze gezaaid bovenop een mengsel van 50% gewone potgrond met 50% fijn grind.
Dan bedek je de zaden met een laagje grind en geef je ze water.
Daarna plaats je ze op een plaats waar de temperatuur tussen de 14°C en de 17°C is in het donker. Ik zet de potjes gewoon in een doos die je kan sluiten, zo zitten de zaden in het donker.
Ze kiemen dan allemaal tussen de 4 en de 6 weken, dus vanaf de vierde week moet je elke dag eens kijken of ze niet gekiemd zijn. Bij de eerste tekenen van kieming (als er een kiemblad begint boven te komen) haal je ze uit de doos en plaats je ze best voor een raam dat op het Noorden gericht is...

Resultaat één jaar later...zie foto.

groetjes

Wim
« Laatst bewerkt op: 19 september 2010, 10:39:17 door Wim Boens »

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #109 Gepost op: 19 september 2010, 11:49:19 »

Mvrgr

CorvK

Cor, de "Reading-methode" is een methode die ontwikkelt werd in het begin van de jaren 90 van vorige eeuw aan de universiteit van Reading door Dr. James Ross. Dit zou de beste methode moeten zijn om Cyclamen te zaaien.

Je begint met de zaden 24 uur te weken in lauwwarm water met een drupje detergent.
Dan worden ze gezaaid bovenop een mengsel van 50% gewone potgrond met 50% fijn grind.
Dan bedek je de zaden met een laagje grind en geef je ze water.
Daarna plaats je ze op een plaats waar de temperatuur tussen de 14°C en de 17°C is in het donker. Ik zet de potjes gewoon in een doos die je kan sluiten, zo zitten de zaden in het donker.
Ze kiemen dan allemaal tussen de 4 en de 6 weken, dus vanaf de vierde week moet je elke dag eens kijken of ze niet gekiemd zijn. Bij de eerste tekenen van kieming (als er een kiemblad begint boven te komen) haal je ze uit de doos en plaats je ze best voor een raam dat op het Noorden gericht is...

Resultaat één jaar later...zie foto.

groetjes

Wim

Wim, wanneer oogst je de zaden ? Mooi resultaat overigens: heel veel bladvariaties.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #110 Gepost op: 19 september 2010, 11:54:01 »
Frankie,

het zijn geen zaden van mijn planten. Ik heb er nog maar enkele in mijn tuin staan en ik heb daar nog nooit zaden van geoogst. Ze zijn gezaaid in december vorig jaar.

Ik had de volgende vorig jaar gekocht en deze uitgezaaid (vandaar de bladvariaties):

Cyclamen coum (bicoloured flowers)
Cyclamen coum (pink) beautiful patterned plants
Cyclamen coum ‘picotee’
Cyclamen hederifolium (dark purple)
Cyclamen hederifolium ‘purple leaf centre in late autumn’
Cyclamen hederifolium ex ‘Perlenteppich’
Cyclamen hederifolium ex ‘Rosenteppich’ (zeer donkerroze)
Cyclamen hederifolium ex ‘Stargazer’
Cyclamen hederifolium var. confusum
Cyclamen intaminatum (patterned leaf)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #111 Gepost op: 19 september 2010, 20:17:23 »
Kris en overige lezers,
Ik dacht dat C. hederifolium eerst met z'n bloemen kwam en dan pas met het blad.
Die van mij doet het anders om. Is dat een afwijking of moet ik gaan twijfelen aan de juistheid van de naam ?
Mvrgr
CorvK

Mijn min of meer "volwassen "hederifoliums geven eerst bloemen zonder dat ze blad hebben.De meeste bloemen zitten er wel aan zonder dat hij al blad heeft .Grosso modo begint er nu pas volop blad aan te komen terwijl ze al bloeien van begin augustus.Ook als er blad aan komt en wanneer ze volop in blad staan blijven ze nog doorbloeien maar de meeste bloemen komen er bij mij aan voor die periode...
Nu hederifoliums moeten  eerst een paar jaar vast staan voor ze echt heel sterk gaan bloeien.Ze worden echt beter en beter met de jaren.Als ze pas verplant zijn zullen ze zeker nog wat onregelmatiger gedrag vertonen.
Soms slaan Cyclamen- bollen ook gewoon een jaartje over zonder aanwijsbare reden.
Maar ik zou zeker niet ongerust zijn over jouw hederifoliums Cor ,komt allemaal goed.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #112 Gepost op: 19 september 2010, 20:32:17 »
Hallo,

Dag Wim , het is bekend van Cyclamen dat de kwaliteit van het zaad ook redelijk snel achteruit gaat.Ouder zaad komt slecht op en de Reading -methode kan soms nog wel een beetje soelaas brengen .De Reading methode wordt gebruikt om ze uit hun "sluimertoestand " te halen maar als het zaad echt te oud is lukt dat ook niet meer.
De zaden die ik zelf oogst-en waarvan ik de oogstdatum ken en ook de bewaartechniek (de ijskast)zelf onder controle heb-komen doorgaans ook wel goed op zonder de Reading-methode.Voor zaden die ik niet zelf heb geoogst pas ik deze methode wel toe.Zaden die worden geoogst in de zomer en nazomer (voorjaarsbloeiers)worden altijd het zelfde jaar nog gezaaid in september.Ook purpurascens die pas zal kiemen in juni.Hederifoliums en graecums (herfstbloeiers) worden geoogst in het voorjaar tot vroege zomer en ook weer gezaaid in september.Ze moeten donker staan om te kiemen en de temperatuur moet eerst dalen tot circa 15 graden voor een aantal.Als het te warm blijft kiemt er niks.
Maar vers zaad is zeker de belangrijkste factor voor mij...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #113 Gepost op: 19 september 2010, 21:03:44 »
Deze Cyclamen graecum gaat nu stilaan naar zijn top.
Verder ook de eerste Cyclamen cyprium in bloem.

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #114 Gepost op: 19 september 2010, 23:05:13 »
Mijn min of meer "volwassen "hederifoliums geven eerst bloemen zonder dat ze blad hebben
Nu hederifoliums moeten  eerst een paar jaar vast staan voor ze echt heel sterk gaan bloeien.Ze worden echt beter en beter met de jaren.Soms slaan Cyclamen- bollen ook gewoon een jaartje over zonder aanwijsbare reden.
Maar ik zou zeker niet ongerust zijn over jouw hederifoliums Cor ,komt allemaal goed.

Kris, bedankt voor de uitleg.
Dat roept echter weer nieuwe vragen op mijn C. hederifoliums staat al een jaar of drie op deze plaats. Zijn wel als droge bollen geplant (wist ik veel !!!!). Ik zie aan de hoeveelheid blad wel dat ze kennelijk groeien. Vorige jaar gaven ze wel enkele bloemen en volgens mij gelijk met het blad.
In paniek raak ik niet zo snel. Kan ze altijd nog omspitten 8).
Enig idee hoeveel jaar eer ze echt goed aangeslagen zijn ?

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #115 Gepost op: 20 september 2010, 13:12:46 »
Kris, bedankt voor de uitleg.
Dat roept echter weer nieuwe vragen op mijn C. hederifoliums staat al een jaar of drie op deze plaats. Zijn wel als droge bollen geplant (wist ik veel !!!!). Ik zie aan de hoeveelheid blad wel dat ze kennelijk groeien. Vorige jaar gaven ze wel enkele bloemen en volgens mij gelijk met het blad.
In paniek raak ik niet zo snel. Kan ze altijd nog omspitten 8).
Enig idee hoeveel jaar eer ze echt goed aangeslagen zijn ?

Ja droge bollen zou ik nooit kopen en aanraden .Zelfs het tegengestelde is waar ,dit moeten we sterk afraden.
Ten eerste zijn die halfdood en ten tweede zijn veel van die "droge bollen" wildcollecties.Maar zoals je al zei Cor , we betalen allemaal wel leergeld.Doe ik ook nog dagelijks !
Dat je gestart bent met die droge bollen zou de verklaring kunnen zijn dat de recovery wat langer duurt .Ik zeg "zou" want het is altijd moeilijk inschatten vanop afstand.
Bij mij doet hederifolium het goed in de rotstuin of tussen lage en kleinblijvende heesters en struikjes.Te diepe schaduw vermijd ik .Ofwel halfschaduw ofwel zelfs zonnig.
Het grondmensel wordt aangepast met bladaarde ,gecomposteerde schors,kalkgrit ed.Een aantal uren zonneschijn ervaar ik als een voordeel voor sterkere en compacte planten met mooiere bladtekeningen.
Ze krijgen een jaarlijkse mulch van bladaarde en heel fijne (halfverteerde schors)waaronder ik soms wat bollenmest meng.(als ik nog staan heb of eraan denk)
Ze houden van doorlatende grond (klei en zware grond zeker niet)met humus(blad aarde ,verteerde dennenaalden,fijne schors) en liefst wat kalkrijk.Tussen rotsen staan ze goed gedraineerd en ook tussen struikjes en heesters wordt het teveel aan vocht goed weggenomen.Zo staan ze ook in de natuur.Soms zie je planten met honderden bloemen op ,wees er zeker van dat dit Cyclamen zijn met een boldiameter van 15 cm of meer...
Als ze echt niet goed willen zou ik zeker even inspecteren.Zijn de bollen goed aan groei ,ze moeten veel en hopen zijwortels hebben.Hoe is het met de grond gesteld , te nat of te droog ,hebben er geen insecten of andere kwaaddoeners aangezeten etc..Meer kan ik vanop afstand niet toevoegen .Succes Cor!       

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #116 Gepost op: 20 september 2010, 18:09:44 »
Mmm........, ik mag dit forum wel :-*

Kris wederom bedankt voor de info, daar heb ik wat aan.
De grond is redelijk droog en zanderig. Ze staan onder een Abies tricolor, die nogal wat naalden verliest, dus deklaag met dennenaalden.
Mest hebben ze nog niet gehad, daar ga ik in iedergeval naar zoeken, van welk merk is die meststof die jij gebruikt Kris?
Bladaarde heb ik wel op voorraad, dat krijgen ze morgen van me. Zal dan ook eens kijken hoe de bol eruit ziet.

Wordt vervolgd.

Mvrgr

CorvK

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #117 Gepost op: 20 september 2010, 19:07:30 »
Graag gedaan Cor .De speciale  meststof voor bolgewassen die ik wel is gebruik komt van het merk DCM.
Van de UK heb ik ook het legendarische "fish-blood-bone" meegebracht dit jaar .Je kan dat bij ons niet meer kopen ,vroeger wel...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #118 Gepost op: 20 september 2010, 19:59:38 »
Het Cyclamenseizoen is nu werkelijk op zijn top.

Cyclamen graecum
Cyclamen mirabile 'Tilebarn Nicholas'
Cyclamen cilicium in de rotstuin.  
« Laatst bewerkt op: 20 september 2010, 20:02:07 door Kris De Raeymaeker »

Pim Hols

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
« Reactie #119 Gepost op: 20 september 2010, 20:50:11 »
Het Cyclamenseizoen is nu werkelijk op zijn top.

Cyclamen graecum
Cyclamen mirabile 'Tilebarn Nicholas'
Cyclamen cilicium in de rotstuin.  

Natuurgetrouwe opname kris, die Cyclamen cilicium in de rotstuin.
Cyclamen graecum is een topper.
Heemskerk, Noord-Holland