Bloei mei - juni 2026

Gestart door Frankie Wulleman, 4 mei 2026, 21:38:00

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 22 juni 2026, 13:50:07Wow...Ook voor deze betoverende Trachelium asperuloides zou ik wel warm kunnen lopen. Mocht er ooit zaad van verkrijgbaar zijn, dan meld ik nu alvast mijn interesse aan...:-)
Hier staat de grotere "zus"
Trachelium jacquinii ssp. rumelianum in knop. Ze wordt echter met 20 centimeter aanzienlijk hoger.
Ik heb er eentje buiten in de tufsteen.Die gaat ook bloeien maar zal natuurlijk/waarschijnlijk niet de performance van de plant van Luc kunnen evenaren die perfect staat in zijn frame  ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

#256
Citaat van: Luc Scheldeman op Gisteren om 10:07:16Ik heb een aantal geelbloeiende linum planten in de rotstuin die allemaal een verschillende naam dragen (flavum, arboreum, bulgaricum) en het voor mij daardoor erg verwarrend maken. Groot pluspunt is dat ze allemaal in de zomer en over een zeer lange periode bloeien.
Deze heb ik onder de naam Linum arboreum
Ja al die namen van die diverse Linum soorten met vaak heel kleine verschillen ...Komen ook op zoveel plekken in de natuur voor. En waarschijnlijk wil iedere plaatselijke botanist zijn eigen soort beschrijven. Om een punthoofd van te krijgen. Maar klopt Luc , het zijn vaak goede en lange bloeiers...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 juni 2026, 11:01:42Een gift van Thomas deze Papaver dahlianum...Ik kreeg van hem een potje boventallige zaailingen en ik plantte er een 3 tal uit op diverse plekken. De rest schonk ik weg of kwamen in de tombola.
De eerste 2 bloeiden wit maar de derde is wel heel mooi van kleur ! 

Klopt Kris, een heel aantrekkelijk kleurtje.

Iemand schreef ooit dat blauw in de zomer een verkoelende indruk geeft in de tuin...  Blauw zijn ze, maar die verkoelende indruk verwijs ik naar het rijk der fabelen !  :P

Campanula x pulloïdes 'G.F. Wilson' die ondergrondse uitlopers produceert.
Delphinium grandiflorum.

Campanula x
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Citaat van: Luc Gilgemyn op Vandaag om 16:42:51
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 juni 2026, 11:01:42Een gift van Thomas deze Papaver dahlianum...Ik kreeg van hem een potje boventallige zaailingen en ik plantte er een 3 tal uit op diverse plekken. De rest schonk ik weg of kwamen in de tombola.
De eerste 2 bloeiden wit maar de derde is wel heel mooi van kleur ! 

Klopt Kris, een heel aantrekkelijk kleurtje.

Iemand schreef ooit dat blauw in de zomer een verkoelende indruk geeft in de tuin...  Blauw zijn ze, maar die verkoelende indruk verwijs ik naar het rijk der fabelen !  :P

Campanula x pulloïdes 'G.F. Wilson' die ondergrondse uitlopers produceert.
Delphinium grandiflorum.

Campanula x
Luc, dat is heel dapper om in die hitte wat foto's te nemen!  ((3
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

Citaat van: Luc Scheldeman op 22 juni 2026, 12:16:44Nog wat meer campanula's :

Een absolute blikvanger in het frame is deze Campanula (Trachelium) asperuloides. Eem matvormertje van enkele cm hoog met honderden bloemen.

Wat een schoonheid ! Daar wordt een mens helemaal stil van.  ((3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Herman Mylemans op Vandaag om 16:45:33
Citaat van: Luc Gilgemyn op Vandaag om 16:42:51
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 juni 2026, 11:01:42Een gift van Thomas deze Papaver dahlianum...Ik kreeg van hem een potje boventallige zaailingen en ik plantte er een 3 tal uit op diverse plekken. De rest schonk ik weg of kwamen in de tombola.
De eerste 2 bloeiden wit maar de derde is wel heel mooi van kleur ! 

Klopt Kris, een heel aantrekkelijk kleurtje.

Iemand schreef ooit dat blauw in de zomer een verkoelende indruk geeft in de tuin...  Blauw zijn ze, maar die verkoelende indruk verwijs ik naar het rijk der fabelen !  :P

Campanula x pulloïdes 'G.F. Wilson' die ondergrondse uitlopers produceert.
Delphinium grandiflorum.

Campanula x
Luc, dat is heel dapper om in die hitte wat foto's te nemen!  ((3

Je zwaait me te veel lof toe Herman, de foto's dateren van vóór de ellende.  Zo dapper ben ik nu ook weer niet!  -2(

Nog twee mooierds :

Asperula hexaphylla
en
Lotus corniculatus
Harelbeke-West-Vlaanderen