Niet echte mooi of opvallend maar wel nog steeds speciaal...
Mandragora officinarum
Citaat van: Wim Boens op 5 maart 2026, 11:49:50Niet echte mooi of opvallend maar wel nog steeds speciaal...
Mandragora officinarum
Speciaal is misschien de juiste omschrijving, Wim.
Ik herinner me dat er ook een Mandragora staat in de plantentuin in Gent die we waarschijnlijk volgend weekend zullen zien. Is dit dezelfde soort?
Draba dedeana en voorzichtige bloei bij Morisia monanthos.
Thlapsi kerneri.
Citaat van: Frankie Wulleman op 8 maart 2026, 20:03:55Citaat van: Wim Boens op 5 maart 2026, 11:49:50Niet echte mooi of opvallend maar wel nog steeds speciaal...
Mandragora officinarum
Speciaal is misschien de juiste omschrijving, Wim.
Ik herinner me dat er ook een Mandragora staat in de plantentuin in Gent die we waarschijnlijk volgend weekend zullen zien. Is dit dezelfde soort?
Nee, die in de botanische tuin van Gent is Mandragora autumnalis, heb ik hier ook maar is nog te jong om te bloeien...het zijn heel trage maar lang levende planten.
Citaat van: Frankie Wulleman op 8 maart 2026, 20:03:55Citaat van: Wim Boens op 5 maart 2026, 11:49:50Niet echte mooi of opvallend maar wel nog steeds speciaal...
Mandragora officinarum
Speciaal is misschien de juiste omschrijving, Wim.
Ik herinner me dat er ook een Mandragora staat in de plantentuin in Gent die we waarschijnlijk volgend weekend zullen zien. Is dit dezelfde soort?
klopt staat als via de poort binnen komt
ik dacht rechts onder grote boom ))4
Callianthemum farreri...
Citaat van: Thomas Eckert op 13 maart 2026, 17:18:00Callianthemum farreri...
Super Thomas ! ((3 ((3 Hier wil hij niet bloeien ... ))8
Ik wordt ook altijd spontaan blij van de Pulsatilla's als die eraan beginnen ...Dit is Pulsatilla slavica met een goede donkere kleur..
Verder ook een Draba waarvan ik de naam niet weet en de immer mooie Iberis aurosica ssp. nana.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 maart 2026, 10:44:25Citaat van: Thomas Eckert op 13 maart 2026, 17:18:00Callianthemum farreri...
Super Thomas ! ((3 ((3 Hier wil hij niet bloeien ... ))8
Ook al is het moeilijk... Je moet proberen geduldig te blijven. Bij mij heeft het bijvoorbeeld vijf of zes jaar geduurd voordat ik de eerste bloem zag. Misschien gaat het bij anderen iets sneller.
De unieke blauwe kleur komt vooral tot uiting wanneer de knoppen zich openen... zoals bij dit viertal dat zich zojuist heeft geopend.
Je geduld wordt op een gegeven moment beloond...🤞
Ik ben wat het noorden kwijt bij de naamgeving van de iberissen.
Deze heb ik als Iberis pruitii. Na vele jaren een mat van 30cm.
Citaat van: Luc Scheldeman op 20 maart 2026, 08:48:27Ik ben wat het noorden kwijt bij de naamgeving van de iberissen.
Deze heb ik als Iberis pruitii. Na vele jaren een mat van 30cm.
Je bent niet de enige Luc ...we wachten de studie af van de Frankie ... -2( -2(
Citaat van: Luc Scheldeman op 20 maart 2026, 08:48:27Ik ben wat het noorden kwijt bij de naamgeving van de iberissen.
Deze heb ik als Iberis pruitii. Na vele jaren een mat van 30cm.
Van deze ben ik wel redelijk zeker ...nog niet op zijn toppunt maar ook in deze tussenfase vind ik ze mooi met de nog gesloten donkere bloemknopjes. Iberis aurosica ssp. nana.(uit zaden die ik kreeg van Thomas )
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 maart 2026, 10:26:37Citaat van: Luc Scheldeman op 20 maart 2026, 08:48:27Ik ben wat het noorden kwijt bij de naamgeving van de iberissen.
Deze heb ik als Iberis pruitii. Na vele jaren een mat van 30cm.
Van deze ben ik wel redelijk zeker ...nog niet op zijn toppunt maar ook in deze tussenfase vind ik ze mooi met de nog gesloten donkere bloemknopjes. Iberis aurosica ssp. nana.(uit zaden die ik kreeg van Thomas )
O jee... ik kan me echt niet meer herinneren dat ik daar zaden van heb verstuurd. 🙈
Bij mij duiken af en toe spontaan zaailingen op. Echt een prachtige soort.
Soldanella "Spring Symphony"
Citaat van: Luc Scheldeman op 20 maart 2026, 08:48:27Ik ben wat het noorden kwijt bij de naamgeving van de iberissen.
Deze heb ik als Iberis pruitii. Na vele jaren een mat van 30cm.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 maart 2026, 10:26:37Van deze ben ik wel redelijk zeker ...nog niet op zijn toppunt maar ook in deze tussenfase vind ik ze mooi met de nog gesloten donkere bloemknopjes. Iberis aurosica ssp. nana.(uit zaden die ik kreeg van Thomas )
Citaat van: Thomas Eckert op 23 maart 2026, 12:35:13O jee... ik kan me echt niet meer herinneren dat ik daar zaden van heb verstuurd. 🙈
Bij mij duiken af en toe spontaan zaailingen op. Echt een prachtige soort.
No worries my friend ....ik heb dat ook al regelmatig ...En ik kan geen zwaardere harde schijf meer steken -2( -2( Ik stel je bij deze gerust , het zal niet verbeteren...Hoe meer we moeten opslaan -2(
Hoe dan ook , ben er nog steeds blij mee.
Callianthemum anemonoides
Draba longisiliqua (geel) en Draba subacaulis (wit)
Anchusa cespitosa, een eerste bloempje in close-up.
En nog een close-up, nu van Tropaeolum tricolor.
En de mini Iraanse Viola spathulata, waar (zoals elk jaar >:( ) weer wat slakken aan geknibbeld hebben.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 maart 2026, 14:39:44Citaat van: Luc Scheldeman op 20 maart 2026, 08:48:27Ik ben wat het noorden kwijt bij de naamgeving van de iberissen.
Deze heb ik als Iberis pruitii. Na vele jaren een mat van 30cm.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 maart 2026, 10:26:37Van deze ben ik wel redelijk zeker ...nog niet op zijn toppunt maar ook in deze tussenfase vind ik ze mooi met de nog gesloten donkere bloemknopjes. Iberis aurosica ssp. nana.(uit zaden die ik kreeg van Thomas )
Citaat van: Thomas Eckert op 23 maart 2026, 12:35:13O jee... ik kan me echt niet meer herinneren dat ik daar zaden van heb verstuurd. 🙈
Bij mij duiken af en toe spontaan zaailingen op. Echt een prachtige soort.
No worries my friend ....ik heb dat ook al regelmatig ...En ik kan geen zwaardere harde schijf meer steken -2( -2( Ik stel je bij deze gerust , het zal niet verbeteren...Hoe meer we moeten opslaan -2(
Hoe dan ook , ben er nog steeds blij mee.
Ik heb hetzelfde... aangezien ik geen aantekeningen maak over wie wat wanneer krijgt.
Mijn geheugen tussen mijn oren zit ook bijna vol. Waarschijnlijk wordt het dan net als bij Kelly Bundy... als er nieuwe informatie in de hersenen binnenkomt, moet er iets anders weg...😂😂
Citaat van: Wim Boens op 23 maart 2026, 17:45:00Anchusa cespitosa, een eerste bloempje in close-up.
En nog een close-up, nu van Tropaeolum tricolor.
En de mini Iraanse Viola spathulata, waar (zoals elk jaar >:( ) weer wat slakken aan geknibbeld hebben.
Bravo Wim... drie absolute pareltjes.
Ik ben vooral dol op dat kleine Viola. ❤️
Helaas bleef het bij mij nooit lang staan en heb ik er nog nooit zaadjes van gekregen. Daarom ben ik extra blij dat het bij jou zo goed lukt. Heel erg bedankt voor het laten zien...🙏
Citaat van: Thomas Eckert op 23 maart 2026, 17:56:04Bravo Wim... drie absolute pareltjes.
Ik ben vooral dol op dat kleine Viola. ❤️
Helaas bleef het bij mij nooit lang staan en heb ik er nog nooit zaadjes van gekregen. Daarom ben ik extra blij dat het bij jou zo goed lukt. Heel erg bedankt voor het laten zien...🙏
Ik heb die ondertussen 10 jaar en blijft het goed doen, maar wil inderdaad nooit zaad zetten, misschien heb je twee klonen nodig?
Allebei 15 jaar oud dit jaar, maar doen het nog steeds goed in hun trog:
Draba molissima en Iberis saxatilis 'Pygmaea'
Citaat van: Wim Boens op 29 maart 2026, 17:20:28Allebei 15 jaar oud dit jaar, maar doen het nog steeds goed in hun trog:
Draba molissima en Iberis saxatilis 'Pygmaea'
Beiden zijn inderdaad nog heel goed in form Wim ! Ik heb dit jaar in de tuf een oude Draba mollissima verwijderd die 18 jaar op de teller had staan en nu toch te veel ouderdomsverschijnselen kreeg (bruine en verdroogde stukken )
Vandaag in een Belgisch (of misschien Duits ))4) sfeertje.
Tropaeolum tricolor
Iberis aurosica nana, een superplant zoals hij er vorige week nog bijstond.
Citaat van: Luc Scheldeman op 23 maart 2026, 16:45:13Callianthemum anemonoides
Is het de foto of zie ik hier wat roze schijn bij de bloemen Luc ?
Deze traditionele bloeiers zijn er ook aan begonnen ...
Pulsatilla hybride (ooit gezaaid als ambigua )en de blauwe kracht van Gentiana ...
Een vrij compact groeiende en iedere keer goed bloeiende Phlox (zaailing), ontsproten in de tuin van Eddy. Naast de compacte groei, kenmerkt hij zich ook door de donker roze kleur die op foto iets minder goed wordt weergegeven.
Alysseum azoides is één van de kleinste in zijn soort.
Gentiana clusii 'Violet Strain' met apart gekleurde bloemen.
Chamaecytisus ratisbonensis, uit Centraal Europa waar hij in graslanden groeit, wordt zelden of nooit aangeboden. De plant is bijzonder slakgevoelig en verlangt een zo droog mogelijk plekje in de zon en de wind. Vermeerdering zal waarschijnlijk moeten gebeuren via stekken. Een zeer interessante soort vind ik als je van dit soort planten houdt, met bijzonder grote diepgele bloemen.
De klassieker Erigeron flettii 'Distel'.
Is er nog iemand die dit heeft? Hij is klein en onooglijk en valt alleen op als hij in bloei staat. Hij lijkt wat op een draba of een arabis. Maar ik ben de naam vergeten. Vroeger zag je dit plantje wel eens aangeboden, maar het is lang geleden dat ik hem nog bij iemand anders zag. Nochtans een alleraardigste dwergplant voor de rotstuin of trog. Ik herinner me dat Luc G. hem vroeger ook nog had.
Deze zeer oude knar van Iberis pruittii is een van de eerste rotsplanten in de tuin en ruim een kwarteeuw oud. Hij is helemaal uit model en bloeit voornamelijk nog aan de buitenste randen, waardoor hij niet meer zo showy lijkt als vroeger. Op een andere plaats ben ik herbegonnen met een jonge stek. Ik kan het precies niet over het hart krijgen om hem te verwijderen.
Iemand deze zwarte poppy opgevallen in Utrecht dit weekend? Het is geen cultivar of zo, Connor Smith kreeg dit zaad binnen van een of andere botanische tuin. Ik vind het een prachtig ding.
Citaat van: Frankie Wulleman op 12 april 2026, 21:29:02Gentiana clusii 'Violet Strain' met apart gekleurde bloemen.
Mooie kleur, Frankie! Zaad van nemen en opnieuw zaaien!
Citaat van: Frankie Wulleman op 12 april 2026, 22:20:11Iemand deze zwarte poppy opgevallen in Utrecht dit weekend? Het is geen cultivar of zo, Connor Smith kreeg dit zaad binnen van een of andere botanische tuin. Ik vind het een prachtig ding.
Frankie, ik heb die ook gezien! Had ik nog nooit gezien. Aan de achterkant van de rotstuin heb ik ook het ijsvogeltje gezien, er waren nesten aan de oever van de vijver.
Citaat van: Herman Mylemans op 12 april 2026, 22:51:36Citaat van: Frankie Wulleman op 12 april 2026, 22:20:11Iemand deze zwarte poppy opgevallen in Utrecht dit weekend? Het is geen cultivar of zo, Connor Smith kreeg dit zaad binnen van een of andere botanische tuin. Ik vind het een prachtig ding.
Frankie, ik heb die ook gezien! Had ik nog nooit gezien. Aan de achterkant van de rotstuin heb ik ook het ijsvogeltje gezien, er waren nesten aan de oever van de vijver.
Ondertussen weet ik via Connor reeds de naam van die donkere papaver: Papaver macrostomum 'black magic'.
Aan de achterkant van de rotstuin ben ik niet geweest, Herman. Had ik dat geweten. Prachtig is dat.
Citaat van: Frankie Wulleman op 13 april 2026, 10:26:32Citaat van: Herman Mylemans op 12 april 2026, 22:51:36Citaat van: Frankie Wulleman op 12 april 2026, 22:20:11Iemand deze zwarte poppy opgevallen in Utrecht dit weekend? Het is geen cultivar of zo, Connor Smith kreeg dit zaad binnen van een of andere botanische tuin. Ik vind het een prachtig ding.
Frankie, ik heb die ook gezien! Had ik nog nooit gezien. Aan de achterkant van de rotstuin heb ik ook het ijsvogeltje gezien, er waren nesten aan de oever van de vijver.
Ondertussen weet ik via Connor reeds de naam van die donkere papaver: Papaver macrostomum 'black magic'.
Aan de achterkant van de rotstuin ben ik niet geweest, Herman. Had ik dat geweten. Prachtig is dat.
Frankie, volgende keer gaan kijken! Naar het schijnt zie je die daar dikwijls. Aan die zwarte papavers kun je verder naast het water helemaal rond de rotstuin (ongeveer 500m verder zie je de gaten aan de overkant in de oever).
Citaat van: Frankie Wulleman op 12 april 2026, 22:05:20Is er nog iemand die dit heeft? Hij is klein en onooglijk en valt alleen op als hij in bloei staat. Hij lijkt wat op een draba of een arabis. Maar ik ben de naam vergeten. Vroeger zag je dit plantje wel eens aangeboden, maar het is lang geleden dat ik hem nog bij iemand anders zag. Nochtans een alleraardigste dwergplant voor de rotstuin of trog. Ik herinner me dat Luc G. hem vroeger ook nog had.
En ondertussen is ook de naam me terug binnen geschoten en die luidt: Schivereckia doerfleri .
Citaat van: Frankie Wulleman op 13 april 2026, 12:46:12Citaat van: Frankie Wulleman op 12 april 2026, 22:05:20Is er nog iemand die dit heeft? Hij is klein en onooglijk en valt alleen op als hij in bloei staat. Hij lijkt wat op een draba of een arabis. Maar ik ben de naam vergeten. Vroeger zag je dit plantje wel eens aangeboden, maar het is lang geleden dat ik hem nog bij iemand anders zag. Nochtans een alleraardigste dwergplant voor de rotstuin of trog. Ik herinner me dat Luc G. hem vroeger ook nog had.
En ondertussen is ook de naam me terug binnen geschoten en die luidt: Schivereckia doerfleri .
Ik heb nog schivereckia bornmuelleri in de rotstuin
Een favoriet, wat forser en voor de halfschaduw...ik vind het blad zo schitterend.
Geranium 'Elworthy Eyecatcher'
Citaat van: Luc Scheldeman op 13 april 2026, 22:23:57Citaat van: Frankie Wulleman op 13 april 2026, 12:46:12Citaat van: Frankie Wulleman op 12 april 2026, 22:05:20Is er nog iemand die dit heeft? Hij is klein en onooglijk en valt alleen op als hij in bloei staat. Hij lijkt wat op een draba of een arabis. Maar ik ben de naam vergeten. Vroeger zag je dit plantje wel eens aangeboden, maar het is lang geleden dat ik hem nog bij iemand anders zag. Nochtans een alleraardigste dwergplant voor de rotstuin of trog. Ik herinner me dat Luc G. hem vroeger ook nog had.
En ondertussen is ook de naam me terug binnen geschoten en die luidt: Schivereckia doerfleri .
Ik heb nog schivereckia bornmuelleri in de rotstuin
Heb je daar een foto van, Luc? Is er veel verschil met doerfleri?
Citaat van: Wim Boens op 16 april 2026, 19:50:02Een favoriet, wat forser en voor de halfschaduw...ik vind het blad zo schitterend.
Geranium 'Elworthy Eyecatcher'
Er moeten niet altijd bloemen op staan om een plant interessant te vinden, Wim.
Gentiana verna.
Reeds 25 jaar in de rotstuin en nog altijd een favoriete plant: Erinacea anthyllis. Wie heeft deze nog?
Minstens even lang in de rotstuin is deze Globulaira cordifolia met beginnende bloei.
Ook zijn grote broertje Globularia vulgaris begint er aan.
Een eerste bloem op Ranunculus gramineus.
Centaurea pindicola.
Citaat van: Frankie Wulleman op 16 april 2026, 22:16:13Reeds 25 jaar in de rotstuin en nog altijd een favoriete plant: Erinacea anthyllis. Wie heeft deze nog?
Ik heb die ook nog, zelfs een zaailing
Op een andere plaats waar de moederplant gestorven is.
x Ramberlea 'Inchgarth'.
Citaat van: Herman Mylemans op 17 april 2026, 08:49:40Citaat van: Frankie Wulleman op 16 april 2026, 22:16:13Reeds 25 jaar in de rotstuin en nog altijd een favoriete plant: Erinacea anthyllis. Wie heeft deze nog?
Ik heb die ook nog, zelfs een zaailing
Op een andere plaats waar de moederplant gestorven is.
Zaailingen heb ik nog nooit gezien, Herman.
Stekken van deze plant is heel moeilijk. Via afleggen lukt het ook, maar het is een geduldwerkje. Ik heb een paar nakomelingen staan, bekomen door takaflegging, die moeten dienen als backup materiaal.
Potentilla incana.
Citaat van: Wim Boens op 17 april 2026, 18:43:02x Ramberlea 'Inchgarth'.
Die moet ik hier ook nog ergens staan hebben. Dat is nog de kruising van Geert Bourgonje dacht ik.
Citaat van: Frankie Wulleman op 16 april 2026, 22:16:13Reeds 25 jaar in de rotstuin en nog altijd een favoriete plant: Erinacea anthyllis. Wie heeft deze nog?
Ik heb nog twee planten van de Alhambra vorm in de rotstuin.
Wie heeft er trouwens al ooit de witte vorm gezien, in de Sierra Nevada ?
Citaat van: Frankie Wulleman op 17 april 2026, 21:28:12Die moet ik hier ook nog ergens staan hebben. Dat is nog de kruising van Geert Bourgonje dacht ik.
We kregen die toen van Geert, ja maar het is niet zijn kruising. Zie info onder:
Hybride van Maureen & Brian Wilson, Schotland. Kruising tussen
Ramonda myconi en
Haberlea ferdinandi-coburgii 'Connie Davidson'. Plant gepollineerd in mei 1996, uitgeplant in augustus 1996, eerste bloei mei 1999.
Citaat van: Luc Scheldeman op 18 april 2026, 08:02:02Citaat van: Frankie Wulleman op 16 april 2026, 22:16:13Reeds 25 jaar in de rotstuin en nog altijd een favoriete plant: Erinacea anthyllis. Wie heeft deze nog?
Ik heb nog twee planten van de Alhambra vorm in de rotstuin.
Wie heeft er trouwens al ooit de witte vorm gezien, in de Sierra Nevada ?
Ik heb ook de alhambravorm die hier altijd iets later bloeit.
Erinacea anthyllis komt in de natuur in verschillende kleuren voor. Van donkerblauw (zoals de alhambra) over lichtblauw (meest gangbare kleur) tot wit. Deze soort vinden we echter zelden in cultuur en hij wordt ook zelden verzameld waardoor er weinig keuze is in kleurvariëteiten in cultuur.
Ik neem aan dat je al witte hebt gezien? LATEN ZIEN!
Een Phlox met een goede kleur en compacte groei is Phlox 'Karkulka' (vertaald in het Engels als "Little Red Riding Hood" oftewel "Roodkapje" in het Nederlands ) Deze plant werd als zaailing gevonden in de tuin van Zdenek Zvolanek (Tsjechië ) , zo werd me verteld door Jiri Papousek ...Een heel goed Z&Z product al je het mij vraagt ...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 april 2026, 17:57:48Een Phlox met een goede kleur en compacte groei is Phlox 'Karkulka' (vertaald in het Engels als "Little Red Riding Hood" oftewel "Roodkapje" in het Nederlands ) Deze plant werd als zaailing gevonden in de tuin van Zdenek Zvolanek (Tsjechië ) , zo werd me verteld door Jiri Papousek ...Een heel goed Z&Z product al je het mij vraagt ...
Een zuivere Douglasii vorm ? Weet je er meer over ?
Citaat van: Frankie Wulleman op 18 april 2026, 10:28:59Citaat van: Luc Scheldeman op 18 april 2026, 08:02:02Citaat van: Frankie Wulleman op 16 april 2026, 22:16:13Reeds 25 jaar in de rotstuin en nog altijd een favoriete plant: Erinacea anthyllis. Wie heeft deze nog?
Ik heb nog twee planten van de Alhambra vorm in de rotstuin.
Wie heeft er trouwens al ooit de witte vorm gezien, in de Sierra Nevada ?
Ik heb ook de alhambravorm die hier altijd iets later bloeit.
Erinacea anthyllis komt in de natuur in verschillende kleuren voor. Van donkerblauw (zoals de alhambra) over lichtblauw (meest gangbare kleur) tot wit. Deze soort vinden we echter zelden in cultuur en hij wordt ook zelden verzameld waardoor er weinig keuze is in kleurvariëteiten in cultuur.
Ik neem aan dat je al witte hebt gezien? LATEN ZIEN!
Een volledig witte heb ik nog niet gevonden.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 april 2026, 17:57:48Een Phlox met een goede kleur en compacte groei is Phlox 'Karkulka' (vertaald in het Engels als "Little Red Riding Hood" oftewel "Roodkapje" in het Nederlands ) Deze plant werd als zaailing gevonden in de tuin van Zdenek Zvolanek (Tsjechië ) , zo werd me verteld door Jiri Papousek ...Een heel goed Z&Z product al je het mij vraagt ...
Citaat van: Luc Scheldeman op 18 april 2026, 19:18:33Een zuivere Douglasii vorm ? Weet je er meer over ?
Uiteraard een goede en terechte vraag Luc maar ik moet voorlopig het antwoord schuldig blijven.....
Je vind er nergens iets over via internet en wat ik er van weet is via een chat met Jiri.
Maar het lijkt me een goed idee omdat de master himself, Z&Z , deze vraag voor te leggen. Wordt hopelijk vervolgd en stekken lijkt me ook een goed idee ?
Citaat van: Luc Scheldeman op 18 april 2026, 08:02:02Citaat van: Frankie Wulleman op 16 april 2026, 22:16:13Reeds 25 jaar in de rotstuin en nog altijd een favoriete plant: Erinacea anthyllis. Wie heeft deze nog?
Ik heb nog twee planten van de Alhambra vorm in de rotstuin.
Wie heeft er trouwens al ooit de witte vorm gezien, in de Sierra Nevada ?
Citaat van: Frankie Wulleman op 18 april 2026, 10:28:59Ik heb ook de alhambravorm die hier altijd iets later bloeit.
Erinacea anthyllis komt in de natuur in verschillende kleuren voor. Van donkerblauw (zoals de alhambra) over lichtblauw (meest gangbare kleur) tot wit. Deze soort vinden we echter zelden in cultuur en hij wordt ook zelden verzameld waardoor er weinig keuze is in kleurvariëteiten in cultuur.
Ik neem aan dat je al witte hebt gezien? LATEN ZIEN!
Citaat van: Luc Scheldeman op 18 april 2026, 19:19:08Een volledig witte heb ik nog niet gevonden.
Ik was ooit ook op de "plaats Delict" ;D in Spanje ...Ze stonden toen massaal in bloei tezamen met Vella spinosa ...Maar een witte heb ik niet kunnen spotten .
Nog een goede Phlox mijn inziens is Phlox subulata 'Alexander's Surprise'....
Veel kleur en ook naar mijn mening een goede kleur ....
Ik heb ze al een paar keer bij gehad op onze mini sales op de bijeenkomst maar als ze niet bloeien gaat iedereen er uiteraard aan voorbij ...
Zoek de verschillen ::) ((--11
Convallaria 'Vic Pavlowski's Gold'
en Convallaria 'Polska Piękność' (vaak foutief verkocht als 'Polish Beauty' of 'Polish Spirit', waarschijnlijk omdat van de meeste mensen buiten Polen hun Pools niet echt heel goed is.)
Verschillende kleurschakeringen van Gentiana angustifolia
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 april 2026, 12:04:57Nog een goede Phlox mijn inziens is Phlox subulata 'Alexander's Surprise'....
Veel kleur en ook naar mijn mening een goede kleur ....
Ik heb ze al een paar keer bij gehad op onze mini sales op de bijeenkomst maar als ze niet bloeien gaat iedereen er uiteraard aan voorbij ...
Wordt deze als subulata soort uiteindelijk niet wat groot ?
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 april 2026, 17:57:48Een Phlox met een goede kleur en compacte groei is Phlox 'Karkulka' (vertaald in het Engels als "Little Red Riding Hood" oftewel "Roodkapje" in het Nederlands ) Deze plant werd als zaailing gevonden in de tuin van Zdenek Zvolanek (Tsjechië ) , zo werd me verteld door Jiri Papousek ...Een heel goed Z&Z product al je het mij vraagt ...
Ik heb die hier ook nog gehad maar die gaf weinig of geen bloemen. Uiteindelijk verwijderd.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 april 2026, 12:04:57Nog een goede Phlox mijn inziens is Phlox subulata 'Alexander's Surprise'....
Veel kleur en ook naar mijn mening een goede kleur ....
Ik heb ze al een paar keer bij gehad op onze mini sales op de bijeenkomst maar als ze niet bloeien gaat iedereen er uiteraard aan voorbij ...
Lijkt inderdaad een hele mooie. Als je daar nog eens een exemplaar van bij hebt...
Gezaaid in de winter van 2024/25 heeft deze Centaurea raphanina subsp. mixta (endemisch in Griekenland) vorig voorjaar al gebloeid met kogelvormige bloemen in het hart van de plant.
Na de bloei verdroogden alle bovengrondse delen wat mij liet vermoeden dat de plant zich monocarp gedraagd.
Maar niet zo. In het late najaar is de ondergrondse wortel met nieuwe bovengrondse groei gekomen waarop nu bloemen staan te pronken.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 april 2026, 12:04:57Nog een goede Phlox mijn inziens is Phlox subulata 'Alexander's Surprise'....
Veel kleur en ook naar mijn mening een goede kleur ....
Ik heb ze al een paar keer bij gehad op onze mini sales op de bijeenkomst maar als ze niet bloeien gaat iedereen er uiteraard aan voorbij ...
Lijkt inderdaad een hele mooie. Als je daar nog eens een exemplaar van bij hebt...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 april 2026, 12:01:22Waar en wanneer was dat dan, Kris?
Citaat van: Luc Scheldeman op 18 april 2026, 08:02:02Citaat van: Frankie Wulleman op 16 april 2026, 22:16:13Reeds 25 jaar in de rotstuin en nog altijd een favoriete plant: Erinacea anthyllis. Wie heeft deze nog?
Ik heb nog twee planten van de Alhambra vorm in de rotstuin.
Wie heeft er trouwens al ooit de witte vorm gezien, in de Sierra Nevada ?
Citaat van: Frankie Wulleman op 18 april 2026, 10:28:59Ik heb ook de alhambravorm die hier altijd iets later bloeit.
Erinacea anthyllis komt in de natuur in verschillende kleuren voor. Van donkerblauw (zoals de alhambra) over lichtblauw (meest gangbare kleur) tot wit. Deze soort vinden we echter zelden in cultuur en hij wordt ook zelden verzameld waardoor er weinig keuze is in kleurvariëteiten in cultuur.
Ik neem aan dat je al witte hebt gezien? LATEN ZIEN!
Citaat van: Luc Scheldeman op 18 april 2026, 19:19:08Een volledig witte heb ik nog niet gevonden.
Ik was ooit ook op de "plaats Delict" ;D in Spanje ...Ze stonden toen massaal in bloei tezamen met Vella spinosa ...Maar een witte heb ik niet kunnen spotten .
Citaat van: Luc Scheldeman op 23 april 2026, 21:00:37Gezaaid in de winter van 2024/25 heeft deze Centaurea raphanina subsp. mixta (endemisch in Griekenland) vorig voorjaar al gebloeid met kogelvormige bloemen in het hart van de plant.
Na de bloei verdroogden alle bovengrondse delen wat mij liet vermoeden dat de plant zich monocarp gedraagd.
Maar niet zo. In het late najaar is de ondergrondse wortel met nieuwe bovengrondse groei gekomen waarop nu bloemen staan te pronken.
Hier hetzelfde verhaal, Luc. De plant is doorlevend. Het geoogste zaad van vorig jaar leverde vooralsnog geen nakomelingen op.
Ook opgekweekt uit zaden en dit jaar voor de eerste keer bloei.
Deze Edraianthus graminifolius subsp. murbeckii zou groeien in Bosnie-Hercegovina op een hoogte van 2140m volgens de commentaar in de zaadlijst.
Voor een graminifolius lijkt hij op het eerste zicht erg klein.
Heeft er iemand deze ooit al eens gezaaid en in bloei gehad ??
Chamaecytisus gueneri van Martijn (denk ik).
Als ik mij goed herinner was er iets met die naam ? Kris ?
Eén van de perfecte klokjesbloemen voor de rotstuin is deze Campanula chamissonis major.
Gaat bovengronds volledig weg in de winter om nu te bloeien met een massa bloemen. Bovendien wordt deze door de slakken links gelaten !
Twee vertegenwoordigers van het geslacht Matthiola uit Turkije die hier leven in één van de troggen.
In de winter hebben beide afscherming tegen regen nodig wat ze minder geschikt maken voor de doorsnee rotstuin.
Nog eventjes de aandacht vestigen op deze Phlox, nu we er toch over bezig zijn. Deze naamloze zaailing bevindt zich al enkele jaren in de rotstuin en wordt met zijn 20 cm doorsnede niet al te groot en bloeit elk jaar zeer uitbundig met donkere grote bloemen. De bloemen zijn merkelijk groter dan de bekende 'Zigeunerblut' die echter niet altijd betrouwbaar bloeit.
Er bestaan heel wat kleine Hymenoxis die niet altijd even makkelijk zijn in cultuur. Deze bekende H. scaposa doet het al jaren voortreffelijk en is ondertussen een vast waarde geworden.
Citaat van: Luc Scheldeman op 23 april 2026, 21:08:14Chamaecytisus gueneri van Martijn (denk ik).
Als ik mij goed herinner was er iets met die naam ? Kris ?
In het overdekte frame, Luc?
Opgekweekt uit zaad: Thlapsi bellidifolium.
Meestal zien we de donkerblauwe of witte vorm van Veronica prostata. Dit is een lichtblauwe collectie.
De kleine Erigeron leiomerus is hier niet altijd even rijkbloeiend. Dit seizoen doet hij het heel goed.
De oude klassieker Erigeron flettii 'Distel'.
Een andere interessante phlox is deze Phlox x rugelii, ooit nog verspreidt door onze oude vriend Ger.
Aubrieta 'Elsa Lancaster' doet het hier beter in een overdekte trog dan in de rotstuin.
Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 21:45:00Citaat van: Luc Scheldeman op 23 april 2026, 21:08:14Chamaecytisus gueneri van Martijn (denk ik).
Als ik mij goed herinner was er iets met die naam ? Kris ?
In het overdekte frame, Luc?
Ja, om zeker te zijn
Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 22:48:58Aubrieta 'Elsa Lancaster' doet het hier beter in een overdekte trog dan in de rotstuin.
Deze plant is hier ook wat wisselvallig in succes. Met een afdekking in de winter tegen teveel regen lukt het redelijk.
Citaat van: Luc Scheldeman op 23 april 2026, 21:08:14Chamaecytisus gueneri van Martijn (denk ik).
Als ik mij goed herinner was er iets met die naam ? Kris ?
Dit is wel degelijk de echte gueneri Luc ! O.a. te herkennen aan de tweekleurige bloemen (oranje + geel) Maar er zijn inderdaad planten in omloop die op gueneri lijken maar het niet zijn.En je hebt er bloemen op !!! :o :o Duidelijk dat hij ook de warmte van je frame nodig heeft om tot bloei te komen ..Hier bloeide hij voorlopig nog niet in de crevice.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 april 2026, 12:04:57Nog een goede Phlox mijn inziens is Phlox subulata 'Alexander's Surprise'....
Veel kleur en ook naar mijn mening een goede kleur ....
Ik heb ze al een paar keer bij gehad op onze mini sales op de bijeenkomst maar als ze niet bloeien gaat iedereen er uiteraard aan voorbij ...
Citaat van: Luc Scheldeman op 23 april 2026, 20:51:55Wordt deze als subulata soort uiteindelijk niet wat groot ?
Zou best kunnen Luc. Daarom staat hij ook niet in de crevice maar elders...We kunnen altijd stekken en weer van kleiner beginnen....En ondertussen genieten we toch van het kleuren pallet...
Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 22:48:58Aubrieta 'Elsa Lancaster' doet het hier beter in een overdekte trog dan in de rotstuin.
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 april 2026, 06:29:04Deze plant is hier ook wat wisselvallig in succes. Met een afdekking in de winter tegen teveel regen lukt het redelijk.
Ik heb deze vorm hier al 10 jaar onbeschermd in de rotstuin en zelfs op een lager stukje waar het toch nog wat natter is .Na sommige natte winters ziet hij er na de winter wat flets uit maar hij hersteld zich altijd goed. De bloei is in bepaalde jaren heel goed (zoals in 2021 -zie foto. 3 ) en in andere jaren wat minder. Vorig jaar begon hij in 1 keer toch achteruit te gaan. Ik denk een beetje door ouderdom en/of gebrek aan voeding of de combinatie van beiden .Ik heb dan ook prompt stekjes genomen en deze zowel op de oude als enkele andere nieuwe plekjes geplant. De kleintjes zijn al aan het bloeien. (zie foto 1 & 2 ) Ik heb altijd de indruk gehad dat ze zeker ook niet te droog mogen staan in de lente en zomer ? Goed on eens andere ervaringen te horen!
Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 22:27:04Opgekweekt uit zaad: Thlapsi bellidifolium.
Een heel leuke rotsplant Frankie , maar was hier nooit lang levend ...Hopelijk heb je andere ervaringen ?
Citaat van: Luc Scheldeman op 23 april 2026, 21:05:05Ook opgekweekt uit zaden en dit jaar voor de eerste keer bloei.
Deze Edraianthus graminifolius subsp. murbeckii zou groeien in Bosnie-Hercegovina op een hoogte van 2140m volgens de commentaar in de zaadlijst.
Voor een graminifolius lijkt hij op het eerste zicht erg klein.
Heeft er iemand deze ooit al eens gezaaid en in bloei gehad ??
We moeten wel beginnen met te vertellen dat dit een prachtige plant/soort is Luc ! Eentje die iedereen wel wil in de rotstuin (moest je er nog ergens iets van over hebben -2( -2( ) Maar ik associeer ook niet direct het kortere blad met graminifolius .Nu ik had nog niet eerder gehoord van een subspecies met de naam murbeckii. Deze is nieuw voor mij. Met zijn meer gedrongen groei lijkt hij eerder naar soorten als serpyllifolius te neigen. En als je dan gaat google-en is dat niet verwonderlijk --11 Want volgens KEW noemt de plant officieel Edraianthus x murbeckii en dat maal teken staat er natuurlijk niet voor niks. Het zou inderdaad een natuurhybride zijn tussen graminifolius en serpyllifolius...
Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 22:37:31De oude klassieker Erigeron flettii 'Distel'.
Niks mis met de "klassiekers" Frankie ...vraag maar aan onze voorzitter ... ;D ;D
Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 22:36:07De kleine Erigeron leiomerus is hier niet altijd even rijkbloeiend. Dit seizoen doet hij het heel goed.
Die moet ik me toch ook eens zien aan te schaffen Frankie ))4 ))4
Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 21:42:21Nog eventjes de aandacht vestigen op deze Phlox, nu we er toch over bezig zijn. Deze naamloze zaailing bevindt zich al enkele jaren in de rotstuin en wordt met zijn 20 cm doorsnede niet al te groot en bloeit elk jaar zeer uitbundig met donkere grote bloemen. De bloemen zijn merkelijk groter dan de bekende 'Zigeunerblut' die echter niet altijd betrouwbaar bloeit.
Frankie , is dat degene waarvan je me een plantje bezorgde ?
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 april 2026, 11:16:31Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 22:48:58Aubrieta 'Elsa Lancaster' doet het hier beter in een overdekte trog dan in de rotstuin.
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 april 2026, 06:29:04Deze plant is hier ook wat wisselvallig in succes. Met een afdekking in de winter tegen teveel regen lukt het redelijk.
Ik heb deze vorm hier al 10 jaar onbeschermd in de rotstuin en zelfs op een lager stukje waar het toch nog wat natter is .Na sommige natte winters ziet hij er na de winter wat flets uit maar hij hersteld zich altijd goed. De bloei is in bepaalde jaren heel goed (zoals in 2021 -zie foto. 3 ) en in andere jaren wat minder. Vorig jaar begon hij in 1 keer toch achteruit te gaan. Ik denk een beetje door ouderdom en/of gebrek aan voeding of de combinatie van beiden .Ik heb dan ook prompt stekjes genomen en deze zowel op de oude als enkele andere nieuwe plekjes geplant. De kleintjes zijn al aan het bloeien. (zie foto 1 & 2 ) Ik heb altijd de indruk gehad dat ze zeker ook niet te droog mogen staan in de lente en zomer ? Goed on eens andere ervaringen te horen!
Ik heb mijn 'Elsa Lancaster' al meer dan 25 jaar! Ze groeit en bloeit hier zowel in de volle zon als in de halfschaduw goed en bloeit zeer rijkelijk. Ik heb haar nog nooit tegen vocht hoeven beschermen. Ze laat zich ook heel gemakkelijk via stekken vermeerderen.
Ik vind vooral de prachtige bloemkleur erg mooi!
Citaat van: Eberhard Proessdorf op 24 april 2026, 11:57:00Ik heb mijn 'Elsa Lancaster' al meer dan 25 jaar! Ze groeit en bloeit hier zowel in de volle zon als in de halfschaduw goed en bloeit zeer rijkelijk. Ik heb haar nog nooit tegen vocht hoeven beschermen. Ze laat zich ook heel gemakkelijk via stekken vermeerderen.
Ik vind vooral de prachtige bloemkleur erg mooi!
Ligt ook een beetje in de lijn van mijn ervaringen Eberhard ...alleen heel lange/extreme droogte heeft hij volgens mij minder graag ?Zo zien we maar weer dat iedere tuin verschillend is als we kijken naar de ervaringen van Luc en Frankie.
Citaat van: Luc Scheldeman op 23 april 2026, 21:15:57Twee vertegenwoordigers van het geslacht Matthiola uit Turkije die hier leven in één van de troggen.
In de winter hebben beide afscherming tegen regen nodig wat ze minder geschikt maken voor de doorsnee rotstuin.
😍
Luc...
Ik ben ook dol op Matthiola trojana.
Vanwege haar herkomst heb ik ze in de winter ook tegen vocht beschermd... maar niet alle exemplaren. En wat kan ik zeggen... het exemplaar met de afdekking heeft de winter niet overleefd. Op twee andere plekken stonden ze volledig bloot aan de elementen en zien ze er heel goed uit. Gek... toch?
Omdat de bloemen bij mij nog niet open zijn, kun je het blad nog goed zien, wat ik bijzonder mooi vind.
Al met al een mooie, compacte soort, waar ik hopelijk nog lang van kan genieten...
Citaat van: Thomas Eckert op 24 april 2026, 14:22:13Citaat van: Luc Scheldeman op 23 april 2026, 21:15:57Twee vertegenwoordigers van het geslacht Matthiola uit Turkije die hier leven in één van de troggen.
In de winter hebben beide afscherming tegen regen nodig wat ze minder geschikt maken voor de doorsnee rotstuin.
😍
Luc...
Ik ben ook dol op Matthiola trojana.
Vanwege haar herkomst heb ik ze in de winter ook tegen vocht beschermd... maar niet alle exemplaren. En wat kan ik zeggen... het exemplaar met de afdekking heeft de winter niet overleefd. Op twee andere plekken stonden ze volledig bloot aan de elementen en zien ze er heel goed uit. Gek... toch?
Omdat de bloemen bij mij nog niet open zijn, kun je het blad nog goed zien, wat ik bijzonder mooi vind.
Al met al een mooie, compacte soort, waar ik hopelijk nog lang van kan genieten...
De plant staat hier wel in een trog onder afscherming, maar de trog krijgt wel water tijdens de wintermaanden.
Misschien was dat het probleem ? Uitgedroogd ?
Wie beweert dat gentianen bij ons niet goed bloeien moet maar eens naar deze pol kijken.
Gentiana angustifolius x Gntiana occidentalis alba
Nog zo een plant waarvan ik steeds verwonderd ben dat ze na de wintger nog leeft.
Ondertussen is ze al minstens 10 jaar oud.
Carduncellus rhaponticoides
Ik heb altijd een interesse gehad in kleine compacte wilgensoorten.
Deze Salix nivalis is er één van. Een plant voor een koelere plantplaats.
Een nog piepkleine plant maar toch trekt ze de aandacht door de witte bloemen.
Rhododendron 'Egret'
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 april 2026, 17:58:59Citaat van: Thomas Eckert op 24 april 2026, 14:22:13Citaat van: Luc Scheldeman op 23 april 2026, 21:15:57Twee vertegenwoordigers van het geslacht Matthiola uit Turkije die hier leven in één van de troggen.
In de winter hebben beide afscherming tegen regen nodig wat ze minder geschikt maken voor de doorsnee rotstuin.
😍
Luc...
Ik ben ook dol op Matthiola trojana.
Vanwege haar herkomst heb ik ze in de winter ook tegen vocht beschermd... maar niet alle exemplaren. En wat kan ik zeggen... het exemplaar met de afdekking heeft de winter niet overleefd. Op twee andere plekken stonden ze volledig bloot aan de elementen en zien ze er heel goed uit. Gek... toch?
Omdat de bloemen bij mij nog niet open zijn, kun je het blad nog goed zien, wat ik bijzonder mooi vind.
Al met al een mooie, compacte soort, waar ik hopelijk nog lang van kan genieten...
De plant staat hier wel in een trog onder afscherming, maar de trog krijgt wel water tijdens de wintermaanden.
Misschien was dat het probleem ? Uitgedroogd ?
Ik denk dat dat de reden is... het is te droog. Ik heb dit ook bij andere planten in de rotstuin gezien. Soorten die zogenaamd bescherming nodig hebben, hebben de winter onder de afdekking niet overleefd, terwijl exemplaren zonder enige bescherming het prima hebben gered. Om nog een voorbeeld te geven: hier is een exemplaar van Helichrysum lineatum uit Zuid-Afrika... zonder enige bescherming, denk ik, en het ziet er niet slecht uit...😉
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 april 2026, 11:26:36Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 22:27:04Opgekweekt uit zaad: Thlapsi bellidifolium.
Een heel leuke rotsplant Frankie , maar was hier nooit lang levend ...Hopelijk heb je andere ervaringen ?
Ik heb ze vroeger ook nog gehad, Kris, maar ook toen helaas kortlevend. Het is in feite een pioniersplant en die hebben vaak een beperkte levensduur.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 april 2026, 11:42:35Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 22:36:07De kleine Erigeron leiomerus is hier niet altijd even rijkbloeiend. Dit seizoen doet hij het heel goed.
Die moet ik me toch ook eens zien aan te schaffen Frankie ))4 ))4
Ik probeer die eens te stekken, kris, al valt er eigenlijk niet veel te stekken, want het is echt een miniatuurtje. Komt nog van Papouseck.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 april 2026, 11:43:28Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 21:42:21Nog eventjes de aandacht vestigen op deze Phlox, nu we er toch over bezig zijn. Deze naamloze zaailing bevindt zich al enkele jaren in de rotstuin en wordt met zijn 20 cm doorsnede niet al te groot en bloeit elk jaar zeer uitbundig met donkere grote bloemen. De bloemen zijn merkelijk groter dan de bekende 'Zigeunerblut' die echter niet altijd betrouwbaar bloeit.
Frankie , is dat degene waarvan je me een plantje bezorgde ?
Jawel Kris, dat is hem!
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 april 2026, 18:06:44Ik heb altijd een interesse gehad in kleine compacte wilgensoorten.
Deze Salix nivalis is er één van. Een plant voor een koelere plantplaats.
Met onze lange droge zomers hebben ze in ieder geval wel wat problemen. Ik had er vroeger ook enkele, maar de zomers deden hen de das om.
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 april 2026, 06:29:04Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 22:48:58Aubrieta 'Elsa Lancaster' doet het hier beter in een overdekte trog dan in de rotstuin.
Deze plant is hier ook wat wisselvallig in succes. Met een afdekking in de winter tegen teveel regen lukt het redelijk.
In de volle grond van de rotstuin lukte het nooit, Luc, wel in deze trog met afdekking.
Citaat van: Luc Scheldeman op 23 april 2026, 21:15:57Twee vertegenwoordigers van het geslacht Matthiola uit Turkije die hier leven in één van de troggen.
In de winter hebben beide afscherming tegen regen nodig wat ze minder geschikt maken voor de doorsnee rotstuin.
Citaat van: Thomas Eckert op 24 april 2026, 14:22:13😍
Luc...
Ik ben ook dol op Matthiola trojana.
Vanwege haar herkomst heb ik ze in de winter ook tegen vocht beschermd... maar niet alle exemplaren. En wat kan ik zeggen... het exemplaar met de afdekking heeft de winter niet overleefd. Op twee andere plekken stonden ze volledig bloot aan de elementen en zien ze er heel goed uit. Gek... toch?
Omdat de bloemen bij mij nog niet open zijn, kun je het blad nog goed zien, wat ik bijzonder mooi vind.
Al met al een mooie, compacte soort, waar ik hopelijk nog lang van kan genieten...
Heeft hier ook de winter doorstaan zonder winterbescherming Thomas , in de crevice ...
Citaat van: Thomas Eckert op 24 april 2026, 20:43:32Ik denk dat dat de reden is... het is te droog. Ik heb dit ook bij andere planten in de rotstuin gezien. Soorten die zogenaamd bescherming nodig hebben, hebben de winter onder de afdekking niet overleefd, terwijl exemplaren zonder enige bescherming het prima hebben gered. Om nog een voorbeeld te geven: hier is een exemplaar van Helichrysum lineatum uit Zuid-Afrika... zonder enige bescherming, denk ik, en het ziet er niet slecht uit...😉
Mooie Helichrysum die ik nog niet kende Thomas ...
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 april 2026, 18:03:56Nog zo een plant waarvan ik steeds verwonderd ben dat ze na de wintger nog leeft.
Ondertussen is ze al minstens 10 jaar oud.
Carduncellus rhaponticoides
Bloeit hier ook onder die naam Luc , maar mogelijk is de mijne een Carduncellus pinnatus .Heb hem zowel in de crevice als in de tufsteen waar hij ook al 10 jaar present is . Een erg ondergewaardeerde soort in mijn optiek .Verdiend echt een plekje in iedere rotstuin ..Wat wel opvalt is dat de kleur van de bloemen er bij mij toch anders uitziet ?
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 april 2026, 18:06:44Ik heb altijd een interesse gehad in kleine compacte wilgensoorten.
Deze Salix nivalis is er één van. Een plant voor een koelere plantplaats.
Er zijn zeker een aantal goede dwerg wilgjes Luc maar sommige worden op den duur nogal breed voor een kleine tuin vind ik ...
Onder de noemer "het is niet moeilijk , het is gemakkelijk " (de vroegere Kamiel Spiessens quote)
1/Arenaria purpurascens (in verhoogd bed)
2/Androsace studiosorum (in crevice)
3/Potentilla pulvinaris (in crevice)
4/Rhodanthemum hosmariense (in verhoogd bed)
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 april 2026, 09:38:37Citaat van: Luc Scheldeman op 24 april 2026, 18:03:56Nog zo een plant waarvan ik steeds verwonderd ben dat ze na de wintger nog leeft.
Ondertussen is ze al minstens 10 jaar oud.
Carduncellus rhaponticoides
Bloeit hier ook onder die naam Luc , maar mogelijk is de mijne een Carduncellus pinnatus .Heb hem zowel in de crevice als in de tufsteen waar hij ook al 10 jaar present is . Een erg ondergewaardeerde soort in mijn optiek .Verdiend echt een plekje in iedere rotstuin ..Wat wel opvalt is dat de kleur van de bloemen er bij mij toch anders uitziet ?
Het blad van beide soorten is sterk verschillend. Hieronder een foto van Carduncellus pinnatus die nu in bloei staat.
De kleur van de bloemen bij beide soorten is inderdaad verschillend wat ik hier nu perfect kan vergelijken.
Het natuurlijke groeigebied van beide soorten is ook verschillend : voor C. rhaponticoides is dit Marokko & Algerije, voor C. pinnatus de Balearen-Sicilië-Malta- N-Afrika.
Ik heb nog een derde soort in de rotstuin als Carduncellus monspelliensium die in vergelijking met de andere twee een zeer grote rozet maakt. De bloei laat bij deze nog op zich wachten. Groeigebied in de natuur is Spanje tot Italie.
Deze plant zie je bijna nooit meer aangeboden op plantenbeurzen.
Anacyclus (pyrethrum var) depressus uit Algerije (Mount Atlas daisy).
Het is in de tuin een eerder kortlevende soort die zich heel bescheiden uitzaait zodat je eigenlijk nooit zonder komt te zitten. De buitenkant van de bloemknoppen is fel rood, de binnenkant wit.
Citaat van: Luc Scheldeman op 25 april 2026, 13:00:48Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 april 2026, 09:38:37Citaat van: Luc Scheldeman op 24 april 2026, 18:03:56Nog zo een plant waarvan ik steeds verwonderd ben dat ze na de wintger nog leeft.
Ondertussen is ze al minstens 10 jaar oud.
Carduncellus rhaponticoides
Bloeit hier ook onder die naam Luc , maar mogelijk is de mijne een Carduncellus pinnatus .Heb hem zowel in de crevice als in de tufsteen waar hij ook al 10 jaar present is . Een erg ondergewaardeerde soort in mijn optiek .Verdiend echt een plekje in iedere rotstuin ..Wat wel opvalt is dat de kleur van de bloemen er bij mij toch anders uitziet ?
Het blad van beide soorten is sterk verschillend. Hieronder een foto van Carduncellus pinnatus die nu in bloei staat.
De kleur van de bloemen bij beide soorten is inderdaad verschillend wat ik hier nu perfect kan vergelijken.
Het natuurlijke groeigebied van beide soorten is ook verschillend : voor C. rhaponticoides is dit Marokko & Algerije, voor C. pinnatus de Balearen-Sicilië-Malta- N-Afrika.
Ik heb deze planten eigenlijk nooit aangeplant omdat ik dacht dat ze niet winterhard zouden zijn. Als ik nu zie dat sommige al 10 jaar in de tuin vertoeven moet ik die mening herzien. Is er iemand die deze planten nog zou aanbieden?
Iberis saxatiles corifolia 'Pygmaea' is een zeer compacte later bloeiende soort. Deze staat hier al ruim 20 jaar en meet amper 20 cm doorsnede. Nog een product uit de kwekerij van Noël.
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 april 2026, 18:14:03Een nog piepkleine plant maar toch trekt ze de aandacht door de witte bloemen.
Rhododendron 'Egret'
Nog klein, maar wel opvallend. Waar heb je hem vandaan, Luc?
Alysseum azoides.
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 april 2026, 18:01:38Wie beweert dat gentianen bij ons niet goed bloeien moet maar eens naar deze pol kijken.
Gentiana angustifolius x Gntiana occidentalis alba
Deze kan wel tellen, Luc. Geef je ze enige voeding?
Afkomstig uit o.a. Bulgarije en Griekenland: Erysimum helveticum var. drenowskii, opgekweekt uit zaad, nu met de eerste bloemen.
Citaat van: Frankie Wulleman op 25 april 2026, 21:38:31Iberis saxatiles corifolia 'Pygmaea' is een zeer compacte later bloeiende soort. Deze staat hier al ruim 20 jaar en meet amper 20 cm doorsnede. Nog een product uit de kwekerij van Noël.
Een subspecies die je niet vaak meer tegen komt Frankie . Of de aanduiding 'Pygmaea ' er toe doet weet ik niet zeker want ik denk dat deze subspecies van saxatilis altijd veel kleiner en compacter blijft ? Alhoewel je er heel weinig over vind om dat te staven......
Ik zie nu dat ik deze plant ook vorig jaar cadeau kreeg van Luc . Zal wel van dezelfde bron gekomen zijn. Ik zag hem ooit in tuf tijdens een tuinreis en daar blijft hij nog kleiner !
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 april 2026, 18:03:56Nog zo een plant waarvan ik steeds verwonderd ben dat ze na de wintger nog leeft.
Ondertussen is ze al minstens 10 jaar oud.
Carduncellus rhaponticoides
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 april 2026, 09:38:37Bloeit hier ook onder die naam Luc , maar mogelijk is de mijne een Carduncellus pinnatus .Heb hem zowel in de crevice als in de tufsteen waar hij ook al 10 jaar present is . Een erg ondergewaardeerde soort in mijn optiek .Verdiend echt een plekje in iedere rotstuin ..Wat wel opvalt is dat de kleur van de bloemen er bij mij toch anders uitziet ?
Citaat van: Luc Scheldeman op 25 april 2026, 13:00:48Het blad van beide soorten is sterk verschillend. Hieronder een foto van Carduncellus pinnatus die nu in bloei staat.
De kleur van de bloemen bij beide soorten is inderdaad verschillend wat ik hier nu perfect kan vergelijken.
Het natuurlijke groeigebied van beide soorten is ook verschillend : voor C. rhaponticoides is dit Marokko & Algerije, voor C. pinnatus de Balearen-Sicilië-Malta- N-Afrika.
Citaat van: Frankie Wulleman op 25 april 2026, 21:34:38Ik heb deze planten eigenlijk nooit aangeplant omdat ik dacht dat ze niet winterhard zouden zijn. Als ik nu zie dat sommige al 10 jaar in de tuin vertoeven moet ik die mening herzien. Is er iemand die deze planten nog zou aanbieden?
Ze zijn zonder meer winterhard Frankie !!! Eén van mijn 2 planten kwam nog van Flora Montana (de oudste in het tufgedeelte ) De tweede weet ik niet meer. Je ziet ze de laatste tijd weer niet veel meer aangeboden. Ik krijg er ook zaden aan maar tot op heden geen kieming. Misschien dat ik nu eentje gekiemd heb ...Ik kan je deze soorten heel erg aanraden.
Citaat van: Luc Scheldeman op 25 april 2026, 13:00:48Het blad van beide soorten is sterk verschillend. Hieronder een foto van Carduncellus pinnatus die nu in bloei staat.
De kleur van de bloemen bij beide soorten is inderdaad verschillend wat ik hier nu perfect kan vergelijken.
Het natuurlijke groeigebied van beide soorten is ook verschillend : voor C. rhaponticoides is dit Marokko & Algerije, voor C. pinnatus de Balearen-Sicilië-Malta- N-Afrika.
Eindelijk wordt mijn twijfel over de naam van mijn plant een keer weg genomen Luc ((3 ((3
Ook op Facebook was er al veel over en weer gechat over de juiste naamgeving van mijn plant maar nu zie ik aan de hand van jouw foto's het duidelijk verschil. Mijn 2 planten zijn dus wel degelijk Carduncellus pinnatus. De kracht van ons forum komt weer een keer naar boven.
Bijna mei, dus nog wat meer meiklokjes...
Convallaria keiskei, shiro shima fu.Een selectie van het Japanse meiklokje, de naam is geen cultivarnaam, maar een beschrijving, betekent letterlijk "wit-bont in strepen".
Convallaria majalis 'Aurea', met gele bladeren.
Convallaria majalis 'Mary Brooks', ik zie geen verschil met de vorige ('Aurea').
Convallaria majalis 'Green Tapestry'.
Convallaria majalis 'Hofheim' (2 maal)
en Convallaria majalis 'Zebra'
Convallaria majalis 'Rosea' met zijn roze bloemetjes.
En Convallaria majalis 'Lucy', ook met roze bloemetjes, maar dan met gestreept blad.
Hele collectie meiklokjes Wim ! In potten vanwege het potentieel om te woekeren ? Of vanwege de zeldzaamheid van bepaalde vormen ? Of woekeren die speciale vormen veel minder ?
Citaat van: Frankie Wulleman op 25 april 2026, 21:39:26Citaat van: Luc Scheldeman op 24 april 2026, 18:14:03Een nog piepkleine plant maar toch trekt ze de aandacht door de witte bloemen.
Rhododendron 'Egret'
Nog klein, maar wel opvallend. Waar heb je hem vandaan, Luc?
Gekocht op de plantenmarkt van Utrecht denk ik, zou van Herman kunnen zijn.
Citaat van: Frankie Wulleman op 25 april 2026, 21:48:23Citaat van: Luc Scheldeman op 24 april 2026, 18:01:38Wie beweert dat gentianen bij ons niet goed bloeien moet maar eens naar deze pol kijken.
Gentiana angustifolius x Gentiana occidentalis alba
Deze kan wel tellen, Luc. Geef je ze enige voeding?
Ik geef eigenlijk nooit voeding aan planten in de tuin. Dus neen.
Alleen bolgewassen krijgen wat kalium meststof op het einde.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 april 2026, 08:33:17Hele collectie meiklokjes Wim ! In potten vanwege het potentieel om te woekeren ? Of vanwege de zeldzaamheid van bepaalde vormen ? Of woekeren die speciale vormen veel minder ?
Ja, vanwege het potentieel om te woekeren, maar sommige van die vormen kunnen wel gewoon in de tuin, want ze zijn veel minder groeizaam.
De natuur (en het forum) is duidelijk ontploft met het weer van de jongste weken. Ik heb ook één en ander.
Adonis vernalis
Globularia cordifolia heeft zich over de jaren van de helling naar beneden 'gegooid'...
Ramonde Nathaliae bloeit dit jaar heel goed.
In de achtertuin is het kleurenpalet op zijn mooist denk ik dan.
Mooie tuin Luc! Precies geen last van de droogte!
Inderdaad te veel planten in bloei om op korte termijn te fotograferen, maar toch enkele foto's.
Genista depressa is een brem van enkele cm. hoog die kruipt over de stenen.
Armeria maritima in de witte versie
Aubrieta canescens
Aethionema armenum uit Turkije
Achillea umbellata uit Griekenland
Alyssum propinquum met een mat van een halve cm. hoog, uit Turkije
Aquilegia bertolonii groeit in Italie, Zuid-Fraznkrijk en Slovenië
Erysimum pumilum uit onder andere Zwitserland
Anthyllis montana uit de Alpen
Aubrieta pinardii uit Turkije
Campanula saxifraga
Dodecatheion maedia alba
Aethionema schistosum uit Turkije
Edraianthus zogovicii uit zaad gekweekt en de eerste keer in bloei
Genista subcapitata uit Bulgarije
Gladiolus italicus
Dicentra formosa 'Ivory Hearts'
Aethionema grandiflora
Genista depressa subsp. csikii (Jurasek collectie uit Servië)
Globularia trichosantha heeft wellicht de beste blauwe kleur bij de kogelbloemen
Petrocoptis pyrenaica
Polygala chamaebuxus
Ptilotrichum macrocarpum
Vernica prostrata in een vorm met witte bloemen met een blauwe schijn
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 april 2026, 10:18:11Citaat van: Frankie Wulleman op 25 april 2026, 21:38:31Iberis saxatiles corifolia 'Pygmaea' is een zeer compacte later bloeiende soort. Deze staat hier al ruim 20 jaar en meet amper 20 cm doorsnede. Nog een product uit de kwekerij van Noël.
Een subspecies die je niet vaak meer tegen komt Frankie . Of de aanduiding 'Pygmaea ' er toe doet weet ik niet zeker want ik denk dat deze subspecies van saxatilis altijd veel kleiner en compacter blijft ? Alhoewel je er heel weinig over vind om dat te staven......
Ik zie nu dat ik deze plant ook vorig jaar cadeau kreeg van Luc . Zal wel van dezelfde bron gekomen zijn. Ik zag hem ooit in tuf tijdens een tuinreis en daar blijft hij nog kleiner !
Dat is het hem net, Kris, je vind er erg weinig over terug. En toch ben ik weer iets wijzer geworden. Deze plant met de toevoeging 'Pygmaae' doet er zeker iets toe. Heel toevallig kon ik dit voorjaar in Gent een plant op de kop tikken van Luc S. met de naam Iberis saxatiles var corifolia maar zonder de toevoeging 'Pygmaea'. Beide planten lijken in eerste instantie vrij goed op elkaar, doch de plant van Luc wordt een stukje hoger dan mijn plant en maakt langere scheuten. Er is dus wel degelijk een onderscheid.
Citaat van: Frankie Wulleman op 28 april 2026, 21:33:35Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 april 2026, 10:18:11Citaat van: Frankie Wulleman op 25 april 2026, 21:38:31Iberis saxatiles corifolia 'Pygmaea' is een zeer compacte later bloeiende soort. Deze staat hier al ruim 20 jaar en meet amper 20 cm doorsnede. Nog een product uit de kwekerij van Noël.
Een subspecies die je niet vaak meer tegen komt Frankie . Of de aanduiding 'Pygmaea ' er toe doet weet ik niet zeker want ik denk dat deze subspecies van saxatilis altijd veel kleiner en compacter blijft ? Alhoewel je er heel weinig over vind om dat te staven......
Ik zie nu dat ik deze plant ook vorig jaar cadeau kreeg van Luc . Zal wel van dezelfde bron gekomen zijn. Ik zag hem ooit in tuf tijdens een tuinreis en daar blijft hij nog kleiner !
Dat is het hem net, Kris, je vind er erg weinig over terug. En toch ben ik weer iets wijzer geworden. Deze plant met de toevoeging 'Pygmaae' doet er zeker iets toe. Heel toevallig kon ik dit voorjaar in Gent een plant op de kop tikken van Luc S. met de naam Iberis saxatiles var corifolia maar zonder de toevoeging 'Pygmaea'. Beide planten lijken in eerste instantie vrij goed op elkaar, doch de plant van Luc wordt een stukje hoger dan mijn plant en maakt langere scheuten. Er is dus wel degelijk een onderscheid.
Bij mijn moederplant staat ook de aanvulling "pygmaea". Wellicht is de jonge plant wat opgerekt als stek maar dat zal in de volgende jaren wel verdwijnen.
Ik vind dat de vorm van de bladrozetjes heel apart is ten opzichte van de "normale" saxatiles-en
Prachtige foto's Luc! Alles groeit precies goed bij jullie!
Citaat van: Herman Mylemans op 29 april 2026, 08:05:38Prachtige foto's Luc! Alles groeit precies goed bij jullie!
"Alles" is wat overdreven Herman. Maar er zijn momenteel weinig problemen te zien inderdaad. Zolang we maar bijgieten !
Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 22:08:53Bij mijn moederplant staat ook de aanvulling "pygmaea". Wellicht is de jonge plant wat opgerekt als stek maar dat zal in de volgende jaren wel verdwijnen.
Ik vind dat de vorm van de bladrozetjes heel apart is ten opzichte van de "normale" saxatiles-en
Klopt Luc ! Ik heb hem ook van jou en daar staat ook de vermelding 'pygmaea' bij ...Dus daar is geen twijfel mogelijk omdat jij en Frankie je eerste plant waarschijnlijk hebben betrokken van dezelfde bron, dus Noel Portier ..Ik zag hem in een buitenlandse tuin zonder de aanduiding 'pygmaea' en daar was de plant zonodig nog compacter ....Wanneer je gaat zoeken op internet vind je helaas weinig maar wel dat Iberis saxatilis ssp. corifolia soms als synoniem wordt vermeld van Iberis saxatilis 'pygmaea' .....Hoe dan ook zijn de meeste bronnen het erover eens dat het gewoon een vorm is van saxatilis. What's in a name ...Maar dat de bladrozetjes erg verschillen kan ik alleen maar beamen , zowel bij de plant die ik van jou kreeg als van de plant die ik zag in de andere (buitenlandse )tuin.
Ik vond hem ook op enkele Tsjechische sites zonder de vermelding 'pygmaea' maar met vermelding dat de plant nooit de 3cm hoogte overschrijd ....Kan je daar als 'pygmaea' nog onder ? Dus zelf blijf ik bij mijn mening Frankie ....
Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 21:26:50Petrocoptis pyrenaica
Polygala chamaebuxus
Ptilotrichum macrocarpum
Vernica prostrata in een vorm met witte bloemen met een blauwe schijn
Mooie selectie Luc , is die Petrocoptis vroeger niet onder een andere naam verspreid ?
Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 april 2026, 18:56:58In de achtertuin is het kleurenpalet op zijn mooist denk ik dan.
Prachtig Luc , doet me weer een beetje denken aan "Leonardslee Gardens" ...uiteraard in miniatuur maar met dezelfde sfeer ...
Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 april 2026, 18:54:22De natuur (en het forum) is duidelijk ontploft met het weer van de jongste weken. Ik heb ook één en ander.
Globularia cordifolia heeft zich over de jaren van de helling naar beneden 'gegooid'...
Ramonde Nathaliae bloeit dit jaar heel goed.
Beiden erg bloeirijk Luc !
Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 21:04:57Inderdaad te veel planten in bloei om op korte termijn te fotograferen, maar toch enkele foto's.
Genista depressa is een brem van enkele cm. hoog die kruipt over de stenen.
Armeria maritima in de witte versie
Aubrieta canescens
Aethionema armenum uit Turkije
Allemaal mooi Luc maar vooral Aubrieta canescens intrigeert me omdat ik er hier zelden zoveel bloem aan krijg ...
Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 21:15:38Anthyllis montana uit de Alpen
Aubrieta pinardii uit Turkije
Campanula saxifraga
Dodecatheion maedia alba
Knap Luc! En eens een Dodecathon in vol ornaat ...Hier toch altijd bescheiden ...
Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 21:18:57Aethionema schistosum uit Turkije
Edraianthus zogovicii uit zaad gekweekt en de eerste keer in bloei
Genista subcapitata uit Bulgarije
Gladiolus italicus
Knap , is die Gladiolus niet heel vroeg ?
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 april 2026, 20:16:14Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 22:08:53Bij mijn moederplant staat ook de aanvulling "pygmaea". Wellicht is de jonge plant wat opgerekt als stek maar dat zal in de volgende jaren wel verdwijnen.
Ik vind dat de vorm van de bladrozetjes heel apart is ten opzichte van de "normale" saxatiles-en
Klopt Luc ! Ik heb hem ook van jou en daar staat ook de vermelding 'pygmaea' bij ...Dus daar is geen twijfel mogelijk omdat jij en Frankie je eerste plant waarschijnlijk hebben betrokken van dezelfde bron, dus Noel Portier ..Ik zag hem in een buitenlandse tuin zonder de aanduiding 'pygmaea' en daar was de plant zonodig nog compacter ....Wanneer je gaat zoeken op internet vind je helaas weinig maar wel dat Iberis saxatilis ssp. corifolia soms als synoniem wordt vermeld van Iberis saxatilis 'pygmaea' .....Hoe dan ook zijn de meeste bronnen het erover eens dat het gewoon een vorm is van saxatilis. What's in a name ...Maar dat de bladrozetjes erg verschillen kan ik alleen maar beamen , zowel bij de plant die ik van jou kreeg als van de plant die ik zag in de andere (buitenlandse )tuin.
Ik vond hem ook op enkele Tsjechische sites zonder de vermelding 'pygmaea' maar met vermelding dat de plant nooit de 3cm hoogte overschrijd ....Kan je daar als 'pygmaea' nog onder ? Dus zelf blijf ik bij mijn mening Frankie ....
Ik ben dan enigszins op het verkeerde been gezet. Op mijn label stond de vermelding 'pygmaea' er niet op. Dus vandaar dat ik dacht dat het een (grotere) andere vorm was.
Laat het er ons op dan misschien op houden dat de soort Iberis saxatiles var corifolia vrij variabel kan zijn. Dat het geen uniforme soort is? De toevoeging 'pygmaea' is er misschien ooit ingeslopen uit commercieel oogpunt?
De aaibaarheid is 0, maar wat heb ik het voor deze Erinacea anthyllis 'Alhambra' met zijn donkere bloemen. Topper onder de toppers.
Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 21:04:57Inderdaad te veel planten in bloei om op korte termijn te fotograferen, maar toch enkele foto's.
Genista depressa is een brem van enkele cm. hoog die kruipt over de stenen.
Armeria maritima in de witte versie
Aubrieta canescens
Aethionema armenum uit Turkije
Dit heb ik al jaren als Aethionema armenum. Lijkt wat forser dan de uwe Luc?
Penstemon 'Six Hills' mag eveneens onder de toppers gerekend worden met zijn onwaarschijnlijk rijke bloei.
Er komen nu steeds meer en meer interessante planten in bloei. Twee verschillende vormen van Dianthus haematocalyx var. pindicola, beide uit zaad opgekweekt. En er moeten er nog een paar volgen. Ik heb gemerkt dat de variatie uit zaad vrij groot is. En allemaal zijn ze om ter mooist.
Ietsje bescheidener is Dianthus sylvestris (foto 1 en 2) en Dianthus praecox subsp praecoxb (foto 3 en 4)
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 april 2026, 20:16:14Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 22:08:53Bij mijn moederplant staat ook de aanvulling "pygmaea". Wellicht is de jonge plant wat opgerekt als stek maar dat zal in de volgende jaren wel verdwijnen.
Ik vind dat de vorm van de bladrozetjes heel apart is ten opzichte van de "normale" saxatiles-en
Klopt Luc ! Ik heb hem ook van jou en daar staat ook de vermelding 'pygmaea' bij ...Dus daar is geen twijfel mogelijk omdat jij en Frankie je eerste plant waarschijnlijk hebben betrokken van dezelfde bron, dus Noel Portier ..Ik zag hem in een buitenlandse tuin zonder de aanduiding 'pygmaea' en daar was de plant zonodig nog compacter ....Wanneer je gaat zoeken op internet vind je helaas weinig maar wel dat Iberis saxatilis ssp. corifolia soms als synoniem wordt vermeld van Iberis saxatilis 'pygmaea' .....Hoe dan ook zijn de meeste bronnen het erover eens dat het gewoon een vorm is van saxatilis. What's in a name ...Maar dat de bladrozetjes erg verschillen kan ik alleen maar beamen , zowel bij de plant die ik van jou kreeg als van de plant die ik zag in de andere (buitenlandse )tuin.
Ik vond hem ook op enkele Tsjechische sites zonder de vermelding 'pygmaea' maar met vermelding dat de plant nooit de 3cm hoogte overschrijd ....Kan je daar als 'pygmaea' nog onder ? Dus zelf blijf ik bij mijn mening Frankie ....
Hoger dan die 3 cm zal hij hier toch ook niet zijn.
Achillea x kellereri, nog afkomstig uit de kwekerij van Suenderman.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 april 2026, 20:43:59Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 21:26:50Petrocoptis pyrenaica
Polygala chamaebuxus
Ptilotrichum macrocarpum
Vernica prostrata in een vorm met witte bloemen met een blauwe schijn
Mooie selectie Luc , is die Petrocoptis vroeger niet onder een andere naam verspreid ?
Ik had tot voor kort nog nooit van deze naam gehoord maar ze bestaat wel degelijk. De plant komt van Gerrit ter info.
De bloemen lijken wat op deze van een dianthus.
Citaat van: Luc Scheldeman op 29 april 2026, 21:54:07Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 april 2026, 20:16:14Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 22:08:53Bij mijn moederplant staat ook de aanvulling "pygmaea". Wellicht is de jonge plant wat opgerekt als stek maar dat zal in de volgende jaren wel verdwijnen.
Ik vind dat de vorm van de bladrozetjes heel apart is ten opzichte van de "normale" saxatiles-en
Klopt Luc ! Ik heb hem ook van jou en daar staat ook de vermelding 'pygmaea' bij ...Dus daar is geen twijfel mogelijk omdat jij en Frankie je eerste plant waarschijnlijk hebben betrokken van dezelfde bron, dus Noel Portier ..Ik zag hem in een buitenlandse tuin zonder de aanduiding 'pygmaea' en daar was de plant zonodig nog compacter ....Wanneer je gaat zoeken op internet vind je helaas weinig maar wel dat Iberis saxatilis ssp. corifolia soms als synoniem wordt vermeld van Iberis saxatilis 'pygmaea' .....Hoe dan ook zijn de meeste bronnen het erover eens dat het gewoon een vorm is van saxatilis. What's in a name ...Maar dat de bladrozetjes erg verschillen kan ik alleen maar beamen , zowel bij de plant die ik van jou kreeg als van de plant die ik zag in de andere (buitenlandse )tuin.
Ik vond hem ook op enkele Tsjechische sites zonder de vermelding 'pygmaea' maar met vermelding dat de plant nooit de 3cm hoogte overschrijd ....Kan je daar als 'pygmaea' nog onder ? Dus zelf blijf ik bij mijn mening Frankie ....
Hoger dan die 3 cm zal hij hier toch ook niet zijn.
Hier eveneens, Luc, ja nogal wiedes, onze planten hebben dezelfde afkomst. Dus dezelfde kloon.
Citaat van: Frankie Wulleman op 29 april 2026, 21:40:06Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 21:04:57Inderdaad te veel planten in bloei om op korte termijn te fotograferen, maar toch enkele foto's.
Genista depressa is een brem van enkele cm. hoog die kruipt over de stenen.
Armeria maritima in de witte versie
Aubrieta canescens
Aethionema armenum uit Turkije
Dit heb ik al jaren als Aethionema armenum. Lijkt wat forser dan de uwe Luc?
:-\
Heb je deze Aethionema van mij of zelf gezaaid ?
Mijn plant staat in een crevice in vrij arm en zandig substraat.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 april 2026, 20:51:41Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 21:18:57Aethionema schistosum uit Turkije
Edraianthus zogovicii uit zaad gekweekt en de eerste keer in bloei
Genista subcapitata uit Bulgarije
Gladiolus italicus
Knap , is die Gladiolus niet heel vroeg ?
Blijkbaar niet. Andere soorten beginnen ook te bloeien.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 april 2026, 20:49:13Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 21:04:57Inderdaad te veel planten in bloei om op korte termijn te fotograferen, maar toch enkele foto's.
Genista depressa is een brem van enkele cm. hoog die kruipt over de stenen.
Armeria maritima in de witte versie
Aubrieta canescens
Aethionema armenum uit Turkije
Allemaal mooi Luc maar vooral Aubrieta canescens intrigeert me omdat ik er hier zelden zoveel bloem aan krijg ...
Ieder jaar krijg ik overvloedige bloei op deze aubrieta.
Een probleem is wel dat hij zich wat uitzaait.
Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 21:26:50Petrocoptis pyrenaica
Polygala chamaebuxus
Ptilotrichum macrocarpum
Vernica prostrata in een vorm met witte bloemen met een blauwe schijn
Hier staat een nakomeling, Luc, nog wat klein, maar hij kan groeien. Hoe heb je deze overigens vermeerderd?
Citaat van: Luc Scheldeman op 29 april 2026, 21:58:43Citaat van: Frankie Wulleman op 29 april 2026, 21:40:06Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 21:04:57Inderdaad te veel planten in bloei om op korte termijn te fotograferen, maar toch enkele foto's.
Genista depressa is een brem van enkele cm. hoog die kruipt over de stenen.
Armeria maritima in de witte versie
Aubrieta canescens
Aethionema armenum uit Turkije
Dit heb ik al jaren als Aethionema armenum. Lijkt wat forser dan de uwe Luc?
:-\
Heb je deze Aethionema van mij of zelf gezaaid ?
Mijn plant staat in een crevice in vrij arm en zandig substraat.
Hij heeft zich niet zelf gezaaid, maar ik vermoed dat ik hem nog van bij u heb. Maar dan wel zeker ruim 10 jaar geleden.
Citaat van: Frankie Wulleman op 29 april 2026, 21:55:55Achillea x kellereri, nog afkomstig uit de kwekerij van Suenderman.
Zelfs een introductie van hen denk ik.
Ik heb die hier ook ergens staan.
Citaat van: Frankie Wulleman op 29 april 2026, 22:02:26Citaat van: Luc Scheldeman op 29 april 2026, 21:58:43Citaat van: Frankie Wulleman op 29 april 2026, 21:40:06Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 21:04:57Inderdaad te veel planten in bloei om op korte termijn te fotograferen, maar toch enkele foto's.
Genista depressa is een brem van enkele cm. hoog die kruipt over de stenen.
Armeria maritima in de witte versie
Aubrieta canescens
Aethionema armenum uit Turkije
Dit heb ik al jaren als Aethionema armenum. Lijkt wat forser dan de uwe Luc?
:-\
Heb je deze Aethionema van mij of zelf gezaaid ?
Mijn plant staat in een crevice in vrij arm en zandig substraat.
Hij heeft zich niet zelf gezaaid, maar ik vermoed dat ik hem nog van bij u heb. Maar dan wel zeker ruim 10 jaar geleden.
Ik heb die ooit gezaaid van Pavelka zaad.
Citaat van: Frankie Wulleman op 29 april 2026, 21:31:43De aaibaarheid is 0, maar wat heb ik het voor deze Erinacea anthyllis 'Alhambra' met zijn donkere bloemen. Topper onder de toppers.
Wow ! :o :o Inderdaad schitterend Frankie ! Daar kan je het onmogelijk 'niet' voor hebben ..Ook redelijk wat bloei want je ziet ze vaak ook met maar hier en daar wat bloemen ...
Citaat van: Frankie Wulleman op 29 april 2026, 21:46:21Er komen nu steeds meer en meer interessante planten in bloei. Twee verschillende vormen van Dianthus haematocalyx var. pindicola, beide uit zaad opgekweekt. En er moeten er nog een paar volgen. Ik heb gemerkt dat de variatie uit zaad vrij groot is. En allemaal zijn ze om ter mooist.
Inderdaad een grote variatie en allicht gekruist met een andere soort. Maar niet minder mooi ...
Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 21:26:50Petrocoptis pyrenaica
Polygala chamaebuxus
Ptilotrichum macrocarpum
Vernica prostrata in een vorm met witte bloemen met een blauwe schijn
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 april 2026, 20:43:59Mooie selectie Luc , is die Petrocoptis vroeger niet onder een andere naam verspreid ?
Citaat van: Luc Scheldeman op 29 april 2026, 21:56:34Ik had tot voor kort nog nooit van deze naam gehoord maar ze bestaat wel degelijk. De plant komt van Gerrit ter info.
De bloemen lijken wat op deze van een dianthus.
Petrocoptis pyrenaica heeft als synoniem Lychnis pyrenaica...En deze naam komt me wat bekender voor ::)
Citaat van: Frankie Wulleman op 29 april 2026, 21:10:00Ik ben dan enigszins op het verkeerde been gezet. Op mijn label stond de vermelding 'pygmaea' er niet op. Dus vandaar dat ik dacht dat het een (grotere) andere vorm was.
Laat het er ons op dan misschien op houden dat de soort Iberis saxatiles var corifolia vrij variabel kan zijn. Dat het geen uniforme soort is? De toevoeging 'pygmaea' is er misschien ooit ingeslopen uit commercieel oogpunt?
Maakt allemaal niet uit Frankie , bijzonderste is dat je deze knappe soort in je collectie hebt! Ja die bijvoegingen kunnen zeker interessant zijn uit commercieel oogpunt ... ::)
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 april 2026, 08:59:01Citaat van: Frankie Wulleman op 29 april 2026, 21:31:43De aaibaarheid is 0, maar wat heb ik het voor deze Erinacea anthyllis 'Alhambra' met zijn donkere bloemen. Topper onder de toppers.
Wow ! :o :o Inderdaad schitterend Frankie ! Daar kan je het onmogelijk 'niet' voor hebben ..Ook redelijk wat bloei want je ziet ze vaak ook met maar hier en daar wat bloemen ...
Veel zon is een voorwaarde voor een goede bloei.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 april 2026, 09:00:33Citaat van: Frankie Wulleman op 29 april 2026, 21:46:21Er komen nu steeds meer en meer interessante planten in bloei. Twee verschillende vormen van Dianthus haematocalyx var. pindicola, beide uit zaad opgekweekt. En er moeten er nog een paar volgen. Ik heb gemerkt dat de variatie uit zaad vrij groot is. En allemaal zijn ze om ter mooist.
Inderdaad een grote variatie en allicht gekruist met een andere soort. Maar niet minder mooi ...
Zou dit een kruising kunnen zijn, Kris? Ik kan het niet echt staven, want ik zag nog nooit een plant in de natuur. Jij wel, Kris? Het zaad komt nog van Wild flower seeds. Het zou dus om wild verzameld zaad moeten gaan. Ik heb een viertal verschillende planten en allemaal zijn ze verschillend.
Iemand die deze Erodium 'Spanish Eyes' nog heeft? Het is m.i. een van de beste kleine erodiums voor de rotstuin die het goed doen.
Wulfenia x schwarzii.
Globularia cordifolia en Ranunculus gramineus vormen een aardig duo. De combinatie van de vlak groeiende blauwe kogelbloem met de ijle ranonkel vind ik wel iets hebben.
Globularia cordifolia 'alba'.
Een wild groeiende Aethionemum, ik denk A. grandiflorum.
Hypericum cerastioides met zijn supergrote bloemen is al jaren een favoriete rotsplant.
Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 21:04:57Inderdaad te veel planten in bloei om op korte termijn te fotograferen, maar toch enkele foto's.
Genista depressa is een brem van enkele cm. hoog die kruipt over de stenen.
Wat een prachtplantje ! Schitterend hoe hij zich over die tufsteen legt !
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 april 2026, 20:46:40Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 april 2026, 18:56:58In de achtertuin is het kleurenpalet op zijn mooist denk ik dan.
Prachtig Luc , doet me weer een beetje denken aan "Leonardslee Gardens" ...uiteraard in miniatuur maar met dezelfde sfeer ...
Dat is pas een eresaluut Kris ! -2( -2( Ik bezocht ooit ook het sprookjesachtig mooie Leonardslee, wat een tuin, een vallei boordevol Rhododendron en Azalea, een aanblik om nooit meer te vergeten als je van die planten families houdt !
Citaat van: Frankie Wulleman op 29 april 2026, 21:42:44Penstemon 'Six Hills' mag eveneens onder de toppers gerekend worden met zijn onwaarschijnlijk rijke bloei.
Hoe zou ik het daarmee niet eens kunnen zijn Frankie ? :P
Citaat van: Herman Mylemans op 28 april 2026, 19:06:37Mooie tuin Luc! Precies geen last van de droogte!
Bedankt Herman, het mag intussen wel eens goed regenen, alles is kurkdroog, ik vermijd het om momenteel nieuwe plantjes uit te planten in de tuin. De oudere struiken zitten wel dieper in de grond met hun wortels, die kunnen wel wat hebben.
Citaat van: Wim Boens op 26 april 2026, 18:33:37Bijna mei, dus nog wat meer meiklokjes...
Convallaria keiskei, shiro shima fu.Een selectie van het Japanse meiklokje, de naam is geen cultivarnaam, maar een beschrijving, betekent letterlijk "wit-bont in strepen".
Convallaria majalis 'Aurea', met gele bladeren.
Convallaria majalis 'Mary Brooks', ik zie geen verschil met de vorige ('Aurea').
Convallaria majalis 'Green Tapestry'.
....Ik voel een artikel komen... -2(
Citaat van: Luc Gilgemyn op 1 mei 2026, 10:14:15....Ik voel een artikel komen... -2(
Ik word voorspelbaar ;) ;D
Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 21:04:57Inderdaad te veel planten in bloei om op korte termijn te fotograferen,
Dat is momenteel het grote probleem Luc ...Zelfs als ik er de ganse dag mee bezig ben heb ik nog niet alles gefotografeerd en gepost ...Prachtige lente !!!! Alleen veel te droog uiteraard .
Citaat van: Frankie Wulleman op 29 april 2026, 22:01:21Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 21:26:50Petrocoptis pyrenaica
Polygala chamaebuxus
Ptilotrichum macrocarpum
Vernica prostrata in een vorm met witte bloemen met een blauwe schijn
Hier staat een nakomeling, Luc, nog wat klein, maar hij kan groeien. Hoe heb je deze overigens vermeerderd?
Met afleggen, ik krijg maar geen zaden op mijn plant.