Vorig jaar op 23 maart stond deze Ophrys speculum reeds te bloeien in de kas !
Nu zie ik zelfs nog geen bloemstengel komen ?Indien het nog moet gebeuren zal er snel wat moeten wijzigen ...
Ik heb hem gekocht in Schoten op de voorjaarsbeurs van" Groei en bloei " enkele jaren terug...
Vandaag was ik wat vroeger thuis van mijn werk en aangezien het nog een beetje licht was buiten ben ik nog even de kas ingedoken...Ik zie zowaar toch iets komen wat op een bloemstengel lijkt.Maar het zal alleszins allemaal wat later zijn ...
Hallo Chris,
Amai wat een mooi orchideetje die Ophrys. Kan zoiets ook gewoon in de rotstuin groeien of hebben ze echt de bescherming van de alpiene kas nodig. Als je bedenkt dat Ophrys insectifera een inlandse soort is en die groeit ook gewoon buiten zonder glazen dak, dit zagen we trouwens twee jaar geleden op Cap Blanc Nez, remember?
Ik heb trouwens nog maar heel weinig ervaring met al die orchideeën, ik ben nu onlangs gestart met wat makkelijkere soorten zoals dactylorhiza, cypriprdium en epipactis. Maar men moet ergens beginnen, niet?
Citaat van: Frankie Wulleman op 17 februari 2010, 21:24:14
Hallo Chris,
Amai wat een mooi orchideetje die Ophrys. Kan zoiets ook gewoon in de rotstuin groeien of hebben ze echt de bescherming van de alpiene kas nodig. Als je bedenkt dat Ophrys insectifera een inlandse soort is en die groeit ook gewoon buiten zonder glazen dak, dit zagen we trouwens twee jaar geleden op Cap Blanc Nez, remember?
Ik heb trouwens nog maar heel weinig ervaring met al die orchideeën, ik ben nu onlangs gestart met wat makkelijkere soorten zoals dactylorhiza, cypriprdium en epipactis. Maar men moet ergens beginnen, niet?
Hey Frankie , ik vermoed dat van de mediterrane soorten de meeste onze winters zonder bescherming van glas of dergelijke niet zullen overleven.
Het is niet zozeer alleen de kou maar vooral ook het nat en de steeds wisselende omstandigheden (dooi,vorst,dooi etc...)
In een verhoogd bed met een afdakje boven hun hoofd zal het wel lukken voor een aantal.
Ik ben wel van plan om in de toekomst eens wat uit te testen ,eens ik meer materiaal heb.
Groot gelijk dat je het uitprobeert met een aantal ,sommige Cypripediums lijken me niet overdreven moeilijk.
Maar misschien kunnen onze specialisten binnen de vereniging hier nog meer over vertellen.
Voorlopig hou ik mijn Ophrys speculum maar veilig in de kas...(wat ik voorlopig doe met al mijn Ophryssen)
Hallo Chris,
Inderdaad, een deftige uiteenzetting over cultuur van al die geslachten zou eigenlijk meer dan welgekomen zijn. Er is maar heel weinig lectuur over te vinden, vooral dan over huisvesting. Misschien eens een idee voor een voordracht op één van de ledenvergaderingen?
Momenteel staat in m'n serre Ophrys Sicula te bloeien.
Het is helaas een heel kleine bloem en dus niet gemakkelijk om te fotograferen, ik heb geen macrolens in m'n bezit.
M'n excuses dan ook voor de minder goede kwaliteit van de foto's.
Maar het geeft jullie toch een idee hoe deze bloem eruitziet.
Citaat van: Danny De Raeymaeker op 25 maart 2010, 00:07:10
Momenteel staat in m'n serre Ophrys Sicula te bloeien.
Het is helaas een heel kleine bloem en dus niet gemakkelijk om te fotograferen, ik heb geen macrolens in m'n bezit.
M'n excuses dan ook voor de minder goede kwaliteit van de foto's.
Maar het geeft jullie toch een idee hoe deze bloem eruitziet.
Ja, nu ik hem vandaag "life" gezien heb ben ik nog meer overtuigd ...Prachtige Ophrys die je daar staan hebt Danny! :o
Hier staat Orchis italica momenteel in bloei.
Schoon orichideetje, Kris, komt waarschijnlijk uit Italië.
Citaat van: Frankie Wulleman op 28 maart 2010, 21:58:32
Schoon orichideetje, Kris, komt waarschijnlijk uit Italië.
Groeit oa in Italie maar ook nog in een aantal andere gebieden zoals Griekenland.
Heeft een groot verspreidingsgebied.
Broertjes de raeymaker
is er ook wat bekend over het grondmengsel van deze ophrys soorten.
Ik weet dat ze kalkminnend zijn maar hoe zit dat in de praktijk.
mvg
rudy
Citaat van: Rudy de Kort op 6 april 2010, 20:26:25
Broertjes de raeymaker
is er ook wat bekend over het grondmengsel van deze ophrys soorten.
Ik weet dat ze kalkminnend zijn maar hoe zit dat in de praktijk.
mvg
rudy
Dag Rudy ,van harte welkom op ons forum.
Het mengsel dat ik momenteel uitprobeer voor de Ophrys in potten is : 70% vulcakorrel ,15% zaai en stekgrond , 15% leem/klei . Voor de kalkminnende voeg ik nog 10% kippengrit toe en voor de zuurminnende nog 10% verteerde schors/turf.Tot voor kort gebruikte ik een ander mengsel waarin sommigen ook goed groeiden maar ik had de indruk dat het nog te nat bleef.
Het blijft zoeken en zoeken...Let op het zijn niet allemaal kalkminners denk ik.Maar dat weet je vaak niet.Misschien zijn er nog andere ervaringen van andere leden ,het benieuwd me zeker welke de substraten zijn van andere liefhebbers.
Op de vraag kan ik geen antwoord geven, maar ik wil bij deze ook van mijn kant de Rudy van harte verwelkomen op ons forum !
Laat het vooral niet bij die ene keer blijven Rudy ! ;) :)
Een Serapia (tongorchidee) die ik meebracht van de UK.
Er staat specie bij ...
Hoi kris,
Zeer mooie bloem.
Is deze plant een bolletje of een wortelstok
mvg,
rudy
Citaat van: Rudy de Kort op 14 april 2010, 19:32:55
Hoi kris,
Zeer mooie bloem.
Is deze plant een bolletje of een wortelstok
mvg,
rudy
Dag Rudy, het is een nieuwe aanwinst die ik nog niet uit de pot heb gehaald...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 april 2010, 23:12:31
Een Serapia (tongorchidee) die ik meebracht van de UK.
Er staat specie bij ...
Kris,
Je weet dat ik ook een exemplaar meegebracht heb vanuit de UK.
Maar ik heb de indruk dat de bloem van jouw plant donkerder is dan bij mij.
Ik vind dus jouw plant aantrekkelijker.
Misschien heeft het een beetje te maken met dat de plant onder mijn cactussentabletten staat.
Danny
Citaat van: Danny De Raeymaeker op 16 april 2010, 00:55:59
Kris,
Je weet dat ik ook een exemplaar meegebracht heb vanuit de UK.
Maar ik heb de indruk dat de bloem van jouw plant donkerder is dan bij mij.
Ik vind dus jouw plant aantrekkelijker.
Misschien heeft het een beetje te maken met dat de plant onder mijn cactussentabletten staat.
Danny
Ze zijn variabel Danny ...Melvyn Jope heeft deze specie ook gepost op het Schotse forum en zijn exemplaar leek mij ook iets lichter van kleur.Ik zal geluk hebben gehad zeker ;D
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 februari 2010, 21:32:07
Vorig jaar op 23 maart stond deze Ophrys speculum reeds te bloeien in de kas !
Nu zie ik zelfs nog geen bloemstengel komen ?Indien het nog moet gebeuren zal er snel wat moeten wijzigen ...
Ik heb hem gekocht in Schoten op de voorjaarsbeurs van" Groei en bloei " enkele jaren terug...
Toch heeft deze soort nog goed gebloeid dit jaar. (meer bloemen en vooral langer door het zonnige maar frisse voorjaar)Dat ze wat later waren is alweer vergeten.
Met de warmte van de laatste dagen was het wel over en uit dit weekend.Dus deze foto is nog van vorige week.
Heel bijzonder, die Ophrys.
Momenteel staat in Terhagen deze Serapia te bloeien.
Heb ik recentelijk aangeschaft op de plantenbeurs in Hombeek.
Citaat van: Danny De Raeymaeker op 3 mei 2010, 00:59:04
Momenteel staat in Terhagen deze Serapia te bloeien.
Heb ik recentelijk aangeschaft op de plantenbeurs in Hombeek.
Serapia's zijn misschien minder populair maar hier zien we dat er toch best aardige vormen/soorten bestaan.
staat dactylorhiza foliosa hier ook op zijn plaats?
Ik heb sinds dit jaar zo een plant , die voor het eerst bloeide - Staat in een stenen pot en ingegraven in de border in de half schaduw .(omdat hij binnen zal moeten overwinteren )
Toen wij op vakantie vertrokken ( half mei ) had ik hem terug binnen gezet, omdat het nog zo koud en wisselvallig was buiten en hij een bloemknop begon te vormen .Bij het terugkomen stond hij in volle bloei en heb ik hem terug op zijn plaatsje buiten gezet .De bloem leek mij wat uitgerokken ( wat gebrek aan zon ) ik heb dan geprobeerd om hem handmatig te bestuiven ( een heel prutswerk en verschrikkelijk kleine stuifmeel klompjes) .
Ik heb vernomen dat het niet zo goed is om te bestuiven met het stuifmeel van de eigen plant en dat je dan kans hebt op minder goede planten , maar ik kon niet anders omdat ik er maar 1 heb - naar het schijnt komen de insecten die deze plant normaal bestuiven niet bij ons voor en moet het handmatig gebeuren .Enfin , ik heb nu de indruk dat er toch een 3 tal bloemetjes een gelukte bestuiving hebben gehad!!! Ik had dat niet verwacht omdat ik zo aan het klungelen was en de zaadpropjes niet kwijt kon in de bloem .Nog even wachten om 100% zekerheid te hebben .Ondertussen heb ik al een aantal filmpjes gezien van het bestuiven en volgende keer zal het hopelijk beter gaan
Is er soms iemand die me aan een 2de exemplaar kan helpen , zodat ik volgend jaar aan kruisbestuiving zou kunnen doen ?
Een foto kan ik er niet van plaatsen , omdat ik er te laat aan heb gedacht om er een te maken - wie weet volgend jaar !
groetjes
Lily-Anne
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 25 juni 2010, 08:21:06
staat dactylorhiza foliosa hier ook op zijn plaats?
Ik heb sinds dit jaar zo een plant , die voor het eerst bloeide - Staat in een stenen pot en ingegraven in de border in de half schaduw .(omdat hij binnen zal moeten overwinteren )
Toen wij op vakantie vertrokken ( half mei ) had ik hem terug binnen gezet, omdat het nog zo koud en wisselvallig was buiten en hij een bloemknop begon te vormen .Bij het terugkomen stond hij in volle bloei en heb ik hem terug op zijn plaatsje buiten gezet .De bloem leek mij wat uitgerokken ( wat gebrek aan zon )
Lily-Anne
Dag Lily-Anne.
Echt mediterraan kunnen we deze soort niet noemen...Hij wordt ook aangeboden onder de naam Orchis foliosa (zo staat hij bij mij in de tuin) en pas als je nog een synoniem hoort zal je zijn afkomst misschien raden.Hij gaat namelijk ook onder de naam Orchis maderensis door het leven .En hieruit kun je afleiden dat hij van nature uit Madeira afstamt ! Daar heb ik hem ooit in de natuur aangetroffen tijdens een levada-wandeling.Ondanks zijn wat eerder tropische afkomst blijkt hij perfect winterhard in ons klimaat.Mijn exemplaar heeft probleemloos de voorbije 2 winters overleefd buiten.Mijn plant komt nog van Harry Jans die ze een keertje aanbood in Utrecht op de verkoopdag.
Een schitterende soort overigens .
@Kris
Eigenlijk staat mijn vraag dus op de verkeerde plaats - je mag dat stukje en deze reactie gerust verplaatsen waar het beter staat hoor .
Winterhard ? dat is de eerste keer dat ik hoor dat de dactylorhiza foliosa bij ons winterhard kan zijn !!! Ik zal hem in ieder geval volgende winter in de veranda overwinteren omdat ik geen risico wil nemen ,omdat ik tot hiertoe maar 1 plant heb van deze soort .
Mag ik vragen waar je ergens ongeveer woont ? dit kan nog een groot verschil geven in de winter natuurlijk ! Bv aan de kust is het in de winter toch heel wat zachter dan in het centrum van het land .Heb je speciale voorzorgsmaatregelen getroffen om hem te beschermen ? Onder welke omstandigheden groeit hij bij jou ? ( grondsoort - standplaats - vochtigheid ... ) Soms een foto van deze soort ? Geraakt hij bevrucht in de tuin .Als je met 1 plant bent vertrokken , is er dan geen probleem met de kwaliteit van het zaad ? ( kruisbevruchting zou toch kwalitatief beter zaad en planten voortbrengen voor zover ik tot nu toe weet ) Of zou hij kunnen kruisen met je gewone dactylorhiza ?
Je ziet heel wat vragen , maar ik wil deze plant absoluut goed verzorgen en kan er niet genoeg ervaringen over horen .
Vele mediterrane orchideeen hebben eigenlijk een cyclus die we met bolgewassen kunnen vergelijken.Na een flinke zomerrust komen ze nu langzaam weer tot leven .Dit manifesteert zich in het krijgen van nieuw blad ,voor de bloei moeten we nog wachten tot in het voorjaar.Hier een Serapia-soort .Ook alweer op de kop getikt bij Peter Moore...
Nog een voorbeeld is deze Orchis italica...
Dit maakt dat deze soorten ook in de winter wel wat vocht,licht ed moeten krijgen...
Ze zijn in onze fletse, warmere/vochtige en donkere winters wel eens gevoelig voor aantasting van luizen...
Je kan dus echt wel stellen dat het orchideeenseizoen 2011 reeds nu start...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 4 oktober 2010, 21:30:26
Nog een voorbeeld is deze Orchis italica...
Dit maakt dat deze soorten ook in de winter wel wat vocht,licht ed moeten krijgen...
Ze zijn in onze fletse, warmere/vochtige en donkere winters wel eens gevoelig voor aantasting van luizen...
Je kan dus echt wel stellen dat het orchideeenseizoen 2011 reeds nu start...
Dan moet je ongetwijfeld al lentekriebels krijgen, Kris. :D
Vorig jaar heb ik ook al eens wat foto's gepost van deze Ophrys Sicula.
De plant heeft het blijkbaar naar z'n zin wat hij heeft dit jaar al 2 bloemstengels.
De bloempjes mogen dan wel niet zo groot zijn maar als de plant steeds meerdere bloemen geeft, is dit mooi meegenomen.
Er staan al zeker 11 bloemen open en er moeten er zeker nog 4 bijkomen.
Zie hieronder alvast het resultaat.
Citaat van: Danny De Raeymaeker op 23 maart 2011, 18:42:18
Vorig jaar heb ik ook al eens wat foto's gepost van deze Ophrys Sicula.
De plant heeft het blijkbaar naar z'n zin wat hij heeft dit jaar al 2 bloemstengels.
De bloempjes mogen dan wel niet zo groot zijn maar als de plant steeds meerdere bloemen geeft, is dit mooi meegenomen.
Er staan al zeker 11 bloemen open en er moeten er zeker nog 4 bijkomen.
Zie hieronder alvast het resultaat.
Schitterend resultaat Danny , heb je ook 2 bladrozetten ?
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 maart 2011, 22:00:58
Citaat van: Danny De Raeymaeker op 23 maart 2011, 18:42:18
Vorig jaar heb ik ook al eens wat foto's gepost van deze Ophrys Sicula.
De plant heeft het blijkbaar naar z'n zin want hij heeft dit jaar al 2 bloemstengels.
De bloempjes mogen dan wel niet zo groot zijn maar als de plant steeds meerdere bloemen geeft, is dit mooi meegenomen.
Er staan al zeker 11 bloemen open en er moeten er zeker nog 4 bijkomen.
Zie hieronder alvast het resultaat.
Schitterend resultaat Danny , heb je ook 2 bladrozetten ?
Kris,
Ik denk dat het maar 1 bladrozet is, maar ik zal het nog eens nakijken voor alle zekerheid. (niet meer om dit uur hé)
Citaat van: Danny De Raeymaeker op 23 maart 2011, 23:17:39
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 maart 2011, 22:00:58
Citaat van: Danny De Raeymaeker op 23 maart 2011, 18:42:18
Vorig jaar heb ik ook al eens wat foto's gepost van deze Ophrys Sicula.
De plant heeft het blijkbaar naar z'n zin want hij heeft dit jaar al 2 bloemstengels.
De bloempjes mogen dan wel niet zo groot zijn maar als de plant steeds meerdere bloemen geeft, is dit mooi meegenomen.
Er staan al zeker 11 bloemen open en er moeten er zeker nog 4 bijkomen.
Zie hieronder alvast het resultaat.
Schitterend resultaat Danny , heb je ook 2 bladrozetten ?
Kris,
Ik denk dat het maar 1 bladrozet is, maar ik zal het nog eens nakijken voor alle zekerheid. (niet meer om dit uur hé)
Ik heb vanmorgen eens gekeken, het zijn 2 bladrozetten.
Deze stonden zo kort bij elkaar dat het er precies op leek dat het maar 1 bladrozet was.
Is wel interessant zeker dat het om 2 bladrozetten gaat ?
Danny,
Onder welke omstandigheden groeit je Ophrys Sicula ? of heb je dat al eens geschreven en kan je me dan doorverwijzen ?
Hoe hoog komt de bloemtak ?
groetjes
Lily-Anne
Citaat van: Danny De Raeymaeker op 24 maart 2011, 12:55:29
Ik heb vanmorgen eens gekeken, het zijn 2 bladrozetten.
Deze stonden zo kort bij elkaar dat het er precies op leek dat het maar 1 bladrozet was.
Is wel interessant zeker dat het om 2 bladrozetten gaat ?
Dacht wel dat het er 2 zouden geweest zijn... ;D Dit betekent dat de plant zich heeft vermeerdert en dat je nu 2 plantjes hebt ... ( 2 ondergrondse knollen )
Hier bloeit - zij het toch merkbaar bescheidener - ook sicula.... Maar ik kan mijn broer niet kloppen deze keer . This time you win brother.
Een andere Ophrys die hier bloeit is Ophrys tenthredinifera. Een soort met een groot verspreidingsgebied van Spanje tot Griekenland...
Ook Orchis italica toont nu zijn bloemen. De Engelse benaming : " naked man -orchid "
Ik laat het aan jullie over of jullie je kunnen vinden in deze vergelijking...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 maart 2011, 21:31:58
Een andere Ophrys die hier bloeit is Ophrys tenthredinifera. Een soort met een groot verspreidingsgebied van Spanje tot Griekenland...
Vandaag nog een betere foto kunnen nemen...
En tot slot nog een Serapia specie met -voor de soort- heel grote bloemen...
Ik veronderstel dat al die juweeltjes, het ganse jaar buiten staan Kris ?
Met bescherming in de winter ?
Citaat van: Eduard Troch op 25 maart 2011, 21:30:47
Ik veronderstel dat al die juweeltjes, het ganse jaar buiten staan Kris ?
Met bescherming in de winter ?
Dit zijn soortjes voor de koude kas of alpiene kas Eduard. Maar een aantal kan ook in de bollenkweekbak of platte bak ....
Sommige zijn redelijk winterhard andere op het randje.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 maart 2011, 21:27:11
Hier bloeit - zij het toch merkbaar bescheidener - ook sicula.... Maar ik kan mijn broer niet kloppen deze keer . This time you win brother.
Not only this time brother, watch me !!!
Of om het met de woorden van Berten de Redder te zeggen : " Graptje Pol ! "
Maar niettemin, ik doe m'n best wel !
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 maart 2011, 21:14:52
Ook Orchis italica toont nu zijn bloemen. De Engelse benaming : " naked man -orchid "
Ik laat het aan jullie over of jullie je kunnen vinden in deze vergelijking...
Kris,
Komt stilaan toch al aardig in de buurt van wat je in de natuur aantreft.
Heeft deze plant zich nog steeds niet vermeerderd ?
P.S.: Ik ben naakt toch mooier als deze Orchis !
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 24 maart 2011, 19:32:59
Danny,
Onder welke omstandigheden groeit je Ophrys Sicula ? of heb je dat al eens geschreven en kan je me dan doorverwijzen ?
Hoe hoog komt de bloemtak ?
groetjes
Lily-Anne
Lily-Anne,
M'n Ophrys Sicula staat een heel jaar door in m'n serre, wat dus betekent dat deze in de zomer bloedheet staat !
Het grondmengsel dat ik hiervoor gebruikt heb, zou ik nog eens moeten nachecken.
Wat de bloemstengel betreft, is deze van de oudste bladrozet een 20-tal cm. hoog.
Die van de bijgekomen bladrozet in tussen 10 Ã 15 cm. hoog.
Dus hoe ouder de bladrozet is, hoe hoger de bloemstengel is.
In de natuur zijn de bloemstengels alleszins merkelijk minder hoog.
Maar dit heeft waarschijnlijk alles te maken met de lichtintensiteit op die plaatsen of eilanden.
Dit laatste is door ons alleszins heel moeilijk verkrijgbaar !
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 maart 2011, 21:16:03
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 maart 2011, 21:31:58
Een andere Ophrys die hier bloeit is Ophrys tenthredinifera. Een soort met een groot verspreidingsgebied van Spanje tot Griekenland...
Vandaag nog een betere foto kunnen nemen...
Toch ook wel een fraai ding !
Bedankt Danny voor je uitvoerige info- nu weet ik dat ik aan deze orchideeën niet moet denken om te kweken - ik heb geen alpen serre of koude bak, maar dank zij jullie foto's kan ik er toch ook wat van genieten ! Ik zou ze toch wel eens in het echt willen zien en hoop dat er in Wisley te bewonderen zullen zijn , maar ik vrees dat ze tegen die tijd al zullen uitgebloeid zijn
groetjes
Lily-Anne
De voorlaatste bloeier van dit seizoen is hier Orchis sancta . Nu is het weer wachten tot volgend jaar .....
Voor de liefhebbers van mediterrane/australische/afrikaanse orchideeen: de nieuwe lijst van Heinrich Beyrle staat op zijn website: www.myorchids.de. 8)
Sinds een paar dagen staat deze schoonheid in bloei: Ophrys cretica.
Wat een plaatje!!
Een heel teder orchideetje!Wonderbaarlijk!Nog nooit zo een kleintje gezien! :o
Wat moet je toch van bloemen houden om eens per jaar van zo'n klein juweeltje te kunnen genieten.
Dank je, dat je ons hebt laten meegenieten. Klasse.
Lida
Citaat van: Sven de Groot op 17 februari 2012, 19:42:41
Sinds een paar dagen staat deze schoonheid in bloei: Ophrys cretica.
Schitterend Sven, ik heb er zijn CV eens op na geslagen, werkelijk ingenieuze planten zijn dat.
Citaat van: Cor van Kapel op 17 februari 2012, 22:05:37
Schitterend Sven, ik heb er zijn CV eens op na geslagen, werkelijk ingenieuze planten zijn dat.
Wat Ophrys bijzonder maakt is dat ze zich vermeerderen met behulp van "pseudocopulatie". Dit houdt in dat de bloemen op vrouwelijke insecten lijken, zodanig dat hitsige mannetjes verleid worden met ze te "paren", waardoor ze bestoven worden. Fascinerend, niet?
Citaat van: Sven de Groot op 17 februari 2012, 19:42:41
Sinds een paar dagen staat deze schoonheid in bloei: Ophrys cretica.
Schitterende plant is dat Sven ((14.
Prachtig plantje, Sven!
Citaat van: Sven de Groot op 17 februari 2012, 19:42:41
Sinds een paar dagen staat deze schoonheid in bloei: Ophrys cretica.
Prachtige illustratie voor de omschrijving "klein maar fijn" Sven !
Sven, heb jij overigens enige ervaring met teelt van Ophrys in de open buitenlucht?
Citaat van: Frankie Wulleman op 19 februari 2012, 09:34:53
Sven, heb jij overigens enige ervaring met teelt van Ophrys in de open buitenlucht?
Ja, een ervaring, Frankie, maar geen positieve. Een jaar of drie geleden heb ik eens een Ophrys fuciflora geprobeerd in een grote pot buiten. Hoewel deze soort winterhard zou moeten zijn, viel in de natte herfst de bladrozet gewoon om. Alles onder de oppervlakte rotte weg. Misschien lag het aan het substraat dat ik toen gebruikte, maar ik heb daarna geen buitenteelt meer geprobeerd. Tegenwoordig kweek ik ze in een kweekbak waarin ik de temperatuur met een kacheltje boven het vriespunt houd. Maar ik moet zeggen dat ik de mediterrane orchideetjes nog wel lastig vind en nog aan het experimenteren ben. Ze zijn erg gevoelig voor schimmels gebleken. Deze winter heb ik ze zo goed als droog gehouden en dat lijkt goed uit te pakken.
Citaat van: Sven de Groot op 19 februari 2012, 20:36:55
Citaat van: Frankie Wulleman op 19 februari 2012, 09:34:53
Sven, heb jij overigens enige ervaring met teelt van Ophrys in de open buitenlucht?
Ja, een ervaring, Frankie, maar geen positieve. Een jaar of drie geleden heb ik eens een Ophrys fuciflora geprobeerd in een grote pot buiten. Hoewel deze soort winterhard zou moeten zijn, viel in de natte herfst de bladrozet gewoon om. Alles onder de oppervlakte rotte weg. Misschien lag het aan het substraat dat ik toen gebruikte, maar ik heb daarna geen buitenteelt meer geprobeerd. Tegenwoordig kweek ik ze in een kweekbak waarin ik de temperatuur met een kacheltje boven het vriespunt houd. Maar ik moet zeggen dat ik de mediterrane orchideetjes nog wel lastig vind en nog aan het experimenteren ben. Ze zijn erg gevoelig voor schimmels gebleken. Deze winter heb ik ze zo goed als droog gehouden en dat lijkt goed uit te pakken.
Wat met de meer noordelijk groeiende Ophryssen zoals bijvoorbeeld insectifera? Zoiets moet toch wel buiten kunnen?
Citaat van: Frankie Wulleman op 19 februari 2012, 20:44:54
[Wat met de meer noordelijk groeiende Ophryssen zoals bijvoorbeeld insectifera? Zoiets moet toch wel buiten kunnen?
Uitgaande van het verspreidingsgebied, zouden insectifera, apifera en fuciflora bij ons buiten gehouden moeten kunnen worden. Maar ik heb hiermee nooit meer geexperimenteerd. Je zult een goed doorlatend substraat moeten gebruiken. Ik weet dat Koen Van Poucke een paar Ophrys naast zijn oncos heeft groeien (dus buiten met zomer- en winterafdekking), maar welke soortjes dat zijn weet ik niet meer.
Citaat van: Sven de Groot op 17 februari 2012, 19:42:41
Sinds een paar dagen staat deze schoonheid in bloei: Ophrys cretica.
Mooi exemplaar Sven en goed opgekweekt ook .Ik dacht dat hij tegenwoordig Ophrys kotschyi subsp. cretica genoemd wordt door Kew. Maar dat doet heus niks af aan zijn schoonheid.
Ik heb ze hier ook in de knop maar zover als de jouwe staat hij hier nog niet ...
Citaat van: Frankie Wulleman op 19 februari 2012, 09:34:53
Sven, heb jij overigens enige ervaring met teelt van Ophrys in de open buitenlucht?
Marc Bertels (weer een reden te meer om hem te bezoeken tijdens zijn open deur)heeft er al jaren enkele buiten in zijn rotstuin. En dan nog wel bertolonii als ik het goed heb !
Citaat van: Sven de Groot op 19 februari 2012, 20:36:55
Maar ik moet zeggen dat ik de mediterrane orchideetjes nog wel lastig vind en nog aan het experimenteren ben. Ze zijn erg gevoelig voor schimmels gebleken. Deze winter heb ik ze zo goed als droog gehouden en dat lijkt goed uit te pakken.
Dat is ook mijn ervaring Sven, al is de ene al sterker dan de andere ...Ophrys speculum heb ik minstens al een jaar of vijf en die doet het prima ! Nog gekocht op de beurs in Schoten. Heeft dit jaar spontaan een tweede bladrozet aangemaakt.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 februari 2012, 18:54:22
Marc Bertels (weer een reden te meer om hem te bezoeken tijdens zijn open deur)heeft er al jaren enkele buiten in zijn rotstuin. En dan nog wel bertolonii als ik het goed heb !
Echt waar? Wow! Nu ben ik wel nieuwsgierig geworden naar de omstandigheden waaronder hij die mediterrane orchideetjes buiten kweekt. Misschien is het dan toch mogelijk met winter- en zomerafdekking. Vocht en vorst lijkt me een dodelijke combinatie voor deze soortjes. ))4
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 februari 2012, 18:58:02
Dat is ook mijn ervaring Sven, al is de ene al sterker dan de andere ...Ophrys speculum heb ik minstens al een jaar of vijf en die doet het prima ! Nog gekocht op de beurs in Schoten. Heeft dit jaar spontaan een tweede bladrozet aangemaakt.
Welk substraat gebruik jij, Kris? Ik gebruik dit seizoen voor het eerst een substraat van 80% Seramis en 20% Toresa (voor een meer dan redelijke prijs kunnen kopen van een heel aardig NRV-lid ((14). Gecombineerd met een vorstvrije en zo goed als droge standplaats, lijkt dit redelijk goed uit te pakken.
En verpot jij ze ieder jaar?
80% Seramis en 20% Toresa
[/quote]
Nog nooit van gehoord - waar is dat verkrijgbaar - is er dan zo'n groot verschil met afdekschors ?
gr
Lily-Anne
Seramis is een poreuze kleikorrel, die je gewoon bij tuincentra kan kopen (in Nederland in ieder geval);
Toresa is met stikstof geimpregneerde houtvezel.
Citaat van: Sven de Groot op 20 februari 2012, 19:49:09
Welk substraat gebruik jij, Kris? Ik gebruik dit seizoen voor het eerst een substraat van 80% Seramis en 20% Toresa (voor een meer dan redelijke prijs kunnen kopen van een heel aardig NRV-lid ((14). Gecombineerd met een vorstvrije en zo goed als droge standplaats, lijkt dit redelijk goed uit te pakken.
En verpot jij ze ieder jaar?
Ik ben al minstens een keer of drie veranderd van substraat Sven .Waarschijnlijk maken we dat ingewikkelder dan nodig en overschatten we de kracht van al die speciale formules .Misschien ook niet ? Misschien is het regime van watergeven wel de meest bepalende factor , wie zal het zeggen...Ik zeg dat steeds vaker maar tegelijkertijd zit ik toch weer te "kokerellen" of zit ik als de meest beduchte shaker allerlei cocktails met substraten te bedenken .Maar goed ,dit even terzijde ...Mijn huidig mengsel blinkt trouwens niet uit in eenvoudig zijn .Hier komt ie .Ik meng drie delen van mengsel A met 1 deel van mengsel B.
Mengsel A bestaat uit : 2 delen leemaarde-1 deel grof zand -1 deel japans grit - 1 deel bladaarde of turf - 1 deel seramis
Mengsel B bestaat uit : 7 delen vulcakorrel - 1.5 deel stekgrond- 1.5 deel leem- 1 deel duivegrit
Zowel mengsel A als B werden vroeger zonder vermengen gebruikt. Mengsel B voldeed niet aan mijn verwachtingen en mengsel A vond ik nog iets te zwaar/rijk .Toen begon ik de 2 met elkaar te mixen en nu heb ik het idee dat het beter is ?
Ik verpot ze niet allemaal ieder jaar , laat ons zeggen om de 2 jaar soms 3 jaar maar dat is dan door tijdsgebrek.
Citaat van: Sven de Groot op 20 februari 2012, 19:45:00
Echt waar? Wow! Nu ben ik wel nieuwsgierig geworden naar de omstandigheden waaronder hij die mediterrane orchideetjes buiten kweekt. Misschien is het dan toch mogelijk met winter- en zomerafdekking. Vocht en vorst lijkt me een dodelijke combinatie voor deze soortjes. ))4
Ik vermoed dat het in 2009 of 2010 was dat ik ze bij Marc in de tuin heb gezien. Misschien heb ik er een foto van genomen ? Ik zal eens zoeken Sven ...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 21 februari 2012, 22:03:19
[Ik ben al minstens een keer of drie veranderd van substraat Sven .Waarschijnlijk maken we dat ingewikkelder dan nodig en overschatten we de kracht van al die speciale formules .Misschien ook niet ? Misschien is het regime van watergeven wel de meest bepalende factor , wie zal het zeggen...Ik zeg dat steeds vaker maar tegelijkertijd zit ik toch weer te "kokerellen" of zit ik als de meest beduchte shaker allerlei cocktails met substraten te bedenken .Maar goed ,dit even terzijde ...Mijn huidig mengsel blinkt trouwens niet uit in eenvoudig zijn .Hier komt ie .Ik meng drie delen van mengsel A met 1 deel van mengsel B.
Mengsel A bestaat uit : 2 delen leemaarde-1 deel grof zand -1 deel japans grit - 1 deel bladaarde of turf - 1 deel seramis
Mengsel B bestaat uit : 7 delen vulcakorrel - 1.5 deel stekgrond- 1.5 deel leem- 1 deel duivegrit
Zowel mengsel A als B werden vroeger zonder vermengen gebruikt. Mengsel B voldeed niet aan mijn verwachtingen en mengsel A vond ik nog iets te zwaar/rijk .Toen begon ik de 2 met elkaar te mixen en nu heb ik het idee dat het beter is ?
Ik verpot ze niet allemaal ieder jaar , laat ons zeggen om de 2 jaar soms 3 jaar maar dat is dan door tijdsgebrek.
Ja, dan is mijn substraat toch iets eenvoudiger van samenstelling. Nu zeg ik wel "mijn", maar het is eigenlijk overeenkomstig het advies van Heinrich Beyrle van myorchids.de.
Citaat van: Sven de Groot op 21 februari 2012, 22:35:21
Ja, dan is mijn substraat toch iets eenvoudiger van samenstelling. Nu zeg ik wel "mijn", maar het is eigenlijk overeenkomstig het advies van Heinrich Beyrle van myorchids.de.
Mijn vulkakorrel-mengsel heeft wat weg van jouw substraat Sven . Ik vond het -alleszins onder mijn omstandigheden hier -toch wat te schraal .Ik heb die soorten al vaak gezien in hun habitat en merk dat ze daar steevast in een vette grond staan. Maar in de zomer is het daar wel gortdroog natuurlijk. Ik stel wel vast dat de knollen van heel wat Ophryssen dieper in de potten wegkruipen ...Als ik ze hier een paar jaar niet verpot zijn ze veel dieper gekropen dan dat ze oorspronkelijk werden opgepot. Dat doet mij vermoeden dat we ze misschien te ondiep planten ?
Ik heb bij boven vernoemd adres ook al planten besteld trouwens.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 februari 2012, 18:54:22
Marc Bertels (weer een reden te meer om hem te bezoeken tijdens zijn open deur)heeft er al jaren enkele buiten in zijn rotstuin. En dan nog wel bertolonii als ik het goed heb !
Citaat van: Sven de Groot op 20 februari 2012, 19:45:00
Echt waar? Wow! Nu ben ik wel nieuwsgierig geworden naar de omstandigheden waaronder hij die mediterrane orchideetjes buiten kweekt. Misschien is het dan toch mogelijk met winter- en zomerafdekking. Vocht en vorst lijkt me een dodelijke combinatie voor deze soortjes. ))4
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 21 februari 2012, 22:05:07
Ik vermoed dat het in 2009 of 2010 was dat ik ze bij Marc in de tuin heb gezien. Misschien heb ik er een foto van genomen ? Ik zal eens zoeken Sven ...
Mijn geheugen heeft me niet in de steek gelaten. Hier is hij dan ...Eerst een overzichtsgedeelte van de tuin waar hij staat en dan nog het wonder...
Jawadde, zonder meer een prachtig resultaat!
Dat is echt fantastisch mooi! --6
Zou je, als je Marc Bertels nog eens spreekt, hem willen vragen naar de omstandigheden waaronder hij deze Ophrys kweekt? Ik weet niet beter dan dat Ophrys bertolonii een soortje is dat enkel in het Middellandse Zeegebied voorkomt.
Citaat van: Sven de Groot op 22 februari 2012, 21:56:19
Dat is echt fantastisch mooi! --6
Zou je, als je Marc Bertels nog eens spreekt, hem willen vragen naar de omstandigheden waaronder hij deze Ophrys kweekt? Ik weet niet beter dan dat Ophrys bertolonii een soortje is dat enkel in het Middellandse Zeegebied voorkomt.
Wil ik met plezier voor je doen Sven.
Je kan hem ook bezoeken tijdens zijn open dag : http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=669.msg0#new
Kris,
Staat die Ophrys het hele jaar buiten? (en zo te zien zonder dakje in de winter)
Zeer mooi plantje ;)
Citaat van: Jean-Pierre Hensen op 22 februari 2012, 22:16:26
Kris,
Staat die Ophrys het hele jaar buiten? (en zo te zien zonder dakje in de winter)
Zeer mooi plantje ;)
Let op Jean Pierre , is niet mijn plant maar die van Marc Bertels ! Maar zover ik weet dekt Marc hem niet af tijdens de winter . Is ook een foto van enkele jaren terug , weet niet hoe het nog gegaan is na deze winter ?
Nog een mediterraan orchideetje in bloei. Ooit gekocht als een Ophrys tenthredinifera, wat het duidelijk niet is.
Volgens mij is het een Orchis italica. Bevestigingen danwel verbeteringen van de naam zijn welkom!
Wow!!Wat kan er niet mooier zijn dan dit frêle orchideetje! ((14
Citaat van: Sven de Groot op 2 maart 2012, 16:30:44
Nog een mediterraan orchideetje in bloei. Ooit gekocht als een Ophrys tenthredinifera, wat het duidelijk niet is.
Volgens mij is het een Orchis italica. Bevestigingen danwel verbeteringen van de naam zijn welkom!
Jazeker Sven , dat is de onvolprezen Orchis italica ....Staat hier ook op openkomen ....Misschien morgen ...
Bedankt voor de bevestiging, Kris! ((14
Ophrys tenthredinifera, met een groot verspreidingsgebied in oa Spanje, schrijft Kris. Dat klopt, want gisteren vond ik hem op diverse plekken in de bergen. Voor het eerst spaarzaam bloeien.
De laatste foto ook een mediterrane orchidee, waar ik geen naam bij heb.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 6 maart 2012, 11:04:30
De laatste foto ook een mediterrane orchidee, waar ik geen naam bij heb.
Ik ga voor Ophrys fusca.
Citaat van: Sven de Groot op 6 maart 2012, 12:04:14
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 6 maart 2012, 11:04:30
De laatste foto ook een mediterrane orchidee, waar ik geen naam bij heb.
Ik ga voor Ophrys fusca.
Sven volgens mij heeft fusca niet dat witte tussen de lip en de kelk, afgaande op het boek Zdenek Jezek, heeft ie meer weg van Ophrys israelitica -8(.
Citaat van: Cor van Kapel op 6 maart 2012, 17:06:33
Sven volgens mij heeft fusca niet dat witte tussen de lip en de kelk, afgaande op het boek Zdenek Jezek, heeft ie meer weg van Ophrys israelitica -8(.
In Spanje??? --((1
Citaat van: Sven de Groot op 6 maart 2012, 17:10:32
Citaat van: Cor van Kapel op 6 maart 2012, 17:06:33
Sven volgens mij heeft fusca niet dat witte tussen de lip en de kelk, afgaande op het boek Zdenek Jezek, heeft ie meer weg van Ophrys israelitica -8(.
In Spanje??? --((1
Zdenek geeft helaas geen geografische gebieden aan van de verschillende Ophrys soorten "rondom de Middellandse Zee" Sven, dus daar kan ik verder geen zinnig woord over zeggen --19.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 6 maart 2012, 11:04:30
Ophris tenthredinifera, met een groot verspreidingsgebied in oa Spanje, schrijft Kris. Dat klopt, want gisteren vond ik hem op diverse plekken in de bergen. Voor het eerst spaarzaam bloeien.
Ach zo Gerrit , jij gaat tegenwoordig uitzoeken of dat al hetgeen hier beweerd wordt ook de waarheid is ;D ;)
Neen , alle gekheid op een stokje ....ik ben blij dat je daar zulke planten kan spotten in de natuur ! Ze worden steeds zeldzamer en ik ben dan ook heel blij dat er nog plekjes opduiken waar ze nog voorkomen. Dus bij deze bedankt voor je melding Gerrit ((14
Ophryssen blijven toch ook maar weer tot de favorieten behoren ...
Citaat van: Cor van Kapel op 6 maart 2012, 17:18:53
Zdenek geeft helaas geen geografische gebieden aan van de verschillende Ophrys soorten "rondom de Middellandse Zee" Sven, dus daar kan ik verder geen zinnig woord over zeggen --19.
Ophrys israelitica wordt gevonden in het oosterse deel van het Middellandse Zeegebied: Griekenland, Turkije, Cyprus en Libanon. Ophrys fusca komt wel voor in Zuid Spanje.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 6 maart 2012, 11:04:30
De laatste foto ook een mediterrane orchidee, waar ik geen naam bij heb.
Citaat van: Sven de Groot op 6 maart 2012, 12:04:14
Ik ga voor Ophrys fusca.
Je zal er niet ver af zitten vermoed ik Sven. Nu moet ik zeggen dat hij voor mij meer de looks heeft van Ophrys omegaifera ?Heeft zo te zien het typische omega-teken op de lip.Nu is omegaifera een soort die vooral in Griekse gebieden voorkomt maar in Spanje in bepaalde gebieden vertegenwoordigd is door omegaifera subsp. dyris. Nu zijn omegaifera en fusca heel erg aan elkaar verwant waarbij fusca zeker algemener is in Spanje volgens bepaalde bronnen. Het is ook zo dat het bekend is dat deze fusca en omegaifera in Spanje spontaan met mekaar gekruist hebben in de natuur.Hierdoor komen ook in het wild in Spanje diverse zogenaamde natuurhybriden voor. Het zou ook nog kunnen dat dit zo'n voorbeeld daarvan is. Toch zou ik de lichte voorkeur durven geven aan omegaifera subsp. dyris al weet ik niet zeker dat deze beschreven is voor het gebied waar Gerrit zich bevind ?
Het probleem met de determinatie van Ophrys: ze zijn behoorlijk variabel in kleur en ze kruisen gemakkelijk.
Zonder gelijk te willen hebben ::), maar ik begrijp dat omegaifera subsp. dyris een synoniem is van fusca subsp. dyris.
Citaat van: Sven de Groot op 6 maart 2012, 21:19:51
Het probleem met de determinatie van Ophrys: ze zijn behoorlijk variabel in kleur en ze kruisen gemakkelijk.
Zonder gelijk te willen hebben ::), maar ik begrijp dat omegaifera subsp. dyris een synoniem is van fusca subsp. dyris.
Je hebt daar een punt Sven. Ook ik wil niet absoluut gelijk hebben maar oa Kew (gevoed door vrij recent onderzoek door Henrik Erenlund Pedersen & Niels Faurholdt )houd nu de benaming omegaifera subsp. dyris aan. Fusca hebben ze daar los van gekoppeld. Zonder daar te willen in tussenkomen.
Ik heb trouwens het boekje van beide heren dat uitgegeven is onder het bewind van Kew. Zij behoren alleszins tot de "lumpers" daar waar bijvoorbeeld onze eigen landgenoot Delforge tot de splitters behoord en nog meer vormen en varieteiten erkend.Wie zijn wij om daar een oordeel over te vormen.
Het bijzonderste is dat we eigenlijk beide over hetzelfde spreken maar dat het iets anders wordt genoemd al naargelang de gevolgde strekking ;)
Bedankt voor de toelichting, Kris! ((14
Ondertussen gaan de eerste Ophryssen hier ook bloeien . De eer om het seizoen hier te openen is weggelegd voor Ophrys lutea.
Voorheen nog Ophrys sicula of phryganae maar -en dat is misschien geen slechte zet- nu allemaal ondergebracht onder lutea.
Ik moet eerlijk zeggen dat die soorten in het verleden haast niet uit mekaar te halen waren , dus met deze beslissing kan ik heel goed leven ...
Leuke Ophrys, Kris! Laat je haar ook nog eens zien als de bloem helemaal geopend is?
Citaat van: Sven de Groot op 6 maart 2012, 21:19:51
Het probleem met de determinatie van Ophrys: ze zijn behoorlijk variabel in kleur en ze kruisen gemakkelijk.
Zonder gelijk te willen hebben ::), maar ik begrijp dat omegaifera subsp. dyris een synoniem is van fusca subsp. dyris.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 6 maart 2012, 21:04:03
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 6 maart 2012, 11:04:30
De laatste foto ook een mediterrane orchidee, waar ik geen naam bij heb.
Citaat van: Sven de Groot op 6 maart 2012, 12:04:14
Ik ga voor Ophrys fusca.
Je zal er niet ver af zitten vermoed ik Sven. Nu moet ik zeggen dat hij voor mij meer de looks heeft van Ophrys omegaifera ?Heeft zo te zien het typische omega-teken op de lip.Nu is omegaifera een soort die vooral in Griekse gebieden voorkomt maar in Spanje in bepaalde gebieden vertegenwoordigd is door omegaifera subsp. dyris. Nu zijn omegaifera en fusca heel erg aan elkaar verwant waarbij fusca zeker algemener is in Spanje volgens bepaalde bronnen. Het is ook zo dat het bekend is dat deze fusca en omegaifera in Spanje spontaan met mekaar gekruist hebben in de natuur.Hierdoor komen ook in het wild in Spanje diverse zogenaamde natuurhybriden voor. Het zou ook nog kunnen dat dit zo'n voorbeeld daarvan is. Toch zou ik de lichte voorkeur durven geven aan omegaifera subsp. dyris al weet ik niet zeker dat deze beschreven is voor het gebied waar Gerrit zich bevind ?
Dank jullie wel, Sven en Kris voor jullie interessante en voor mij leerzame discussie.
Ik wil nog een klein steentje bijdragen door de beweringen van jullie beiden, dat er veel varieteiten en natuurhybriden van Ophrys bestaan, te staven met voorbeelden.
Ik heb 3 foto's van 3 verschillende locaties rond Calpe, prov Alicante van de volgens mij steeds dezelfde plant.
foto 1. een duidelijke gele rand
foto 2 het veld binnen de W of Omega is veel mooier getekend met duidelijke tekening
foto 3 een veel bredere lip en binnen de W een glad wit veld
Hybridisatie komt idd veel voor bij Ophrys Gerrit , ook in de natuur.Bedankt voor de foto's ,interessant !
Hier nog wat uit de collectie.
Deze Ophrys speculum heeft dit najaar een tweede scheut gegeven. Nu is die tweede bladrozet altijd wat kleiner gebleven. Maar bloeien doet ze al , hetzij op een wat ongewone manier ...De bloem ligt bijna op de grond ! (forma acaulis ;D)
Ook Ophrys lutea is nog steeds bezig met bloeien.
Verder nog bloeiend in de collectie zijn Ophrys kotschyi subsp. cretica en Ophrys spruneri .
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 maart 2012, 23:28:40
Verder nog bloeiend in de collectie zijn Ophrys kotschyi subsp. cretica en Ophrys spruneri .
De laatste moet zijn Ophrys sphegodes subsp. spruneri .Had even de oude naam gebruikt ...
Heel mooie Ophrysjes, Kris! Je hebt ze behoorlijk goed onder de knie, zo te zien. ((14
Kris, prachtige Ophrysjes, vooral de cretica vind ik geweldig.
Knap werk Kris. Dat kan dus in jouw matig verwarmde kas. Ik heb onthouden dat je de wintertemperatuur net boven 0 houdt. Dat zijn de omstandigheden van Zuid-Europa in de winter. Maar zou dit ook weggelegd zijn voor mensen zoals mijn persoontje, die 'kasloos' door het leven gaan? Bijv. binnenshuis overwinteren in een onverwarmde kamer en langzaamaan in het vroege voorjaar warmer zetten?
Er is reeds veel geschreven in deze kolommen, ik heb begrepen dat ze maar beter niet buiten kunnen komen. Allerlei adviezen over grondsamenstelling. Ik heb ze in Spanje altijd zien staat in leemhoudende stenige grond.
Bedankt Sven, Gert en Gerrit !
Ja Sven, wanneer heb je de kweek van planten (en zeker orchids )helemaal onder de knie ? Soms denken we dat we het weten en dan plots ....Zeker bij orchideetjes als deze Ophrys kan er zo maar eens plots van alles verkeerd gaan . Maar laat ons zeggen dat ik niet ontevreden ben over de laatste ontwikkelingen . Maar ik vind ze heel mooi en bijzonder en dus doen we ons best om ze het naar de zin te maken.
Het is mijn ervaring dat er -net als bij alle andere plantengeslachten-gemakkelijke en minder gemakkelijke soortjes zijn.
Mijn inziens is vooral het najaar heel belangrijk . En het voorbije najaar was zowat het best mogelijke najaar voor Ophrys volgens mij. Je kon in de herfst al merken aan de rozetten dat het wel eens een goed Ophrys seizoen kon zijn. Ik weet niet of we dit ieder jaar kunnen herhalen...want zo'n mediterrane herfst zullen we wel niet ieder jaar krijgen zeker ? Ik heb dit najaar ook iets meer gedurfd met lichte voeding.
Eigenlijk leunt de kweek heel dicht aan bij bolgewassen...In de zomer staan ze hier in een droog vergeethoekje en heb je er weinig omzien naar.
Eigenlijk heb je er vanaf deze moment geen werk meer aan en is de bijzondere zorg te besteden tussen sept./okt. en maart.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 16 maart 2012, 21:38:28
Maar zou dit ook weggelegd zijn voor mensen zoals mijn persoontje, die 'kasloos' door het leven gaan? Bijv. binnenshuis overwinteren in een onverwarmde kamer en langzaamaan in het vroege voorjaar warmer zetten?
Geen vanzelfsprekende opdracht Gerrit ....Probleem is dat ze groeien (en bloemstengels moeten maken) in het najaar/winter.Dat betekent ook dat ze in deze periode zowel zoveel mogelijk licht en ook wat vocht nodig hebben. (en ook luchtig )Ik moet je ook niet uitleggen wat er gebeurt als iets vocht krijgt maar te donker staat.
Dus je zal al zeker aan de slag moeten met kunstlicht vrees ik .Verder drogen planten veel sneller op na een gietbeurt in een kasje etc....
Ik wil je geen valse hoop geven maar je zou natuurlijk wel eens kunnen proberen .
Na al deze woorden ook nog tijd voor wat fotomateriaal van vandaag ....
Ophrys fusca subsp. iricolor .
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 maart 2012, 23:40:50
Eigenlijk heb je er vanaf deze moment geen werk meer aan en is de bijzondere zorg te besteden tussen sept./okt. en maart.
Ik vind juist deze tijd van het jaar de meest lastige periode bij de kweek van mediterrane orchideetjes. Bij mij komen ze over het algemeen behoorlijk goed de winter door (zonder kunstlicht), maar in het vroege voorjaar slaat toch al snel de schimmel toe, in de vorm dat het blad zwarte stippen en punten krijgt.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 maart 2012, 23:53:53
Na al deze woorden ook nog tijd voor wat fotomateriaal van vandaag ....
Ophrys fusca subsp. iricolor .
Die ophryssen zijn echt wel mooie dingen, Kris, en deze is wel heel bijzonder. ((13 voor de resultaten die je behaalt.
Hier nog een Ophrysje in bloei vandaag: Ophrys bertoloniiformis.
Zwart als de nacht Sven !
Prachtig ding !
Citaat van: Sven de Groot op 1 april 2012, 20:02:17
Hier nog een Ophrysje in bloei vandaag: Ophrys bertoloniiformis.
Prachtig kleinood Sven ((12
Citaat van: Sven de Groot op 1 april 2012, 20:02:17
Hier nog een Ophrysje in bloei vandaag: Ophrys bertoloniiformis.
((14 ((13 -6( -6( ((7
Citaat van: Sven de Groot op 1 april 2012, 20:02:17
Hier nog een Ophrysje in bloei vandaag: Ophrys bertoloniiformis.
Klasse Sven !
Citaat van: Gert Hoek op 1 april 2012, 21:34:54
Prachtig kleinood Sven ((12
Een KLEINood is het zeker, Gert, ze is net 8 cm hoog!
Nog eentje in bloei: de ook al eerder door Kris getoonde Ophrys speculum.
Citaat van: Sven de Groot op 8 april 2012, 22:58:39
Nog eentje in bloei: de ook al eerder door Kris getoonde Ophrys speculum.
Is niet erg dat hij al getoond is Sven , we krijgen er toch geen genoeg van !
Hier zijn de laatste bloemen van de Ophrysjes aan de gang. Ze gaan nu snel achteruit en de rust breekt weldra aan ...
Ook al aan zijn laatste bloeifase van dit jaar bezig ....Anacamptis papilionaceae . (gekocht als subsp. grandiflora maar deze subsp. wordt nu niet meer erkend door Kew)
Prachtig orchideetje, Kris! -((1 Met behoorlijk grote bloemen, toch?
Interessant is de wijze van voortplanting: binnen in de bloem is het net iets warmer dan buiten. Vliegende insecten schuilen hier als het regent of tijdens frisse nachten. Bij het verlaten van de bloem nemen ze de plakkerige stuifmeel mee en bestuiven daarmee andere bloemen.
Citaat van: Sven de Groot op 18 april 2012, 20:49:55
Prachtig orchideetje, Kris! -((1 Met behoorlijk grote bloemen, toch?
Interessant is de wijze van voortplanting: binnen in de bloem is het net iets warmer dan buiten. Vliegende insecten schuilen hier als het regent of tijdens frisse nachten. Bij het verlaten van de bloem nemen ze de plakkerige stuifmeel mee en bestuiven daarmee andere bloemen.
Dank je Sven. Jawel het zit soms heel ingenieus in mekaar met dat bestuiven ...
Deze heeft idd grote bloemen , meestal zie je ze met veel kleinere bloempjes. In de natuur (Kreta) heb ik 1 keer een exemplaar gezien met nog grotere bloemen .
Ze zijn in het wild erg variabel wat betreft kleuren/schakeringen en dus ook grootte van de bloemen. Toch vallen ze van ver op en zijn ook vooral in de natuur echte 'eyecatchers' .
Ik ben wel wat laat met mijn berichtje maar op 29 maart 2012 stond mijn Orchis Pinetorum er zo bij, zie foto's.
Recentelijk stond ook deze Ophrys Apifera in bloei.
Citaat van: Danny De Raeymaeker op 4 mei 2012, 00:58:50
Ik ben wel wat laat met mijn berichtje maar op 29 maart 2012 stond mijn Orchis Pinetorum er zo bij, zie foto's.
Kom maar, Kris, met de verbetering... -1( -7( Volgens onze vrienden van Kew zou dit Orchis mascula subsp. mascula moeten zijn, niet?
Hoe dan ook, mooie plant, Danny!
Citaat van: Danny De Raeymaeker op 4 mei 2012, 01:14:41
Recentelijk stond ook deze Ophrys Apifera in bloei.
Magnifiek, Danny. ((14
Citaat van: Sven de Groot op 4 mei 2012, 10:32:57
Kom maar, Kris, met de verbetering... -1( -7( Volgens onze vrienden van Kew zou dit Orchis mascula subsp. mascula moeten zijn, niet?
Hoe dan ook, mooie plant, Danny!
De rode inkt van mijn "verbeter-pen " was op Sven ...Wat dacht je Sven , die gaat zijn eigen broer er zeker niet van langs geven ? --3 --11
Maar ik las het pas nu omdat ik in Nederland was vandaag en gisteren . Je hebt trouwens helemaal gelijk . Ze hebben ook pinetorum van de tabellen geveegd. Mijn broer zal me nu zeggen , kon je me dat niet eerder vertellen want hij heeft me al eens eerder gevraagd naar de juistheid van deze naam.
Maar ik heb er toen niet lang genoeg bij stil gestaan. Heb toen alleen gezocht in het boekje van Cretschmar en die gebruikt nog de oude benamingen.
Maar je hebt ook helemaal gelijk als je zegt dat het helemaal niets afdoet aan de schoonheid van deze plant .Zeer fraai resultaat , klasse ! ((14
Citaat van: Danny De Raeymaeker op 4 mei 2012, 00:58:50
Ik ben wel wat laat met mijn berichtje maar op 29 maart 2012 stond mijn Orchis Pinetorum er zo bij, zie foto's.
Oh maar , beter laat dan nooit ! ((12
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 5 mei 2012, 20:37:17
De rode inkt van mijn "verbeter-pen " was op Sven ...Wat dacht je Sven , die gaat zijn eigen broer er zeker niet van langs geven?
;) :D
Net terug uit Turkije, waar ik deze tegenkwam.
Weet iemand mij te vertellen om welke orchidee het hier gaat?
Ze stonden op een zonnige helling, direkt aan zee.
Orchis sancta zou ik zeggen, Gerard, maar Kew zegt Anacamptis sancta... 8)
Citaat van: Sven de Groot op 25 mei 2012, 10:59:31
Orchis sancta zou ik zeggen, Gerard.
Dank je voor het snelle antwoord, ga het verder uitzoeken.
Citaat van: Gerard Verweij op 25 mei 2012, 11:14:29
Citaat van: Sven de Groot op 25 mei 2012, 10:59:31
Orchis sancta zou ik zeggen, Gerard.
Dank je voor het snelle antwoord, ga het verder uitzoeken.
Ik heb hier overigens zaad van meegenomen, kan iemand mij vertellen of het meenemen van zaad ook strafbaar is?
Hoe kan ik zaad van deze Orchis het beste behandelen?
Citaat van: Sven de Groot op 25 mei 2012, 10:59:31
Orchis sancta zou ik zeggen, Gerard, maar Kew zegt Anacamptis sancta... 8)
Jawel Gerard ,ik ben het eens met Sven .
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 mei 2012, 13:18:26
Citaat van: Sven de Groot op 25 mei 2012, 10:59:31
Orchis sancta zou ik zeggen, Gerard, maar Kew zegt Anacamptis sancta... 8)
Jawel Gerard ,ik ben het eens met Sven .
Jij ook bedankt.
Ik heb inmiddels flink gegoegeld en ben tot de conclusie gekomen, dat dit wel klopt. Ook het boek Wilde Orchideeen van Europa (J.Landwehr)
bevestigd dit.
Zo zie je maar hoe leerzaam dit forum eigenlijk is.
Ik heb zaad van Orchis Sancta (zie eerdere foto's).
Weet iemand, hoe ik dit het beste kan zaaien (grondmengsel enz.) ?
Citaat van: Gerard Verweij op 14 juni 2012, 08:27:53
Weet iemand, hoe ik dit het beste kan zaaien (grondmengsel enz.) ?
Niet. Het zaaien van orchideëen is zo'n beetje laboratorium werk. Als je daaraan toch wil beginnen, kun je via deze webste ongetwijfeld meer informatie verkrijgen: www.orchideeenzaaien.nl.
Citaat van: Gerard Verweij op 14 juni 2012, 08:27:53
Ik heb zaad van Orchis Sancta (zie eerdere foto's).
Weet iemand, hoe ik dit het beste kan zaaien (grondmengsel enz.) ?
Zoals Sven al zei, NIET! Er zijn twee opties, ofwel heb je de schimmel nodig waarmee de zaailingen een symbiose aangaan bij kieming. Een Orchideeënzaadje heeft namelijk niet genoeg voorraad om het zelfstandig tot een kiemplantje te laten uitgroeien. Ofwel moet je ze steriel zaaien op een voedingsbodem met heel wat organische en anorganische mengsels onder gemengd zodat ze daar genoeg voeding kunnen uithalen!
Op ons forum heeft Lily-Anne wel wat ervaring met het zaaien van orchideeën zonder die laboratoriumtoestanden, je kan het haar altijd eens vragen!
Gerard,
ik sluit mij aan bij de vorige sprekers voor wat betreft het zaaien. Maar als je er echt geen raad mee weet, strooi dan een klein beetje bij de voet van een berk en het andere kleine beetje bij een haagbeuk. Heel, heel soms zitten daar bacterieen die nodig zijn voor ontkieming. Heb je dan nog wat over strooi dit dan in de beurt van een andere pol orchideeen in je tuin, als je die hebt tenminste.
((12
vr.gr Peter
In verband met mijn vakantie, was ik bang dat ik de bloei van deze orchidee zou moeten missen. De eerste bloem opende zich de dag dat we vertrokken. Gelukkig houden de bloemen het toch een paar weken vol! Het is een Himantoglossum caprinum, het (oost)mediterrane zusje van de bij ons inheemse Himantoglossum hircinum, de bokkenorchis. Deze laatste zou onaangenaam geuren, maar bij mijn plant kan ik geen noemenswaardige geur ontdekken.
Citaat van: Gerard Verweij op 25 mei 2012, 11:27:04
Ik heb hier overigens zaad van meegenomen, kan iemand mij vertellen of het meenemen van zaad ook strafbaar is?
Strikt, volgens de letter van de (NL)wet, genomen wel Gerard :-X.
Citaat van: Sven de Groot op 11 juli 2012, 16:57:10
In verband met mijn vakantie, was ik bang dat ik de bloei van deze orchidee zou moeten missen. De eerste bloem opende zich de dag dat we vertrokken. Gelukkig houden de bloemen het toch een paar weken vol! Het is een Himantoglossum caprinum, het (oost)mediterrane zusje van de bij ons inheemse Himantoglossum hircinum, de bokkenorchis. Deze laatste zou onaangenaam geuren, maar bij mijn plant kan ik geen noemenswaardige geur ontdekken.
Ik had deze schijnbaar gemist , maar haast me toch nog om te zeggen dat hij geweldig is Sven ! :o
Vandaag heb ik -na een lange zomerrust (april - augustus) -de mediterrane orchids (die allen in pot staan in de kas) een eerste keer water gegeven . Ze zijn verhuisd van ergens onder de tabletten naar een plekje in de zon . Hiermee boots ik natuurlijk de herfstregens na die ze in de natuur krijgen . Na die herfstregens komen ze weer tot leven en groeit er uit de bol weer een rozet .Een beetje zoals bij bolgewassen . Je kan dat ook nog later doen maar ik heb nog graag voor de winter een mooi ontwikkelde bladrozet en nu zijn de omstandigheden ( oa licht en temperatuur)hiervoor nog ideaal.
Nu is het spannend afwachten totdat de eerste scheuten zich naar boven wurmen en of alles weer nog intact is. Ik heb dit jaar niet omgepot , doe dat maar om de 2 tot 3 jaar meer ...en weet dus niet hoe het ermee gesteld is ....
Citaat van: Sven de Groot op 11 juli 2012, 16:57:10
In verband met mijn vakantie, was ik bang dat ik de bloei van deze orchidee zou moeten missen. De eerste bloem opende zich de dag dat we vertrokken. Gelukkig houden de bloemen het toch een paar weken vol! Het is een Himantoglossum caprinum, het (oost)mediterrane zusje van de bij ons inheemse Himantoglossum hircinum, de bokkenorchis. Deze laatste zou onaangenaam geuren, maar bij mijn plant kan ik geen noemenswaardige geur ontdekken.
Hele bijzondere orchidee, Sven.
gelukkig was je nog op tijd, anders hadden wij hem ook niet kunnen zien!!
((14
Peter
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 4 september 2012, 21:19:42
Vandaag heb ik -na een lange zomerrust (april - augustus) -de mediterrane orchids (die allen in pot staan in de kas) een eerste keer water gegeven . Ze zijn verhuisd van ergens onder de tabletten naar een plekje in de zon . Hiermee boots ik natuurlijk de herfstregens na die ze in de natuur krijgen . Na die herfstregens komen ze weer tot leven en groeit er uit de bol weer een rozet .Een beetje zoals bij bolgewassen . Je kan dat ook nog later doen maar ik heb nog graag voor de winter een mooi ontwikkelde bladrozet en nu zijn de omstandigheden ( oa licht en temperatuur)hiervoor nog ideaal.
Nu is het spannend afwachten totdat de eerste scheuten zich naar boven wurmen en of alles weer nog intact is. Ik heb dit jaar niet omgepot , doe dat maar om de 2 tot 3 jaar meer ...en weet dus niet hoe het ermee gesteld is ....
Hoi Kris,
laten wij hopen dat alles weer boven komt. Welke soorten heb je zoal, uit dit gebied??
vr.gr.
Peter
Ik dacht al: ben ik nu de enige die zo enthousiast is over deze prachtige orchidee (op die kleine zwarte beestjes op de plant na, dan he, zie ik nu... ((1)? -7(
Bedankt voor de reacties, mannen!
Ook ik ben in blijde verwachting, Kris. Mijn potjes staan sinds twee weken buiten en hebben de eerste regen ontvangen. Dit jaar heb ik trouwens ook niet verplant. Ik ben dus net zo nieuwsgierig als jij naar wat dit jaar weer boven zal komen.
Nee hoor Sven,
ik ben gek op orchideeen. eerst heb ik heel veel tropische orchideeen gehad. Maar nu weer volledig met de rotsplanten bezig en daarbij dus ook de winterharde orchideeen. En dat heeft veel aanhangers, alleen zijn die niet allemaal op dit forum te vinden, helaas. Maar ik dus wel en ben dus zeer leergierig op dit gebied. Zoals ik al eerder heb vermeld begin ik volgend jaar met een hele serie winterharde orchideeen. Waarbij ook enkele zeer gezochte die nu al besteld worden, terwijl ik er nog aan moet beginnen.
Laten wij contact houden.......
_08
vriendelijke groet,
peter
Citaat van: Sven de Groot op 5 september 2012, 10:26:07
Ik dacht al: ben ik nu de enige die zo enthousiast is over deze prachtige orchidee (op die kleine zwarte beestjes op de plant na, dan he, zie ik nu... ((1)? weer boven zal komen.
Ik had je prachtige foto wel gezien Sven, maar nog geen tijd gehad om te reageren.
Het loont de moeite om de zwarte bladluisjes te verwijderen , ze gaan met meer sap lopen dan je denkt . De bloemen zullen je dankbaar zijn en mooier bloeien volgend jaar .( zelf ondervonden met een wilde Wespenorchis in onze tuin ,die vorig jaar niet de moeite was om van dichtbij te bekijken, omdat ze onder de beestjes zat, maar dit jaar zonder beestjes heel mooi was - heb spijtig geen foto genomen)
Gr.
Lily- Anne
Citaat van: Peter Rijntjes op 5 september 2012, 18:21:52
Zoals ik al eerder heb vermeld begin ik volgend jaar met een hele serie winterharde orchideeen. Waarbij ook enkele zeer gezochte die nu al besteld worden, terwijl ik er nog aan moet beginnen.
Betekent dit dat je ook al soorten aan kunt bieden die nog niet in de lijst op jouw website zijn opgenomen, Peter? Als dat zo is, dan ben ik wel benieuwd welke soortjes dit zijn en mag je me best eens de lijst toemailen.
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 6 september 2012, 08:26:43
Het loont de moeite om de zwarte bladluisjes te verwijderen , ze gaan met meer sap lopen dan je denkt .
Hoi Lily-Anne,
De Himantoglossum is alweer een tijdje in ruste. Sterker nog, ze is een van de soortjes die sinds kort weer buiten staat om haar te bewegen weer te gaan groeien.
De bladluizen zijn mij pas opgevallen toen ik de foto had gemaakt en hier op het forum plaatste. Lang hebben ze daarna niet meer geleefd...
Groetjes,
Sven
Nee hoor Sven,
het gaat allemaal vanaf Maart 2013 beginnen. De contacten en de afspraken zijn gemaakt, dus ik hoop dat het goed komt. Ik ga er wel van uit.
((12
vr.gr.
Peter
Kan iemand mij meer info geven over Serapias lingua
Ik weet al volgende van de soort
kwa grond : was volgende samenstelling goed
klei gemengd met grof zand voor een luchtige boden en dan nog wat potgrond.
water geven als ze groeien en minder water geven tijdens de bloei en bij het afsterven van de plant
zijn wintervast tot - 6 dus best binnen in een koele omgeving zetten na het afsterven
wat ik ook had begrepen is dat ze wel eens de vorst nodig hebben. dus eigenlijk buiten houden tot de eeste vorst is geweest
klopt dit ?
mvg
www.myorchids.de/main1.htm
Als je in de linkerkolom "Serapias" aanklikt, krijg je allerlei informatie over hoe je Serapias kunt kweken. Ik heb ze staan in gelijke delen Seramis, perliet en Toresa en overwinter ze vorstvrij.
Hoi Sven
bedankt voor de info
mvg
Graag gedaan, Brian.
Citaat van: Brian Blanken op 2 oktober 2012, 07:23:01
zijn wintervast tot - 6 dus best binnen in een koele omgeving zetten na het afsterven
wat ik ook had begrepen is dat ze wel eens de vorst nodig hebben. dus eigenlijk buiten houden tot de eeste vorst is geweest
Serapias zijn trouwens in de zomer in ruste; je houdt de knol dan droog en koel. Aan het eind van de zomer (half augustus) zet je ze weer buiten. Regenwater en de teruglopende temperaturen zorgen ervoor dat ze weer tot leven komen. In de winter hebben ze dan ook blad. Ze bloeien in het voorjaar, waarna ze afsterven.
Voor de mensen die er van houden ....ik geef op 20 oktober een lezing bij onze collega's van de NRV over Kreta .En naast tal van rotsplanten en bolgewassen passeren er ook een 27 tal verschillende soorten orchids de revue.....
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 12 oktober 2012, 18:57:02
Voor de mensen die er van houden ....ik geef op 20 oktober een lezing bij onze collega's van de NRV over Kreta .En naast tal van rotsplanten en bolgewassen passeren er ook een 27 tal verschillende soorten orchids de revue.....
Dat mag je in Gent gerust nog eens voor ons herhalen hoor Kris ! Ik kijk er alvast naar uit
Gr.
Lily- Anne
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 12 oktober 2012, 22:31:24
Dat mag je in Gent gerust nog eens voor ons herhalen hoor Kris ! Ik kijk er alvast naar uit
Gr.
Lily- Anne
Voorlopig staat hij bij ons nog niet op het programma LA. Maar ik ga deze reeks ook geven bij Cactusweelde Antwerpen in december (maandagavond).
Zij vergaderen in Edegem .
Een surprise in de kas ....Ik heb een aantal zwarte zaaiteilen gevuld met brekerzand waarin een aantal potten met diverse "orchids " staan . En wat blijkt nu , plots zie ik deze soort bovenkomen in het zand . Kan er voorlopig niks anders van maken dan dat het spontane zaailingen zijn. Nog nooit eerder zien gebeuren hier .
Dat zal wel een heel plezante ontdekking geweest zijn denk ik! Geen idee welke orchideeen in het zaad hebben gestaan in die bak ? Hou ons zeker op de hoogte hè
Gr. Lily- Anne
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 1 november 2012, 20:52:33
Dat zal wel een heel plezante ontdekking geweest zijn denk ik! Geen idee welke orchideeen in het zaad hebben gestaan in die bak ? Hou ons zeker op de hoogte hè
Gr. Lily- Anne
Het kunnen er wel een paar zijn Lily-Anne , dus het wordt echt afwachten. Maar zoals je terecht opmerkt , het zijn voor ons toch de blije dingen des levens .Wordt vervolgd .
kan dit niet Serapias lingua zijn ?
Deze komen bij mij nu ook naar boven. :D
Ik ben dus ook benieuwd welk plantje het wordt
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 1 november 2012, 20:09:59
Een surprise in de kas ....Ik heb een aantal zwarte zaaiteilen gevuld met brekerzand waarin een aantal potten met diverse "orchids " staan . En wat blijkt nu , plots zie ik deze soort bovenkomen in het zand . Kan er voorlopig niks anders van maken dan dat het spontane zaailingen zijn. Nog nooit eerder zien gebeuren hier .
Fantastisch, Kris! Ik heb nog nooit gehoord van orchideeën zaailingen in zand. Hoe lang zit dat zand al in de zaaiteilen? Kan het zijn dat door het doorsijpelende water vanuit de potten met orchideeën de voor de kieming benodigde schimmels in het zand terecht zijn gekomen? Hierdoor zou een gunstig "ecosysteempje" ontstaan kunnen zijn.
Citaat van: Sven de Groot op 2 november 2012, 09:39:55
Fantastisch, Kris! Ik heb nog nooit gehoord van orchideeën zaailingen in zand. Hoe lang zit dat zand al in de zaaiteilen? Kan het zijn dat door het doorsijpelende water vanuit de potten met orchideeën de voor de kieming benodigde schimmels in het zand terecht zijn gekomen? Hierdoor zou een gunstig "ecosysteempje" ontstaan kunnen zijn.
Ik kan er ook niks van begrijpen Sven ...Dat zand zit er toch al een jaar of 4 in , misschien zelfs langer .Ik heb geen verklaring , het is niet vanzelfsprekend ...Ik heb er eentje van opgepot , de andere staan nog in het zand ...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 2 november 2012, 10:04:28
Dat zand zit er toch al een jaar of 4 in, misschien zelfs langer.
Dat zou mijn theorie wellicht onderschrijven. Doordat het zand enige jaren water met de benodigde schimmels uit de orchideeënpotten heeft ontvangen, kunnen hierin gunstige kiemingsomstandigheden zijn ontstaan.
We hebben er natuurlijk weer reikhalzend naar uitgekeken en sinds dit weekend is het weer zover ...De eerste Ophrys voor 2013 in bloei en ook dit jaar is dit deze vorm van Ophrys sicula .
Mooi, mooi, mooi, Kris!
((14
Heel mooi Kris, dat zien we niet zo vaak ! Daar mag je terecht heel fier over zijn
De bladeren hebben precies wat afgezien ? Of beestjes gehad? Of zie ik dat verkeerd?
Gr. Lily-Anne
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 17 maart 2013, 21:55:01
Heel mooi Kris, dat zien we niet zo vaak ! Daar mag je terecht heel fier over zijn
De bladeren hebben precies wat afgezien ? Of beestjes gehad? Of zie ik dat verkeerd?
Gr. Lily-Anne
Dank je Lily -Anne. Wat betreft die bladeren , dat is normaal .Heb geen beestjes gehad of andere problemen, de bladeren beginnen reeds tijdens de bloei af te sterven.... Soms zien ze er nog slechter uit tijdens de bloei. Een klein nadeeltje waar je bij Ophrys niet altijd kunt aan ontkomen. Voor mij ook het sein om ze droger te houden .
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 maart 2013, 20:23:45
We hebben er natuurlijk weer reikhalzend naar uitgekeken en sinds dit weekend is het weer zover ...De eerste Ophrys voor 2013 in bloei en ook dit jaar is dit deze vorm van Ophrys sicula .
Kris,
Altijd een aangenaam moment hé als je die eerste Ophryssen ziet bloeien.
Jij zegt altijd dat het in jouw tuin en serre iets koeler is dan bij mij.
Nochtans heeft jouw Ophrys sicula al een eerste bloem open.
Ik moet wel zeggen dat het bij mijn Ophrys sicula ook niet lang meer gaat duren.
Het is een kwestie van enkele dagen.
Anacamptis papilionacea . Zeer compact ...klein en fijn .......
Een heel mooi resultaat in deze winterse lente.
Dank je Gerrit . Dan zal je deze Ophrys fusca ssp. iricolor misschien ook wel mooi vinden ....
Dat heb je goed geraden. De fusca is de enige die ik in bezit heb, ja ja, maar alleen blad.
Het is zo'n beetje de meest voorkomende in Spanje he.
Nog eentje om af te leren : Ophrys umbilicata ssp. bucephala .
Wederom fraai. Ook de foto's. Het is heel moeilijk om die piepkleine dingen goed op de foto te krijgen. Deze laatste heeft een duidelijke W op de onderlip.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 31 maart 2013, 22:45:29
Wederom fraai. Ook de foto's. Het is heel moeilijk om die piepkleine dingen goed op de foto te krijgen. Deze laatste heeft een duidelijke W op de onderlip.
Dank je Gerrit . Het zijn idd geen gemakkelijke objecten om te fotograferen .....Zonder zon begin ik er niet eens aan .Je moet toch minimum aan de slag met "f20"...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 maart 2013, 22:40:48
Nog eentje om af te leren : Ophrys umbilicata ssp. bucephala .
Buitengewoon mooie orchideetjes, Kris, die Ophryssen. ((14
Heel mooi, Kris! Super orchideetjes!
Erg mooi, Kris, al die mediterrane orchideetjes! Helaas is mijn collectie gedecimeerd dit jaar. --13 Ik heb ze vorige zomer niet verpot en ik vermoed dat de potjes toch te warm (in een kweekbak in de zon) hebben gestaan waardoor veel knolletjes uitgedroogd zijn. Ik zal binnenkort de potjes, waarin nog altijd niets te zien is, eens omkeren om te kijken of ik nog iets kan terugvinden.
Bedankt Wim,Sven,Frankie en Gerrit .In dat geval zal ik er nog een paar trachten te posten ....
Citaat van: Sven de Groot op 2 april 2013, 13:47:51
Erg mooi, Kris, al die mediterrane orchideetjes! Helaas is mijn collectie gedecimeerd dit jaar. --13 Ik heb ze vorige zomer niet verpot en ik vermoed dat de potjes toch te warm (in een kweekbak in de zon) hebben gestaan waardoor veel knolletjes uitgedroogd zijn. Ik zal binnenkort de potjes, waarin nog altijd niets te zien is, eens omkeren om te kijken of ik nog iets kan terugvinden.
Hoezo te warm? Hoezo uitgedroogd? In de mediterrane landen staan ze in hun vaak leemachtige aarde, die dan zo hard als steen is, maandenlang te bakken in de hitte. Oei, dat is niet best.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 2 april 2013, 19:45:32
Hoezo te warm? Hoezo uitgedroogd? In de mediterrane landen staan ze in hun vaak leemachtige aarde, die dan zo hard als steen is, maandenlang te bakken in de hitte.
En daarin zit nu precies het verschil, denk ik. Hier heb ik ze staan in een luchtig mengsel in potjes van klei. Zeker in een kasje lopen de temperaturen daarbij flink op. In de natuur vormt leem een korst en sluit daarmee toch nog wat vocht in. De knolletjes blijven dan wat koeler.
Aha, verdraaid. ja dat is natuurlijk zo. Dat had ik nooit kunnen bedenken. Weer wat geleerd Sven.
Is veel wat je vorig jaar showde naar de knoppen?
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 2 april 2013, 20:24:56
Is veel wat je vorig jaar showde naar de knoppen?
Ik vrees met grote vreze.
Citaat van: Sven de Groot op 2 april 2013, 13:47:51
Erg mooi, Kris, al die mediterrane orchideetjes! Helaas is mijn collectie gedecimeerd dit jaar. --13 Ik heb ze vorige zomer niet verpot en ik vermoed dat de potjes toch te warm (in een kweekbak in de zon) hebben gestaan waardoor veel knolletjes uitgedroogd zijn. Ik zal binnenkort de potjes, waarin nog altijd niets te zien is, eens omkeren om te kijken of ik nog iets kan terugvinden.
Dat is heel jammer Sven :(
Ik kweek ze als bolgewassen. Vanaf dat het blad al geel is of begint te verdrogen stop ik met watergeven. Als alles helemaal droog is plaats ik sommige potten onder de tablet , dat alleen uit ruimtegebrek in die kas .Nu staan die potten allemaal in een overpot gevuld met brekerzand (plunge). Andere blijven op tablethoogte maar staan voor de helft geplunged in zand . In de zomer wordt alleen dat zand (in de overpotten of de bakken waar ze in staan)af en toe vochtig gemaakt. Voor de rest kurk en kurkdroog ....Ik probeer dat zand minimum 2 keer in de maand te bevochtigen maar meestal lukt het me maar 1 keer (als ik mijn cactussen giet)
Het is verduiveld heet in die kas als het zomert .Het gebeurt in een warme zomer meer dan 1 keer dat de temperaturen boven de 50 graden klimmen .
Mijn mengsel is ook "heel lean " ! (leem ,zand,grit,bladgrond,seramis,vulka,stekgrond)
Ze worden best niet ieder jaar verpot .Nadat ze verpot zijn bloeien ze het jaar daarop vaak minder (niet ).Ik verpot ze maar om de 3 jaar .
De knollen kruipen altijd een pak dieper in de pot dan dat je ze hebt geplant (ten gevolge van die lange droogte?)
Er zijn ook soortjes die makkelijker zijn en ook die moeilijk zijn ....Maar sommige (zullen eerst maar afkloppen - of hout vasthouden)doen het hier behoorlijk .
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 2 april 2013, 21:16:04
Dat is heel jammer Sven :(
Ik kweek ze als bolgewassen. Vanaf dat het blad al geel is of begint te verdrogen stop ik met watergeven. Als alles helemaal droog is plaats ik sommige potten onder de tablet , dat alleen uit ruimtegebrek in die kas .Nu staan die potten allemaal in een overpot gevuld met brekerzand (plunge). Andere blijven op tablethoogte maar staan voor de helft geplunged in zand . In de zomer wordt alleen dat zand (in de overpotten of de bakken waar ze in staan)af en toe vochtig gemaakt. Voor de rest kurk en kurkdroog ....Ik probeer dat zand minimum 2 keer in de maand te bevochtigen maar meestal lukt het me maar 1 keer (als ik mijn cactussen giet)
Het is verduiveld heet in die kas als het zomert .Het gebeurt in een warme zomer meer dan 1 keer dat de temperaturen boven de 50 graden klimmen .
Mijn mengsel is ook "heel lean " ! (leem ,zand,grit,bladgrond,seramis,vulka,stekgrond)
Ze worden best niet ieder jaar verpot .Nadat ze verpot zijn bloeien ze het jaar daarop vaak minder (niet ).Ik verpot ze maar om de 3 jaar .
De knollen kruipen altijd een pak dieper in de pot dan dat je ze hebt geplant (ten gevolge van die lange droogte?)
Er zijn ook soortjes die makkelijker zijn en ook die moeilijk zijn ....Maar sommige (zullen eerst maar afkloppen - of hout vasthouden)doen het hier behoorlijk .
Bedankt voor het delen van je kweekmethode, Kris.
In het vervolg kies ik er toch maar weer voor om ieder jaar de knolletjes te "oogsten" en gedurende de zomermaanden droog en donker te bewaren in een koele kelder. Dat deed ik voorheen altijd en dat gaat prima.
Citaat van: Sven de Groot op 2 april 2013, 21:59:58
Bedankt voor het delen van je kweekmethode, Kris.
In het vervolg kies ik er toch maar weer voor om ieder jaar de knolletjes te "oogsten" en gedurende de zomermaanden droog en donker te bewaren in een koele kelder. Dat deed ik voorheen altijd en dat gaat prima.
Graag gedaan Sven , daar zijn we hier voor ....
Ja gelijk heb je ......"Never change a winning team " !
Ja en meteen van mij ook bedankt, want ik wist eigenlijk niet precies wat ik er mee moest in de zomer.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 2 april 2013, 18:47:44
Bedankt Wim,Sven,Frankie en Gerrit .In dat geval zal ik er nog een paar trachten te posten ....
Dus .............
Hierbij Ophrys kotschyi .Let goed op de 2 bloemen die er enigzins verschillend uitzien qua tekening maar toch op 1 plant/bloemstengel staan ...
Nog eentje voor vandaag .......Ophrys tenthredinifera.
Zeer variabel .....
Heel mooi, Kris. Fijn om de variatie te zien! En ook het verschil in bloem aan één plant is super, had ik nog nooit gezien ((14
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 3 april 2013, 22:03:51
Hierbij Ophrys kotschyi. Let goed op de 2 bloemen die er enigzins verschillend uitzien qua tekening maar toch op 1 plant/bloemstengel staan ...
((6 ((6 ((6
Fjietfjiew! Eén van de mooiste Ophrys, als je het mij vraagt. En ook niet de gemakkelijkste!
Klasse!
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 3 april 2013, 23:16:10
Nog eentje voor vandaag .......Ophrys tenthredinifera.
Zeer variabel .....
Wow!!! Daar heb ik geen woorden voor.
Gr. Lily-Anne
Eeeeeeeeeeh......
Kris, sorry voor de vorige post.
M'n bek stond nog open van verbazing !
Prachtig !!!
Mooie collectie Ophys heb je Kris!!! ((12
Mooie verzameling, Kris!
Hoe behandel jij die Orchideeen in de winter? Zit vaak al blad aan en houden ook niet van te veel kou, althans in een pot.
groet Peter
Citaat van: Wim Boens op 4 april 2013, 08:04:57
Heel mooi, Kris. Fijn om de variatie te zien! En ook het verschil in bloem aan één plant is super, had ik nog nooit gezien ((14
Dat verbaasde me ook Wim ( BTW ,heb dat maar gezien bij het inspecteren van de foto's !).
Maar het houd me ook weeral bezig .....en dan (sommige)botanisten die maar nieuwe (onder)soortjes maken .
En verder ....hoe kan zo iets ?
Citaat van: Sven de Groot op 4 april 2013, 12:38:02
((6 ((6 ((6
Fjietfjiew! Eén van de mooiste Ophrys, als je het mij vraagt. En ook niet de gemakkelijkste!
Dank je Sven , voorlopig gedraagt hij zich hier niet anders dan de andere soortjes maar ik ga nog maar eens afkloppen (hout vasthouden)...Het kan snel verkeren ...
Dank je Lily-Anne ,Khadija,Gerrit & Gerard voor de complimenten .... ))2 ))2 ))2
Citaat van: Peter Rijntjes op 4 april 2013, 18:44:49
Mooie verzameling, Kris!
Hoe behandel jij die Orchideeen in de winter? Zit vaak al blad aan en houden ook niet van te veel kou, althans in een pot.
groet Peter
Dank je Peter . Bij mij staan ze net vorstvrij in de cactuskas ....Dus als het vriest tracht ik de temperatuur in die kas op 0 tot 3 graden te houden .
Occasioneel krijgen ze al eens een keer een minus 3 ....maar dat probeer ik dus net te vermijden .
Lijkt mij verstandig, Kris. Doe jij bijlichten met extra verlichting?
Citaat van: Peter Rijntjes op 4 april 2013, 21:56:49
Lijkt mij verstandig, Kris. Doe jij bijlichten met extra verlichting?
Heb dat eens een jaar gedaan Peter. Ik heb een speciale lamp maar teveel planten die ik er onder wil zetten ....
Nu ook zonder lamp zijn mijn planten dit jaar compact m.i.
Deze Serapias heb ik een keertje bij Peter Moore gekocht als Serapias spec.
Hij heeft -voor Serapias- grote bloemen en is een goede groeier. Hij is in die jaren uitgegroeid tot een goed exemplaar ...
Een iets hoger groeiende Ophrys is deze Ophrys sphegodes ssp. spruneri .
Het is niet alleen de plant die een beetje robuuster is , ook de bloemen zijn vrij groot ....En dat is tesamen met de schitterende tekening wel meegenomen ...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 5 april 2013, 21:55:40
Een iets hoger groeiende Ophrys is deze Ophrys sphegodes ssp. spruneri .
Het is niet alleen de plant die een beetje robuuster is , ook de bloemen zijn vrij groot ....En dat is tesamen met de schitterende tekening wel meegenomen ...
Schitterend, Kris. Hoeveel heb je er nog???????? ((14
Niet bepaald mijn ding, maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat hier bijzondere zaken de revue passeren Kris ! ((13
Dit is wel helemaal mijn ding! Mooie Ophrys weer, Kris, héél mooi.
Subliem Kris, zeker die Ophrys! --6
Citaat van: Gerard Verweij op 5 april 2013, 22:32:50
Schitterend, Kris. Hoeveel heb je er nog???????? ((14
Dank je Gerard , heb er nog wel een paar maar kan niet volgen met foto's nemen ....
Citaat van: Luc Gilgemyn op 5 april 2013, 22:34:43
Niet bepaald mijn ding, maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat hier bijzondere zaken de revue passeren Kris ! ((13
:-X ((4
Citaat van: Wim Boens op 6 april 2013, 20:27:06
Subliem Kris, zeker die Ophrys! --6
Citaat van: Sven de Groot op 6 april 2013, 11:59:01
Dit is wel helemaal mijn ding! Mooie Ophrys weer, Kris, héél mooi.
Dank je Wim en Sven .
Hele mooie verzameling Kris. Zoals je weet ben ik ook bezig met een collectie op te bouwen en kan dus de info en verzorgings tips goed gebruiken. Ik zie dat het bij jou allemaal goed lukt en dat geeft de mensen weer goede moed.
Citaat van: Peter Rijntjes op 7 april 2013, 11:42:13
Hele mooie verzameling Kris. Zoals je weet ben ik ook bezig met een collectie op te bouwen en kan dus de info en verzorgings tips goed gebruiken. Ik zie dat het bij jou allemaal goed lukt en dat geeft de mensen weer goede moed.
Dank je Peter. Ze zijn m.i. wel redelijk te kweken. Dus waarom niet proberen , veel succes zou ik zeggen.
prachtig die O. tenthredinifera. Dat is toch wel mijn favoriete Ophrys :)
Citaat van: Kees Jan van Zwienen op 7 april 2013, 17:15:17
prachtig die O. tenthredinifera. Dat is toch wel mijn favoriete Ophrys :)
Je hebt gelijk Kees Jan , behoort tot de top in zijn genre.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 maart 2013, 22:40:48
Nog eentje om af te leren : Ophrys umbilicata ssp. bucephala .
Zijn er ook voordelen aan deze frisse lente ? Toch wel ....de orchideetjes - of tenminste hun bloemen- gaan langer mee in de serre !
Het is langer genieten als de temperatuur niet te hoog op schiet in het glazen huis ...
Dus O. umbilicata en O. kotschyi zijn nog dapper bezig ...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 maart 2013, 21:59:15
Anacamptis papilionacea . Zeer compact ...klein en fijn .......
Deze keer een andere vorm die een tikkeltje hoger groeit . (en meer bloemen vormt....)
Oefffff Kris, daar ga je van ((6 ((6 ((6 ((6 en niet te zuinig ook. Dat moeder natuur zoiets kan maken hé, onvoorstelbare schoonheden.
Hoi Kris, prachtig allemaal.
Jij hebt het over het glazen huis, betekend dat, dat je alle mediterane orchideeen is de serre laat groeien en bloeien?
Heb je er al eens geprobeert te vermeerderen door te stekken? Geef je ook wat mest in het voorjaar? Begrijp ik goed dat je altijd in pot kweekt?
Veel vragen voor op de zondag ochtend, maar wel benieuwd naar,
groetjes Peter
Citaat van: Cor van Kapel op 13 april 2013, 20:56:29
Oefffff Kris, daar ga je van ((6 ((6 ((6 ((6 en niet te zuinig ook. Dat moeder natuur zoiets kan maken hé, onvoorstelbare schoonheden.
Niet te veel Cor , want ze moeten stilaan wat droger komen ...... ;D
Wat betreft je tweede zin ......helemaal mee eens , jawel een knap staaltje van moeder natuur !
Citaat van: Peter Rijntjes op 14 april 2013, 09:42:30
Hoi Kris, prachtig allemaal.
Jij hebt het over het glazen huis, betekend dat, dat je alle mediterane orchideeen is de serre laat groeien en bloeien?
Heb je er al eens geprobeert te vermeerderen door te stekken? Geef je ook wat mest in het voorjaar? Begrijp ik goed dat je altijd in pot kweekt?
Veel vragen voor op de zondag ochtend, maar wel benieuwd naar,
groetjes Peter
Jawel Peter ,die soortjes staan allemaal in die kas . Ik weet niet wat je bedoelt met stekken ? Het is als een bolgewas , dus stekken kan niet ....
Ik geef geen meststoffen in het voorjaar . Ze hebben niet al te veel voeding nodig want ze groeien in de natuur op schrale hellingen. Ik voed ze af en toe wel iets bij maar dat dient te gebeuren in hun groeiseizoen en dat is dus de herfst ! Het is dan dat ze hun reserves opdoen. Als de bloei start is het over en uit....
Ze staan allemaal in stenen potten.
Veel antwoorden voor een zondagavond ........ ;D
Prachtig materiaal, Kris, subliem. ((14
Bedankt Kris, voor je uitgebreide antwoorden. Eigenlijk bedoelde ik ook met stekken, de bolletjes. Kan je er ieder jaar eentje vanaf nemen? Of gaat dat langzamer.
groet,
Peter
))4 ))4 ))4
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 april 2013, 20:55:39
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 maart 2013, 21:59:15
Anacamptis papilionacea . Zeer compact ...klein en fijn .......
Deze keer een andere vorm die een tikkeltje hoger groeit . (en meer bloemen vormt....)
Jij blijft verbazen, he --6 --6 --6
Dank je gasten !
Anacamptis papilionacea , nog eens in volle glorie .
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 april 2013, 20:27:33
Dank je gasten !
Anacamptis papilionacea , nog eens in volle glorie .
Heeeeel mooi, Kris ((14
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 april 2013, 20:27:33
Anacamptis papilionacea, nog eens in volle glorie .
Ook voor deze soort geldt dat ze bij jou flink voor loopt op die van mij. Hier ontwikkelt zich nu pas de bloemstengel. Voordeel is dat we zo lekker lang van de prachtige bloemen kunnen genieten!
Citaat van: Sven de Groot op 16 april 2013, 21:28:55
Ook voor deze soort geldt dat ze bij jou flink voor loopt op die van mij. Hier ontwikkelt zich nu pas de bloemstengel. Voordeel is dat we zo lekker lang van de prachtige bloemen kunnen genieten!
((12
Citaat van: Gerard Verweij op 15 april 2013, 08:48:35
Jij blijft verbazen, he --6 --6 --6
Belgische kazen ..........
Citaat van: Wim Boens op 16 april 2013, 20:30:18
Heeeeel mooi, Kris ((14
Merci Wim . M.i. een interessante soort omdat hij zo variabel kan zijn ..
Mijn allereerste Ophrys die ik ooit kocht ......O. speculum.
Kris, wij zijn inmiddels overtuigd hoor..............jij bent kampioen.
Hele mooie verzameling en wij moeten maar eens gaan praten!
_08
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 april 2013, 23:19:25
......O. speculum.
Je kunt ze bijna horen zoemen, schitterend Kris.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 april 2013, 23:19:25
Mijn allereerste Ophrys die ik ooit kocht ......O. speculum.
Iets voor gynaecologen ! ;) ;)
Citaat van: Peter Rijntjes op 19 april 2013, 00:23:10
Kris, wij zijn inmiddels overtuigd hoor..............jij bent kampioen.
_08
Dus ik begrijp nu dat ik maar moet stoppen met tonen ....? :-X
Ga door, Kris. Ga door!!
-6(
Citaat van: Peter Rijntjes op 24 april 2013, 22:29:48
Ga door, Kris. Ga door!!
-6(
Helaas is het zo goed als einde verhaal Peter....de bloei is hier bijna over. Maar wel een extreem goed jaar met een extreem lange bloeiperiode !
Weet jij een goed adres om deze vandaan te halen Kris?
Jan Moors ken ik al en daar heb ik naar volle tevredenheid al meerderes soorten Ophrys en Orchis vandaan. Maar het gaat mij ook om de andere soorten,
groet Peter
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 3 april 2013, 22:03:51
Hierbij Ophrys kotschyi .Let goed op de 2 bloemen die er enigzins verschillend uitzien qua tekening maar toch op 1 plant/bloemstengel staan ...
Kris, mag ik hier even op terugkomen. Deze plant lijkt verdraaid veel op wat wij hebben gezien op Kreta en hier de endeem O. cretica heet.
Een andere vraag geldt wat jij noemt Anacamptis papilionacea. Ik meende dat het om een Orchis-species gaat.
nl Orchis papillionacea ssp heroica.
En dan nog: Was jij het die Ophrys tenthrendinifera had meegebracht naar Utrech?
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 24 april 2013, 23:07:33
Kris, mag ik hier even op terugkomen. Deze plant lijkt verdraaid veel op wat wij hebben gezien op Kreta en hier de endeem O. cretica heet.
Een andere vraag geldt wat jij noemt Anacamptis papilionacea. Ik meende dat het om een Orchis-species gaat.
nl Orchis papillionacea ssp heroica.
En dan nog: Was jij het die Ophris tenthrendinifera had meegebracht naar Utrech?
Gerrit ;
1- O. cretica noemt nu vlgs de nieuwe inzichten van Kew O. kotschyi ....Het zijn synoniemen zo je wil , al naargelang welke strekking je volgt
2- zelfde verhaal , is nu ondergebracht onder Anacamptis
3- Neen , dat was ik niet ....
Citaat van: Peter Rijntjes op 24 april 2013, 22:38:10
Weet jij een goed adres om deze vandaan te halen Kris?
Jan Moors ken ik al en daar heb ik naar volle tevredenheid al meerderes soorten Ophrys en Orchis vandaan. Maar het gaat mij ook om de andere soorten,
groet Peter
Dat is werk van meer dan 10 jaar Peter ! Gaat niet in één, twee, drie .....
Ik heb al eens besteld in Duitsland , kom momenteel niet op de naam . Ook al bij Laneside ...En ook bij Jan en Phytesia en .....Maar ook komen sommige vanop beurzen en heb je af en toe goede vrienden nodig die je al eens iets bezorgen .....Ruilen gebeurd ook wel eens ...
Heb je wat te ruilen dan, Kris?
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 februari 2012, 22:14:08
Citaat van: Sven de Groot op 22 februari 2012, 21:56:19
Dat is echt fantastisch mooi! --6
Zou je, als je Marc Bertels nog eens spreekt, hem willen vragen naar de omstandigheden waaronder hij deze Ophrys kweekt? Ik weet niet beter dan dat Ophrys bertolonii een soortje is dat enkel in het Middellandse Zeegebied voorkomt.
Wil ik met plezier voor je doen Sven.
Je kan hem ook bezoeken tijdens zijn open dag : http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=669.msg0#new
Heb je toevallig ooit nog nagevraagd hoe het de Ophrys bertolonii van Marc Bertels inmiddels vergaat, Kris? Ik heb een hoekje in de tuin voor winterharde knolorchideetjes en zou dit soortje ook wel eens willen proberen.
Citaat van: Peter Rijntjes op 24 april 2013, 22:38:10
Weet jij een goed adres om deze vandaan te halen Kris?
Jan Moors ken ik al en daar heb ik naar volle tevredenheid al meerderes soorten Ophrys en Orchis vandaan. Maar het gaat mij ook om de andere soorten,
groet Peter
Peter, weet wel een goed adresje in Rumst, Belgie.
(wachten we gewoon tot ie weer eens op vakantie is.......) :P :P :P
Citaat van: Gerard Verweij op 26 april 2013, 17:29:40
Peter, weet wel een goed adresje in Rumst, Belgie.
(wachten we gewoon tot ie weer eens op vakantie is.......) :P :P :P
--2 --2 2-)( 2-)( )-12 )-12 )-12 -3( gelekaart gelekaart
Er lopen hier enkele dobbermannen rond ! En euh ...als er nu ooit nog eens iets weg is .....heb ik al een hoofdverdachte .... :P
Citaat van: Sven de Groot op 26 april 2013, 09:52:24
Heb je toevallig ooit nog nagevraagd hoe het de Ophrys bertolonii van Marc Bertels inmiddels vergaat, Kris? Ik heb een hoekje in de tuin voor winterharde knolorchideetjes en zou dit soortje ook wel eens willen proberen.
Ik heb hem helaas nog niet kunnen treffen Sven .... misschien op zijn opendeur ........
Citaat van: Peter Rijntjes op 25 april 2013, 09:25:12
Heb je wat te ruilen dan, Kris?
Helaas ,momenteel niet Peter .
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 april 2013, 17:56:22
Citaat van: Gerard Verweij op 26 april 2013, 17:29:40
Peter, weet wel een goed adresje in Rumst, Belgie.
(wachten we gewoon tot ie weer eens op vakantie is.......) :P :P :P
--2 --2 2-)( 2-)( )-12 )-12 )-12 -3( gelekaart gelekaart
Er lopen hier enkele dobbermannen rond ! En euh ...als er nu ooit nog eens iets weg is .....heb ik al een hoofdverdachte .... :P
Peter R. Uit Aalten !
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 april 2013, 17:58:38
Ik heb hem helaas nog niet kunnen treffen Sven .... misschien op zijn opendeur ........
Bedankt voor je reactie, Kris. Wordt vervolgd.
Gerard, bedoel Peter R de Vries?
_01 _01
Citaat van: Peter Rijntjes op 26 april 2013, 22:06:51
Gerard, bedoel Peter R de Vries?
_01 _01
Woont die ook in Aalten, dan?
Een stuk later dan die van Kris, maar niet minder mooi: Anacamptis papilionacea subsp. expansa.
Allemaal mooi, Heren. Ik sluit mij aan in de rij met Anacamptis papilio zonder enige toevoegingen.
((14
Vandaag op de foto gezet: Serapias lingua
knap knap Peter 8)
Het lijkt geen superjaar te gaan worden maar dit is de eerste van het seizoen ..
Ophrys umbilicata .
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 7 maart 2014, 19:55:12
Het lijkt geen superjaar te gaan worden maar dit is de eerste van het seizoen ..
Ophrys umbilicata .
Een dijk van een plant, Kris, zoals de meeste van die ophrysjes. ((14
Ondertussen bezig met het verpotten en de meeste hebben al een flinke scheut maar nog geen nieuwe wortels. Ook wat uitval maar uiteindelijk valt het nog mee....
Wanneer beginnen ze eigenlijk bovengronds te komen Kris?
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 26 augustus 2014, 22:10:30
Wanneer beginnen ze eigenlijk bovengronds te komen Kris?
Dat gaat nu snel gaan als de temperatuur zo laag blijft. Gebeurt bij de meeste waarschijnlijk tussen dit en 2 weken.
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 26 augustus 2014, 22:10:30
Wanneer beginnen ze eigenlijk bovengronds te komen Kris?
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 augustus 2014, 22:16:23
Dat gaat nu snel gaan als de temperatuur zo laag blijft. Gebeurt bij de meeste waarschijnlijk tussen dit en 2 weken.
Mijn gevoel is voor een aantal juist , hier de eerste die boven zijn....
Deze staat hier ook al een weekje of twee boven.
Ophrys tenthredinifera var. viridiflora
Waar staan jullie Ophrissen nu? Alpenkas?
Hoi L-A,
Ja, bij mij wel!
En ook alle andere soorten uit dat gebied. Zoals de Serapias soorten, Orchissen, Anacamptis, Hemantoglossum, Enkele Dactylorhiza soorten o.a. D. romana.
De meeste Spiranthes soorten, Cypripedium en Dactylorhiza, Pogonia, Oleorchis en Calopogon staan nog buiten. De Spiranthes krijgen al bloemknoppen en staan buiten tot aan de eerste vorst.
Gymnadenia conopsea , Tupilaria en Platanthera ciliaris staan ook binnen, maar dit zijn nieuwe aanwinsten en ben ik nog voorzichtig mee.
Goodyera repens staat ook nog buiten, heeft mooi gebloeid en zaad gezet.
De Ponerorchis heeft ook zaad gezet( rose vorm) en de Haberlaria gaat nog bloeien. Pleoine en Neottia staan ook nog buiten tot aan de eerste vorst.
Calanthe soorten heb ik binnen.
Disa en nog ongeveer 10 andere soorten uit Afrika en Australië heb ik altijd in een kasje staan.
;)
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 2 september 2014, 22:59:32
Waar staan jullie Ophrissen nu? Alpenkas?
Binnen in de veranda.
Ooit gewonnen op onze tombola en nu voor de eerste keer een bloempje. :)
Ophrys tenthredinifera var. viridiflora. (Met die donkere vlek betwijfel ))4 ik toch wel of het om deze var. gaat maar het is toch een mooitje)
Geven jullie nu voedsel aan de Ophissen of nooit? Welk? Hier zit er weinig groei in, in de vorstvrije veranda . Tot wanneer zijn ze actief?
Een mooi resultaat. Ziet er voor mij uit als de 'gewone' species, maar maakt niet uit, hij bloeit fraai.
En dat binnen in huis, zo te zien. Geen last gehad van luizen of schimmel? Hoe warm is het daar?
Ik houd mijn med. orch. in de onverwarmde kas zoveel mogelijk als kan en als ik er niet ben gaan ze in een 0-graden deel.
De bloei is dan wel maanden later.
Bij jou gaat hij zeker na de bloei naar buiten. naar de regen en de wind, tot de nieuwe vorst in de herfst, niet?
Zo zien mijn Ophris apifera er nu uit. Ze zijn in april 2014 uit de agar gehaald
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 13 februari 2015, 21:27:59
Geven jullie nu voedsel aan de Ophissen of nooit? Welk? Hier zit er weinig groei in, in de vorstvrije veranda . Tot wanneer zijn ze actief?
Lily-Anne, hier krijgen ze geen voeding. Degene die nu bloeit begint al wat geel te krijgen in zijn bladeren en zal dus heel snel in rust gaan, denk ik.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 14 februari 2015, 08:00:24
Een mooi resultaat. Ziet er voor mij uit als de 'gewone' species, maar maakt niet uit, hij bloeit fraai.
En dat binnen in huis, zo te zien. Geen last gehad van luizen of schimmel? Hoe warm is het daar?
Ik houd mijn med. orch. in de onverwarmde kas zoveel mogelijk als kan en als ik er niet ben gaan ze in een 0-graden deel.
De bloei is dan wel maanden later.
Bij jou gaat hij zeker na de bloei naar buiten. naar de regen en de wind, tot de nieuwe vorst in de herfst, niet?
In de veranda, idd. Geen last van schimmel en ik heb één keer enkele luisjes geplet, maar voor de rest niets gezien. Het blijft er altijd boven nul, maar de temp kan toch wel zakken tot 1 à 2°C.
Hier is dit ook de eerste, Gerrit. De andere staan nog mooi groen en met een dikke knop, maar deze verlengd zich nog niet om te gaan bloeien.
Na de bloei blijven ze daar ook. Ik laat ze bijna volledig uitdrogen, benevel de pot en steek ze in een plastic zak in de schaduw in de veranda tot in het najaar. Ze lijken het zo wel goed te doen. ((--11
Hoewel mijn plantjes altijd op de tocht staan in de kas met open zijwanden, zijn er enkele met zwart op de bladeren. oa een O. tenthredinifera. Ik veronderstel dat dit een schimmel is. Vooralsnog groeien die planten nog.
Citaat van: Wim Boens op 14 februari 2015, 11:41:47
Ik laat ze bijna volledig uitdrogen, benevel de pot en steek ze in een plastic zak in de schaduw in de veranda tot in het najaar.
Dat is ook een methode. Die verzekert de planten van enigermate van vocht in de zomer, hetgeen in de natuur ook wel het geval is. En je hebt er geen omkijken naar. Ik liet ze gewoon in hun potje in het zand van de kas, maar dan moet je goed inschatten hoe nat je dat zand maakt. Te nat is erger dan te droog.
Nog een keer Ophrys tenthredinifera (var. viridiflora) met een tweede bloempje.
Prachtig, de plant staat er stralend bij. Witte sepalen, dat hoort eigenlijk niet bij tenthredinifera; forma blanca zou je hem ook kunnen noemen. Ach wat geeft het, 't is een plaatje.
Citaat van: Wim Boens op 23 februari 2015, 16:54:35
Nog een keer Ophrys tenthredinifera (var. viridiflora) met een tweede bloempje.
Ongelooflijk mooi ! ((6 ((6
Ophrys fusca
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 23 februari 2015, 17:44:46
Prachtig, de plant staat er stralend bij. Witte sepalen, dat hoort eigenlijk niet bij tenthredinifera; forma blanca zou je hem ook kunnen noemen. Ach wat geeft het, 't is een plaatje.
Ik heb ze in de natuur toch wel meermaals met witte sepalen gezien Gerrit .
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 februari 2015, 20:21:02
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 23 februari 2015, 17:44:46
Prachtig, de plant staat er stralend bij. Witte sepalen, dat hoort eigenlijk niet bij tenthredinifera; forma blanca zou je hem ook kunnen noemen. Ach wat geeft het, 't is een plaatje.
Ik heb ze in de natuur toch wel meermaals met witte sepalen gezien Gerrit .
Dat zou natuurlijk goed kunnen. Ik heb moeite gedaan om de subspecies te ontdekken van deze soort, maar erg duidelijk is het mij niet geworden. Het is goed mogelijk, dat er ondersoorten zijn, die witte sepalen als kenmerk hebben. Zo kan het ook gebeuren dat er nog vormen zijn die afwijkend zijn. Zelf heb ik op Kreta en in Zuid-oost Spanje altijd alleen de soort met roze sepalen gezien. Kretschmar schrijft in "Orchids, Crete and Dodecanese" op blz 132: "Pink sepals, more rarely white".
Dit geldt dus voor de soorten op de oostelijke eilanden van Griekenland.
Plots dacht ik ))4 ))4 ))4 moet ik dat weer bewijzen ......voorbeeldje dat me te binnen schiet is deze uit Kreta .....
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 februari 2015, 21:07:03
Plots dacht ik moet ik dat weer bewijzen
Nee hoor, ik geloofde dat onmiddellijk. Desalniettemin een mooi bewijs, toch?
Ophrys cephalonica (of is het nu O. exaltata subsp. cephalonica ))4 )
Ophrys sphegodes.
Ophrys cephalonica groeit straks boven mijn hoofd ::)
Ophrys lutea
Citaat van: Wim Boens op 12 maart 2015, 18:55:30
Ophrys sphegodes.
Lijkt geheel op Ophrys sphegodes, maar de basale kenmerken van de soorten uit de mammosa/sphegodes groep zijn: "...an undivided lip and which have more or less pronounced humps on the shoulder." Kretschmar: Orchids Crete & Dodecanese blz 106.
Jouw plant heeft een gedeelde lip (2 afhangende zijlobben) en is verder geheel vlak. Interessant!!
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 27 maart 2015, 21:33:37
Lijkt geheel op Ophrys sphegodes, maar de basale kenmerken van de soorten uit de mammosa/sphegodes groep zijn: "...an undivided lip and which have more or less pronounced humps on the shoulder." Kretschmar: Orchids Crete & Dodecanese blz 106.
Jouw plant heeft een gedeelde lip (2 afhangende zijlobben) en is verder geheel vlak. Interessant!!
Ik heb hem zo gekregen, hoor Gerrit. Ik zal eens vragen waar hij oorspronkelijk vandaan komt.
Ik ben benieuwd.
Niet vergeten te zeggen wat een mooie resultaten je boekt met deze orchideeën. Prachtig.
Serapias lingua in bloei.
Hoi Allen
Vrijdag heb ik mijn eerste ophrys plantjes ontvangen. Ok ik heb ze al eens eerder gehad maar dit is toen uitgedraaid op niets...
Via een collega van mij ( ook planten liefhebber heb ik 3 x ophrys apifera gekregen ... of eerder gezegd gewisseld )
Via jullie uitleg en topics heb ik geprobeerd om zo’n best mogelijke grond samenstelling klaar te maken voor deze plantjes
Momenteel heb ik ze gezet in
30 % kleigrond
20 % gemalen oester schelpen
50 % : mengeling van Perliet met kippen/ duivengrit ( rode teracotta steentjes )
(http://www.mijnalbum.be/Foto-RTQF6KNV-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.be/Foto-O3QCGG4B-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.be/Foto-TVKWH6ZZ-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.be/Foto-6BZN4CLC-D.jpg)
Als dit lukt wil ik in de toekomst nog wat andere soorten aanschaffen. Wel heb ik mij niet kunnen inhouden en heb ik ook nog 2 x ophrys sphegodes
;D ;D ;D ;D ;D ;D besteld
Hoop dat ik deze keer meer succes heb.
Kwa water geven heb ik op dit moment de planten na toekomen geplant en een keer begoten met regen water. Momenteel zijn bij alle bulpen de groei scheuten zichtbaar
Ik dacht ze water te geven 1 keer per 1.5 week. Is dit ok of te weing of te veel ?
Leuk leuk leuk ((12 ((12 ((12 ((12 ((12 ((12 ((12 ((12 ((12
Gisteren zijn ook de andere toegekomen : 2 x ophrys sphegodes besteld.
En wat zie ik 4 x ophrys sphegodes ontvangen ,met een leuk berichtje erbij ((3 ((3 ((3 ((3
Topper ((14 :-*
Gisterenavond dan maar tijdens de storm even in de kletsende regen naar mijn serre gerend om ze toch nog even tijdelijk op te potten...
vandaag ga ik het deftig afwerken.
Hopelijk lukt het nu ! Ik duim mee. Spannend ! Dat Ãs genieten hé!
Orchis ?? ))4 ((--11 Afkomstig van gered materiaal bij het uitgraven van een zwembad in Cyprus...
Anacamptis morio ssp. syriaca (syn. Orchis syriaca)
Citaat van: Nova de Jong op 19 december 2015, 18:59:45
Anacamptis morio ssp. syriaca (syn. Orchis syriaca)
((13 Dank u, Nova!
Ophrys fusca in bloei met 3 stelen.
Laatste soorten die mijn richting uit komen
Ophrys fusca
Ophrys tenthredinifera
Ophrys lutea
deze gaan momenteel nog niet in de serre daar mijn serre niet verwarmd is
zij gaan een plaatsje hebben boven in een kamer onder het raam waar veel licht is :-) en de temp gemiddeld 12 ° is.
Brian, over dat watergeven:
jij gebruikt 30 % klei wat prima is. Maar klei houdt best wel vocht vast dus extra aandacht bij het water geven. Kan snel te net zijn vooral na de groei....Met een sate prikker kan je het vochtgehalte een beetje bepalen. Ik zou pas weer water geven als deze er weer helemaal droog uit komt.En dan nog een weinig water.
Hey Peter
Bedankt voor de tip, ophrys is nieuw voor mij dus alle tips helpen
((12
goed om te weten
ach, hobbyisten onder elkaar hé. Je kunt elkander maar helpen toch....Als je nog meer orchideeën uit die hoek zoekt heb ik wel een nuttig adres voor je via ebay. Heel betrouwbaar.
ok
mag je mij altijd toesturen he
kies maar via welk kanaal ;-)
ik zend het je via whats app. De laatste heeft in het voorjaar een interessante lijst. Heel betrouwbaar.
Ophrys cephalonica
Ophrys tenthredinifera var. viridiflora
en een plant gekregen als Habenaria tridactylites, wat het niet is! Edit: Het is Orchis anthropophora, de poppenorchis, met dank aan Sven en Cor!
Citaat van: Wim Boens op 10 februari 2016, 10:21:49
en een plant gekregen als Habenaria tridactylites, wat het niet is!
Wim, volgens mij is dat
Aceras anthropophorum, ik heb hem o.a. vorig jaar op Kreta vastgelegd. Zie hier http://www.habitas.org.uk/europeanorchids/ (http://www.habitas.org.uk/europeanorchids/)
Citaat van: Cor van Kapel op 10 februari 2016, 14:12:27
Citaat van: Wim Boens op 10 februari 2016, 10:21:49
en een plant gekregen als Habenaria tridactylites, wat het niet is!
Wim, volgens mij is dat Aceras anthropophorum, ik heb hem o.a. vorig jaar op Kreta vastgelegd. Zie hier http://www.habitas.org.uk/europeanorchids/ (http://www.habitas.org.uk/europeanorchids/)
Helemaal gelijk, Cor...het is Aceras anthropophorum of Orchis anthropophora...niet enkel mediterraans want komt ook in de lage landen in het wild voor. Sven had me trouwens ook al op de correcte naam gewezen, van harte dank, heren!
Citaat van: Wim Boens op 10 februari 2016, 17:03:22
...niet enkel mediterraans want komt ook in de lage landen in het wild voor.
Klopt, komt in NL ook op enkele plaatsen voor, maar ook in de (voornamelijk) westelijke Alpen
Ophrys cephalonica
Ophrys sphegodes
Serapias lingua in een te volle pot, hij wil zelfs al onder aan de pot ontsnappen....deze zomer nodig eens opdelen.
Anacamptis morio subsp. syriaca bloeit ook al weer.
Citaat van: Wim Boens op 14 januari 2017, 13:49:28
Anacamptis morio subsp. syriaca bloeit ook al weer.
Prachtig, de groen geaderde sepalen en de ongespikkelde lip. Mag ook A. syriaca heten. Groeit op Cyprus oa. Weer een mooi resultaat Wim.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 14 januari 2017, 19:03:01
Prachtig, de groen geaderde sepalen en de ongespikkelde lip. Mag ook A. syriaca heten. Groeit op Cyprus oa. Weer een mooi resultaat Wim.
((13 De bloempjes zien er teer uit in het echt; van ver zijn het net kleine, onopvallende vlindertjes...Dus deze wordt nu erkend als een soort in zijn eigen recht?
Citaat van: Wim Boens op 14 januari 2017, 22:49:09
((13 De bloempjes zien er teer uit in het echt; van ver zijn het net kleine, onopvallende vlindertjes...Dus deze wordt nu erkend als een soort in zijn eigen recht?
Voor bijna alle ondersooorten geldt dat tegenwoordig. De splitters hebben de overhand. Je ziet dat ook bij de meer dan 40 ondersoorten van Ophrys fusca. Allemaal verheven tot species. Dat maakt het voor veel mensen heel moeilijk. Je had voorheen houvast aan bepaalde kenmerken bv. de groene sepalen van Anacamptis morio. Maar de Ophrys syriaca staat heel ver van het harlekijntje uit onze landen, dus het is terecht dat het een species is, denk ik.
Maar het is controversieel hoor. Jouw Ophrys tenthredinifera subsp. villosa kun je Ophrys villosa noemen, maar is nu weer verdwenen, want te gering afwijkend van de soortgenoten op het Iberisch schiereiland en zo gaat het maar door. Orchideeën: de speeltuin van taxonomen.
Ophrys cephalonica en Ophrys tenthredinifera var. viridiflora bloeien ook al weer. Ik wist niet dat deze planten zich goed vegetatief vermeerderden. O. cephalonica heeft al een 2e bloeiaar op een zijscheut.
Heel mooi Wim!
Super Wim!!
Citaat van: Wim Boens op 23 februari 2017, 18:43:24
Ophrys cephalonica en Ophrys tenthredinifera var. viridiflora bloeien ook al weer. Ik wist niet dat deze planten zich goed vegetatief vermeerderden. O. cephalonica heeft al een 2e bloeiaar op een zijscheut.
Prachtig resultaat weer. Je hebt het kweken van deze orchideetjes goed onder de knie. Knap hoor.
Sorry dat ik er over begin, maar ik denk dat de var. viridiflora meer wat voor Narcissus is dan voor de Ophrys. Bedoel je soms de subsp. villosa?
Citaat van: Wim Boens op 23 februari 2017, 18:43:24
Ophrys cephalonica en Ophrys tenthredinifera var. viridiflora bloeien ook al weer. Ik wist niet dat deze planten zich goed vegetatief vermeerderden. O. cephalonica heeft al een 2e bloeiaar op een zijscheut.
Zonder meer knap, Wim!
Je verpot niet elk jaar he, en geef je ze misschien wat verdunde mest?
Die zijscheut, heeft die een eigen rozet?
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 23 februari 2017, 22:22:13
Prachtig resultaat weer. Je hebt het kweken van deze orchideetjes goed onder de knie. Knap hoor.
Sorry dat ik er over begin, maar ik denk dat de var. viridiflora meer wat voor Narcissus is dan voor de Ophrys. Bedoel je soms de subsp. villosa?
Geen probleem, hoor Gerrit... Ik heb hem ooit zo gekregen en de naam staat nog steeds zo op het etiket. Wat zijn de eigenschappen van subsp. villosa? Misschien noem ik hem vanaf nu geowon forma blanca zoals je ooit schreef ;)
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 23 februari 2017, 22:32:51
Je verpot niet elk jaar he, en geef je ze misschien wat verdunde mest?
Die zijscheut, heeft die een eigen rozet?
Nee, ik zal ze deze zomer eens verpotten (na 3 jaar) en ik geef ze na de bloei één keer wat verdunde mest (orchideeënmest op 1/4 van de voorgeschreven hoeveelheid).
Die zijscheut heeft een eigen rozet, ik neem aan dat ik dan ook twee knollen zal vinden als ze in rust zijn. Maar ik laat het nog wel weten.
Jammer genoeg vind je er bijna geen te koop aangeboden...of toch niet aan een schappelijke prijs...Anders had ik er graag nog wel een stuk of 2 geprobeerd naast de 3 soorten die ik nu heb!
Citaat van: Wim Boens op 23 februari 2017, 22:44:22
Geen probleem, hoor Gerrit... Ik heb hem ooit zo gekregen en de naam staat nog steeds zo op het etiket. Wat zijn de eigenschappen van subsp. villosa? Misschien noem ik hem vanaf nu geowon forma blanca zoals je ooit schreef ;)
Uit welk land is hij afkomstig?
Citaat van: Wim Boens op 23 februari 2017, 22:47:30
Nee, ik zal ze deze zomer eens verpotten (na 3 jaar) en ik geef ze na de bloei één keer wat verdunde mest (orchideeënmest op 1/4 van de voorgeschreven hoeveelheid).
Ja dat meende ik mij ook te herinneren. Het feit dat je niet verpot hebt is mogelijk de sleutel tot het succes. Je leest altijd en wij zien het ook in de natuur: Orchideeën moet en jarenlange onverstoorde groeiplaatsen hebben. Minstens 10 tot 15 jaar mag er niets aan gedaan worden. De omgewoelde velden door de wilde zwijnen zijn al jarenlang geen geschikte habitat meer.
En voedsel is natuurlijk al geheel uit den boze. Hoewel wij soms grote hopen konijnenkeutels rond de rozetten vinden. Daarom vind je ook geen orchideeën in boomgaarden (olijven) Die worden af en toe bemest.
In zo'n smal ding als een potje ligt het misschien anders. Ik zou overigens willen pleiten voor verdunde orchideeënmest ook en vooral in het najaar. Dat is de tijd, dat de cyclus op gang komt.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 24 februari 2017, 10:31:52
Uit welk land is hij afkomstig?
Geen idee, ik heb hem gewoon met dat naampje gekregen (het was mijn eerste Ophrys ooit) en toen niet gevraagd van waar hij afkomstig was...ik kreeg hem trouwens van een mede-forumnist.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 24 februari 2017, 10:55:22
Ja dat meende ik mij ook te herinneren. Het feit dat je niet verpot hebt is mogelijk de sleutel tot het succes. Je leest altijd en wij zien het ook in de natuur: Orchideeën moet en jarenlange onverstoorde groeiplaatsen hebben. Minstens 10 tot 15 jaar mag er niets aan gedaan worden. De omgewoelde velden door de wilde zwijnen zijn al jarenlang geen geschikte habitat meer.
En voedsel is natuurlijk al geheel uit den boze. Hoewel wij soms grote hopen konijnenkeutels rond de rozetten vinden. Daarom vind je ook geen orchideeën in boomgaarden (olijven) Die worden af en toe bemest.
In zo'n smal ding als een potje ligt het misschien anders. Ik zou overigens willen pleiten voor verdunde orchideeënmest ook en vooral in het najaar. Dat is de tijd, dat de cyclus op gang komt.
Tja, vele planten groeien pas tot hun best uit als je ze enkele jaren met rust kan laten. Konijnenkeutels bevatten als ik me dat goed herinner relatief veel stikstof en minder fosfor en kalium. De meststof komt ook heel snel vrij. Ik geloof al lang niet meer dat orchideeën geen mest willen, je moet ze natuurlijk geen kilo's koeienmest gaan geven, maar...
Mooie collectie Wim :P,wat je zegt, ook terrestische orchideeën kunnen niet zonder enige vorm van bemesting,vooral bij het kweken in de pot.
Er wordt al veel uitgespoeld bij het water geven . Alleen , mest toedienen in het juiste groeistadium is wel heel belangrijk.
Je zou een analyse moeten hebben van de grondsoort waarin ze hier groeien, maar wat ik met mijn lekenverstand zie is, dat het puur leem is. Rode Spaanse klei. Dus die dingen leven vooral van mineralen en geen organische mest..
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 24 februari 2017, 17:40:31
Je zou een analyse moeten hebben van de grondsoort waarin ze hier groeien, maar wat ik met mijn lekenverstand zie is, dat het puur leem is. Rode Spaanse klei. Dus die dingen leven vooral van mineralen en geen organische mest..
Mineralen zijn zeker nodig, maar welke vegetatie staat er meestal om heen? Als deze afsterft, geeft ze ook (weliswaar heel miniscule hoeveelheden) voeding af.
Citaat van: Wim Boens op 24 februari 2017, 19:13:33
Mineralen zijn zeker nodig, maar welke vegetatie staat er meestal om heen? Als deze afsterft, geeft ze ook (weliswaar heel miniscule hoeveelheden) voeding af.
Weinig begroeiing. Dat is ook een kenmerk bij het zoeken. Als een terrein te groen is, zijn er geen orchideeën en hoef je niet te zoeken. Het moet stenig zijn met her en der stekelige struiken, die idd hun blad laten vallen. Die geven vaak de broodnodige schaduw. Op een hellend terrein ZO tot ZW, geen orchideeën. Noord ook niet. Ook niet boven op hellingen maar altijd aan de onderkant. Dat voor het weinige water. Of in inzinkingen in het landschap.
Citaat van: Wim Boens op 23 februari 2017, 18:43:24
Ophrys cephalonica en Ophrys tenthredinifera var. viridiflora bloeien ook al weer. Ik wist niet dat deze planten zich goed vegetatief vermeerderden. O. cephalonica heeft al een 2e bloeiaar op een zijscheut.
Ik heb Delforge er op nagslagen.
Behalve door zaad heeft een orchidee nog een andere mogelijkheid tot vermeerdering. Door tijdens de bloei "root-tubers"te vormen (wortelstokken?) Deze kunnen uitlopen en een genetisch identieke plant leveren. Dit om het voortbestaan te garanderen in het geval van trauma (bevriezing bv)
Citaat van: Wim Boens op 24 februari 2017, 19:13:33
Mineralen zijn zeker nodig, maar welke vegetatie staat er meestal om heen? Als deze afsterft, geeft ze ook (weliswaar heel miniscule hoeveelheden) voeding af.
Ook dit nog even gechecked bij Delforge. De meeste orchideeën leven uitsluitend van mineralen (enkele bosorchideeën uitgezonderd) Maar over mycorrhiza wordt geschreven dat er een verband wordt vermoed. Dus niet alleen bij de kieming maar tijdens het verdere leven ook. Men weet het dus nog (2006) niet.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 24 februari 2017, 20:11:25
Ik heb Delforge er op nagslagen.
Behalve door zaad heeft een orchidee nog een andere mogelijkheid tot vermeerdering. Door tijdens de bloei "root-tubers"te vormen (wortelstokken?) Deze kunnen uitlopen en een genetisch identieke plant leveren. Dit om het voortbestaan te garanderen in het geval van trauma (bevriezing bv)
Heel interessant, dus toch vegetatieve vermeerdering mogelijk...Zegt hij ook welke omstandigheden het vormen van zo'n "wortel-knollen" stimuleren?
Citaat van: Wim Boens op 24 februari 2017, 20:18:19
Heel interessant, dus toch vegetatieve vermeerdering mogelijk...Zegt hij ook welke omstandigheden het vormen van zo'n "wortel-knollen" stimuleren?
Nee, alleen dat ze "Due to their slow growth, complex germination and symbiotic life style, orchids require stable ....conditions"
We kunnen weinig anders doen, dan ze met rust laten, lijkt me en de natuurlijke cyclus zo veel mogelijk imiteren. Maar duidelijk is mij, dat verpotten uit den boze is.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 24 februari 2017, 20:13:10
Citaat van: Wim Boens op 24 februari 2017, 19:13:33
Mineralen zijn zeker nodig, maar welke vegetatie staat er meestal om heen? Als deze afsterft, geeft ze ook (weliswaar heel miniscule hoeveelheden) voeding af.
Maar over mycorrhiza wordt geschreven dat er een verband wordt vermoed. Dus niet alleen bij de kieming maar tijdens het verdere leven ook. Men weet het dus nog (2006) niet.
Hoe je in cultuur daar aan moet voldoen is mij een raadsel. Ik heb wel eens gelezen, meen ik, dat de plant tijdens zijn leven zelf zorgt voor deze schimmel . Is dat zo?
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 24 februari 2017, 19:57:32
Citaat van: Wim Boens op 24 februari 2017, 19:13:33
Mineralen zijn zeker nodig, maar welke vegetatie staat er meestal om heen? Als deze afsterft, geeft ze ook (weliswaar heel miniscule hoeveelheden) voeding af.
Weinig begroeiing. Dat is ook een kenmerk bij het zoeken. Als een terrein te groen is, zijn er geen orchideeën en hoef je niet te zoeken. Het moet stenig zijn met her en der stekelige struiken, die idd hun blad laten vallen. Die geven vaak de broodnodige schaduw. Op een hellend terrein ZO tot ZW, geen orchideeën. Noord ook niet. Ook niet boven op hellingen maar altijd aan de onderkant. Dat voor het weinige water. Of in inzinkingen in het landschap.
Ik kan je hierin voor een groot deel volgen, Gerrit. De grote massa ophryssen die wij vorig jaar vonden stonden op een heuvelflank maar niet bovenaan, maar onderaan. De habitat was een typische kalkgrasland, niet bemest! Enkel hier en daar wat meidoornstruiken als hogere begroeiing.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 24 februari 2017, 17:40:31
Je zou een analyse moeten hebben van de grondsoort waarin ze hier groeien, maar wat ik met mijn lekenverstand zie is, dat het puur leem is. Rode Spaanse klei. Dus die dingen leven vooral van mineralen en geen organische mest..
[/quote
Vergis je niet in de vruchtbaarheid van leemgrond Gerrit, zie maar eens hoe hier in het zuiden van Limburg de opbrengst van de akkerlanden is. Er word welliswaar bemest, maar toch!
@ Wim: Ken je het land van herkomst van je O. tenthredinifera?
Citaat van: Jos Beeren op 25 februari 2017, 16:51:05
Vergis je niet in de vruchtbaarheid van leemgrond Gerrit, zie maar eens hoe hier in het zuiden van Limburg de opbrengst van de akkerlanden is. Er word welliswaar bemest, maar toch!
En niet te vergeten de vruchtbaarheid van klei zoals in Flevoland waar ik woon en tuinier.
Orchis (of Aceras) anthropophora begint er ook aan.
Serapias lingua
Vandaag in bloei: Ophrys mammosa en O. speculum
Citaat van: Joost Riksen op 30 maart 2017, 20:00:27
Vandaag in bloei: Ophrys mammosa en O. speculum
Prachtige beelden Joost !
Citaat van: Wim Boens op 27 maart 2017, 20:57:59
Serapias lingua
Mooi, die gaat ook voorspoedig, met meerdere scheuten.
Citaat van: Joost Riksen op 30 maart 2017, 20:00:27
Vandaag in bloei: Ophrys mammosa en O. speculum
Prachtig, vooral de Ophrys mammosa. Weet je uit welk land die afkomstig is?
Dat is een zaailing van Griekenland Gerrit.
Tja, een mammosa met een brede gele rand. Is zeldzaam (Delforge) Meestal rood. Wel heel mooi zo.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 1 april 2017, 12:41:34
Citaat van: Wim Boens op 27 maart 2017, 20:57:59
Serapias lingua
Mooi, die gaat ook voorspoedig, met meerdere scheuten.
Ja, vorig jaar heb ik hem wel moeten opnemen en delen want hij was aan het ontsnappen door de ontwateringsgaatjes onderin de pot...Het heeft hem wel geen kwaad gedaan!
Niet echt een mediterrane orchidee, komt ook in de lage landen voor, maar deze komt uit Spanje en is "gered" uit een zwijnenberg.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 17 mei 2017, 18:48:08
Niet echt een mediterrane orchidee, komt ook in de lage landen voor, maar deze komt uit Spanje en is "gered" uit een zwijnenberg.
Een heel geslaagde en terechte reddingsoperatie, Gerrit !
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 17 mei 2017, 18:48:08
Niet echt een mediterrane orchidee, komt ook in de lage landen voor, maar deze komt uit Spanje en is "gered" uit een zwijnenberg.
Knappe orchidee! Hopelijk kunnen we deze soort binnenkort live bewonderen op de orchideewandeling .
Maar Zwijnenberg ? )--1 Graag wat meer uitleg Gerrit !
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 17 mei 2017, 18:48:08
Niet echt een mediterrane orchidee, komt ook in de lage landen voor, maar deze komt uit Spanje en is "gered" uit een zwijnenberg.
Schitterend, Gerrit! ((14
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 18 mei 2017, 22:49:37
Knappe orchidee! Hopelijk kunnen we deze soort binnenkort live bewonderen op de orchideewandeling .
Maar Zwijnenberg ? )--1 Graag wat meer uitleg Gerrit !
Hier staat het.
http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=2021.195
Anacamptis syriaca begint er ook weer aan, mooi op tijd voor )))2
Hij is weer prachtig.
In bijlage hoe hij er in het wild uitziet, Cyprus
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 11 december 2017, 20:28:22
Hij is weer prachtig.
In bijlage hoe hij er in het wild uitziet, Cyprus
Toch niet zo intens gekleurd als in het wild (zoals bij zoveel planten), maar ik geniet er wel van :)
Opmerkelijk dat zoiets nu al bloeit. Op welk tijdstip bloeit hij in de vrije natuur, in Cyprus dus?
Niet allemaal fel en dieppaars gekleurd. Het is een zeer variabele soort en je fotografeert natuurlijk de mooiste. In bijlage veel fletsere exemplaren. Bijvangst, want het ging om de Orchis sezikiana, die links staat. 13 maart 2017.
Citaat van: Frankie Wulleman op 11 december 2017, 20:53:14
Opmerkelijk dat zoiets nu al bloeit.....
Hier al het derde jaar op rij dat hij bloeit in december.
Wat Ophrysjes:
Ophrys cephalonica
Ophrys cretica
Ophrys phaedra (bijna zeker Ophrys omegaifera i.p.v. O. phaedra)
en een Ophrys soort uit Cyprus...jij een idee, Gerrit?? ((--11 (Ophrys elegans, gedetermineerd op het forum van de SRGC)
Citaat van: Wim Boens op 23 januari 2018, 16:41:06
Wat Ophrysjes:
Ophrys cephalonica
Ophrys cretica
Ophrys phaedra
en een Ophrys soort uit Cyprus...jij een idee, Gerrit?? ((--11
Prachtig Wim!
In deze reeks is Ophrys cretica mijn favoriet! Ziet er grappig uit!
Ophrys tenthredinifera.
Citaat van: Wim Boens op 11 december 2017, 11:09:12
Anacamptis syriaca begint er ook weer aan, mooi op tijd voor )))2
Prachtig lid van de morio groep.
Ik ben gek op die pasteltinten.
Citaat van: Wim Boens op 23 januari 2018, 16:41:06
Wat Ophrysjes:
Ook prachtig, ik het helaas geen idee welk soort die laatste is.
Citaat van: Wim Boens op 27 januari 2018, 13:28:52
Ophrys tenthredinifera.
Één van mijn favoriete Ophrys soorten.
Zelf ga ik (voorlopig) niet aan de mediterraanse Ophrys soorten beginnen.
Vorig jaar had ik een O. lutea gekocht, deze heeft het nog geen 3 maanden bij mij volgehouden. ;D
Gelukkig kun je ze ook gewoon in de natuur bewonderen!
Citaat van: Marcel van den Berg op 6 februari 2018, 17:56:51
Zelf ga ik (voorlopig) niet aan de mediterraanse Ophrys soorten beginnen.
Vorig jaar had ik een O. lutea gekocht, deze heeft het nog geen 3 maanden bij mij volgehouden. ;D
Gelukkig kun je ze ook gewoon in de natuur bewonderen!
Ze zijn niet zo heel moeilijk, hoor Marcel en 's zomers heb je er helemaal geen omkijken naar.
Wat meer dingen van vandaag:
Ophrys cephalonica
Ophrys cretica
Ophrys omegaifera
Ophrys sphegodes
Ophrys tenthredinifera
Ophrys tenthredinifera var. viridiflora
Orchis antropophora
en Orchis quadripunctata
Fantastische collectie Wim.
Wim, hoe vaak verpot je de planten, of weet je ze langer in de pot te houden door bemesting?
Citaat van: Jos Beeren op 12 februari 2018, 17:07:06
Wim, hoe vaak verpot je de planten, of weet je ze langer in de pot te houden door bemesting?
Ik verpot ze bijna nooit, vorig jaar enkele omdat ze ontdubbeld waren na 4 jaar. Ik geef ze 1 keer extreem lichte bemesting als ze uitgebloeid zijn.
Goed te weten... ((4
Mooi Wim!
De bloei is vroeg zat ook --6
Orchis quadripunctata (maar hij heeft maar twee puntjes ))4 ))4 )
en één die ik kreeg als Orchis collina, wat het duidelijk niet is. Misschien Orchis anatolica?? ((--11 (Gerrit???? Help!!!)
Je hebt het goed, denk ik. Orchis quadripunctata heeft 4 tot 8 stippen. Waarvan er 2 verborgen zitten aan de spooringang. Kijk maar of dat het geval is.
Orchis anatolica heeft een rechte enigszins conische spoor, enigszins naar boven gericht. Het belangrijkste is de herkomst. Nl het oostelijke Middellandse Zee bekken.
Heel mooi, beide.
Citaat van: Wim Boens op 23 januari 2018, 16:41:06
Wat Ophrysjes:
Ophrys cephalonica
Ophrys cretica
Ophrys phaedra (bijna zeker Ophrys omegaifera i.p.v. O. phaedra)
en een Ophrys soort uit Cyprus...jij een idee, Gerrit?? ((--11 (Ophrys elegans, gedetermineerd op het forum van de SRGC)
Ik zie nu pas je postings
[attach=1]
Zo ziet Oprys elegans er uit op Cyprus, waar hij endemisch is. De vorm van de lip is driehoekig of druppelvorm. Kenmerkend verder is de lage plaats van de markering op de lip. Bij de bloem van Wim is dat wel erg laag. Normaal is dat in het midden of er iets onder. Die tekening is overigens bij elke bloem weer anders, wat het nogal verwarrend maakt.
[attach=2]
Deze bloem ook van Cyprus, is bezig met het ontplooien van de lip. De zijlobben moeten zich nog naar beneden en onder de lip plooien.
Hij lijkt erg op de wat vreemde bloem van Wim.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 11 maart 2018, 22:58:34
Je hebt het goed, denk ik. Orchis quadripunctata heeft 4 tot 8 stippen. Waarvan er 2 verborgen zitten aan de spooringang. Kijk maar of dat het geval is.
Aha, idd 2 verborgen stippen, dus deze is goed!
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 11 maart 2018, 22:58:34
Orchis anatolica heeft een rechte enigszins conische spoor, enigszins naar boven gericht. Het belangrijkste is de herkomst. Nl het oostelijke Middellandse Zee bekken.
Hij komt van Cyprus, dus het is wel mogelijk neem ik aan?
Citaat van: Wim Boens op 12 maart 2018, 11:10:01
Hij komt van Cyprus, dus het is wel mogelijk neem ik aan?
Ah van Cyprus he. Nou, dan is er nog een kaper op de kust, de endemische Orchis troodi. Heel moeilijk te onderscheiden van Orchis anatolica, waarvan hij is afgesplitst. Troodi kenmerkt zich door een conische omhoog gekrulde spoor. Op jouw foto is dat niet goed te zien. Ik zou graag meer foto's willen, met misschien nog meer bloemen en de hele plant.
Bijlage: Orchis troodi, Akamas schiereiland, Cyprus
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 12 maart 2018, 16:05:56
Ah van Cyprus he. Nou, dan is er nog een kaper op de kust, de endemische Orchis troodi. Heel moeilijk te onderscheiden van Orchis anatolica, waarvan hij is afgesplitst. Troodi kenmerkt zich door een conische omhoog gekrulde spoor. Op jouw foto is dat niet goed te zien. Ik zou graag meer foto's willen, met misschien nog meer bloemen en de hele plant.
Bijlage: Orchis troodi, Akamas schiereiland, Cyprus
Bij deze...
En nog
Serapias lingua begint er ook aan.
Citaat van: Wim Boens op 14 maart 2018, 20:30:16
Bij deze...
Helaas, meer foto's van dezelfde plant maakt het niet makkelijker. Het is geen plant in de natuur, er staan geen andere om te vergelijken. Bloeitijd en habitus zijn heel belangrijke determinatie kenmerken. Is hier afwezig. De twee soorten Orchis anatolica en troodi zijn bijna gelijk. Morfologisch onderzoek, verwantschaps onderzoek tussen populaties zou moeten uitwijzen of het inderdaad twee verschillende soorten zijn. En dat is hier nog niet het geval. Het blijft dan gokken. Lees onderstaande link, waar John met dezelfde problemen worstelt. Je kunt doorklikken naar O. troodi. Ik heb bij jouw plant een lichte voorkeur voor Orchis troodi.
http://www.orchidsofbritainandeuropetest.uk/
[attach=1] [attach=2]
Twee foto's van Orchis anatolica van Rhodos.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 15 maart 2018, 15:40:52
Helaas, meer foto's van dezelfde plant maakt het niet makkelijker. Het is geen plant in de natuur, er staan geen andere om te vergelijken. Bloeitijd en habitus zijn heel belangrijke determinatie kenmerken. Is hier afwezig. De twee soorten Orchis anatolica en troodi zijn bijna gelijk. Morfologisch onderzoek, verwantschaps onderzoek tussen populaties zou moeten uitwijzen of het inderdaad twee verschillende soorten zijn. En dat is hier nog niet het geval. Het blijft dan gokken. Lees onderstaande link, waar John met dezelfde problemen worstelt. Je kunt doorklikken naar O. troodi. Ik heb bij jouw plant een lichte voorkeur voor Orchis troodi.
http://www.orchidsofbritainandeuropetest.uk/
Dank je, Gerrit, lijkt idd een moeilijk geval...ik steek er hier bij mij maar 2 naametiketten in en we zien wel!
Oké.
En ze beginnen er weer aan:
Anacamptis morio subsp. syriaca
Ophrys cephalonica
Ophrys cretica
Ophrys omegaifera
En nog wat...
Ophrys tenthredinifera
en Orchis quadripunctata
Alle mensen, wat een serie. Wim, je hebt geen groene vingers maar gouden. Daar moet mijn hoed van af.
Ophrys cretica, wow
Ophrys omegaifera, schitterend
Ophrys cephalonica, hoe doe je dat. Volgende maand hopelijk ter plekke te vinden.
Fascinerend knap Wim!
Prachtig Wim, waar koop je deze planten?
Citaat van: Wim Boens op 15 februari 2019, 19:55:45
En ze beginnen er weer aan:
Anacamptis morio subsp. syriaca
Ophrys cephalonica
Ophrys cretica
Ophrys omegaifera
Ik zie dat je ze in potjes hebt staan en niet in de volle grond. Als je ze nieuwe grond geeft hoe zorg je dan dat er voldoende schimmel bij de wortels blijft of gaat dat vanzelf? En hoeveel/vaak krijgen deze planten water? Ik kocht een keer een ophrys op de liefhebbersmarkt, zette hem met z’n kluitje, maar zonder potje in de tuin en de plant was in een paar weken weg. Hoe zou dat kunnen komen?
Citaat van: Mark Stolk op 16 februari 2019, 08:55:06
Citaat van: Wim Boens op 15 februari 2019, 19:55:45
En ze beginnen er weer aan:
Anacamptis morio subsp. syriaca
Ophrys cephalonica
Ophrys cretica
Ophrys omegaifera
Ik zie dat je ze in potjes hebt staan en niet in de volle grond. Als je ze nieuwe grond geeft hoe zorg je dan dat er voldoende schimmel bij de wortels blijft of gaat dat vanzelf? En hoeveel/vaak krijgen deze planten water? Ik kocht een keer een ophrys op de liefhebbersmarkt, zette hem met z’n kluitje, maar zonder potje in de tuin en de plant was in een paar weken weg. Hoe zou dat kunnen komen?
Mark eens dat de plant volwassen is, is de schimmel niet meer zo belangrijk, zaad daarentegen heeft wel een bepaalde schimmel nodig om te kiemen, symbiose genaamd.
Echter als je het zo goed wil doen als Wim , heb je ook nog een kleerkast nodig!
Wim legt in deze post uitgebreid uit hoe met deze delicate plantjes om te gaan.
Kijk maar eens een paar pagina's terug! )))6
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 15 februari 2019, 21:51:05
Alle mensen, wat een serie. Wim, je hebt geen groene vingers maar gouden. Daar moet mijn hoed van af.
Ophrys cretica, wow
Ophrys omegaifera, schitterend
Ophrys cephalonica, hoe doe je dat. Volgende maand hopelijk ter plekke te vinden.
((13 ((13 En een dosis geluk, hoor Gerrit!
Citaat van: Mark Stolk op 15 februari 2019, 22:47:39
Fascinerend knap Wim!
((13 ((13
Citaat van: Marcel van den Berg op 16 februari 2019, 08:45:13
Prachtig Wim, waar koop je deze planten?
Nergens ))8 ))8 , via vrienden die eens wat hebben en dat is het....
Citaat van: Mark Stolk op 16 februari 2019, 08:55:06
Ik zie dat je ze in potjes hebt staan en niet in de volle grond. Als je ze nieuwe grond geeft hoe zorg je dan dat er voldoende schimmel bij de wortels blijft of gaat dat vanzelf? En hoeveel/vaak krijgen deze planten water? Ik kocht een keer een ophrys op de liefhebbersmarkt, zette hem met z’n kluitje, maar zonder potje in de tuin en de plant was in een paar weken weg. Hoe zou dat kunnen komen?
Zoals Jos al aanhaalde hebben de volwassen planten geen schimmel nodig, enkel zaad dat wil kiemen heeft deze symbiose nodig en zelfs dat niet als ze in vitro op een steriele voedingsbodem gezaaid worden. Het zaad is zo klein dat het geen enkel voedselvoorraad heeft om de kiemplant te kunnen ondersteunen, vandaar de symbiose in de natuur met een schimmel om voldoende voeding te krijgen in het begin. Op een voedingsbodem zitten ze gewoon midden het voedsel, dus ook geen schimmel nodig.
Watergift: van zodra ze boven komen tot ze beginnen af te sterven om de 1 Ã 2 weken. As ze afgestorven zijn, niks meer.
Voor de Ophrys in je tuin die stierf,geen idee...hangt af van welke soort het was en in welke omstandigheden (bodem, vocht, licht, temperatuur) je hem uitplantte.
Beste Jos en Wim, dank voor jullie antwoorden. Ik ga me erin verdiepen.
Over het wel of niet afhankelijk zijn van bodemschimmel heb ik het volgende opgezocht.
Het is juist, dat het zaadje, een gastheer in de vorm van een schimmel nodig heeft voor de kieming. In die tijd is de orchidee dus parasitair, omdat hij alleen iets krijgt (P en N) en niets teruggeeft.
Na de kieming gaat de plant verder en is symbiotisch. Hij geeft (suikers aan de schimmel) en neemt (mineralen P en K)
Dat nemen is nodig om er beter van te groeien. Er zijn drie groepen, die in verschillende mate afhankelijk zijn van de schimmel:
- orchideeën die geheel schimmelvrij leven (oa Cypripedium, Epipactis) - In geringe mate (de meeste) - en volledige afhankelijkheid van de schimmel (bv Limodorum en soorten zonder bladgroen)
Van het grootste belang is de balans in de mate van infectie door een bodemschimmel. Bij elke soort is die balans anders. Daarom zijn orchideeën ook zo gevoelig voor verandering in hun situatie. (bv kunstmestgift) en kan het jaren duren voordat die balans weer is hersteld.
In het geval van de plantjes van Wim kun je spreken van een ernstige verstoring van het eco systeem. In theorie zouden de planten dus dood moeten gaan. -2( Aangezien dat niet gebeurt moet je concluderen dat hij toevallig soorten heeft gekregen die weinig zijn geinfecteerd door hun schimmel en gewoon op de oude voet verder leven. Maar wellicht is er toch nog sprake van enige bescherming en symbiose omdat er nog schimmeldraden aanwezig zijn. Het vergelen en slapper worden van de planten (indien van toepassing) kan duiden op tekorten die zonder hulp van de schimmel niet worden gecompenseerd.
Wat wel duidelijk is, dat Wim grote en oude bollen heeft gekregen, die min of meer schimmelvrij zijn. Jonge planten zijn het meest gevoelig voor de verstoring en zijn afhankelijker van symbiose. Ikzelf heb een aantal keren jonge planten meegenomen (na zwijnen vernielingen) en die floreren nauwelijks.
Bron: http://fse.studenttheses.ub.rug.nl/10637/
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 17 februari 2019, 18:51:11
Over het wel of niet afhankelijk zijn van bodemschimmel heb ik het volgende opgezocht.
Het is juist, dat het zaadje, een gastheer in de vorm van een schimmel nodig heeft voor de kieming. In die tijd is de orchidee dus parasitair, omdat hij alleen iets krijgt (P en N) en niets teruggeeft.
Na de kieming gaat de plant verder en is symbiotisch. Hij geeft (suikers aan de schimmel) en neemt (mineralen P en K)
Dat nemen is nodig om er beter van te groeien. Er zijn drie groepen, die in verschillende mate afhankelijk zijn van de schimmel:
- orchideeën die geheel schimmelvrij leven (oa Cypripedium, Epipactis) - In geringe mate (de meeste) - en volledige afhankelijkheid van de schimmel (bv Limodorum en soorten zonder bladgroen)
Van het grootste belang is de balans in de mate van infectie door een bodemschimmel. Bij elke soort is die balans anders. Daarom zijn orchideeën ook zo gevoelig voor verandering in hun situatie. (bv kunstmestgift) en kan het jaren duren voordat die balans weer is hersteld.
In het geval van de plantjes van Wim kun je spreken van een ernstige verstoring van het eco systeem. In theorie zouden de planten dus dood moeten gaan. -2( Aangezien dat niet gebeurt moet je concluderen dat hij toevallig soorten heeft gekregen die weinig zijn geinfecteerd door hun schimmel en gewoon op de oude voet verder leven. Maar wellicht is er toch nog sprake van enige bescherming en symbiose omdat er nog schimmeldraden aanwezig zijn. Het vergelen en slapper worden van de planten (indien van toepassing) kan duiden op tekorten die zonder hulp van de schimmel niet worden gecompenseerd.
Wat wel duidelijk is, dat Wim grote en oude bollen heeft gekregen, die min of meer schimmelvrij zijn. Jonge planten zijn het meest gevoelig voor de verstoring en zijn afhankelijker van symbiose. Ikzelf heb een aantal keren jonge planten meegenomen (na zwijnen vernielingen) en die floreren nauwelijks.
Bron: http://fse.studenttheses.ub.rug.nl/10637/
Dank je voor de mooie uitleg, Gerrit! Heel interessant.
Ik denk dat dit nog iets genuanceerd kan worden....in het begin had ik er één die altijd gele bladeren kreeg maar sinds enige jaren doet hij dit niet meer, sinds ik een beetje bijmest (vooral hoog in K en met sporenelementen). Dus als de voeding eenvoudiger te vinden wordt in het grondmengsel, kan je volgens wat ik ondervind compenseren voor de symbiose met de schimmel.
En het waren trouwens niet allemaal grote planten...de O. cretica knolletjes waren mini-dingen en bloeien nu toch al.
Het toedienen van een gift nutriënten op de gok lijkt riskant. Immers:
De meeste orchideeën leven in een uitgebalanceerde symbiose met hun symbiont. Het is een nauw traject wat betreft de balans in de mate van samenwerking. Wordt dat verstoord, dan elimineert de ene partij de ander, omdat die parasitair wordt.
Het is overigens zo, dat een orchidee over een vervanger zou kunnen beschikken, mocht een symbiont zou wegvallen. Er is een groep van schimmels, die als zodanig optreedt. Er zijn micelium draden gevonden op geïmporteerde tropische orchideeën met een schimmel van dezelfde soort als in Nederland. Uit dat feit kun je opmaken, dat de schimel gevestigd op en in de knol een tijdje kan overleven. De plantjes van Wim hebben mogelijkerwijs de schimmel meegenomen uit het land van herkomst en wellicht zich gevestigd in het nieuwe milieu. Dit is louter een hypothese van mij. om een verklaring te vinden voor het doorleven van de planten bij Wim thuis.
Er is ook onderzocht, dat er herinfectie kan optreden als er een symbiont verloren is gegaan. Zo zou het nieuwe rondmengsel voor de mediterrane orchideetjes al een (Belgische) orchideeën schimmel hebben kunnen bevatten.
Waar ik ook wel erg benieuwd naar ben hoe het met de verzameling van Kris is gegaan. Hij laat niets van zich horen over dit onderwerp, toch iets wat hem moest beroeren.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 20 februari 2019, 14:05:37
Het toedienen van een gift nutriënten op de gok lijkt riskant. Immers:
De meeste orchideeën leven in een uitgebalanceerde symbiose met hun symbiont. Het is een nauw traject wat betreft de balans in de mate van samenwerking. Wordt dat verstoord, dan elimineert de ene partij de ander, omdat die parasitair wordt.
Het is overigens zo, dat een orchidee over een vervanger zou kunnen beschikken, mocht een symbiont zou wegvallen. Er is een groep van schimmels, die als zodanig optreedt. Er zijn micelium draden gevonden op geïmporteerde tropische orchideeën met een schimmel van dezelfde soort als in Nederland. Uit dat feit kun je opmaken, dat de schimel gevestigd op en in de knol een tijdje kan overleven. De plantjes van Wim hebben mogelijkerwijs de schimmel meegenomen uit het land van herkomst en wellicht zich gevestigd in het nieuwe milieu. Dit is louter een hypothese van mij. om een verklaring te vinden voor het doorleven van de planten bij Wim thuis.
Er is ook onderzocht, dat er herinfectie kan optreden als er een symbiont verloren is gegaan. Zo zou het nieuwe rondmengsel voor de mediterrane orchideetjes al een (Belgische) orchideeën schimmel hebben kunnen bevatten.
Waar ik ook wel erg benieuwd naar ben hoe het met de verzameling van Kris is gegaan. Hij laat niets van zich horen over dit onderwerp, toch iets wat hem moest beroeren.
Gerrit, het was niet helemaal blind op de gok hoor...bij het kiemen van Ophrys op voedingsbodem wordt ook voeding toegediend. Daarop gebaseerd had ik het idee dat als ik planten zonder symbiotische schimmel heb, ze misschien wel wat voeding konden gebruiken maar ik ben er trouwens nog steeds niet van overtuigd dat de volwassen planten absoluut een schimmel nodig hebben, zeker niet als ze genoeg (lees: een beetje, zeker niet te veel!!) voeding krijgen. Op voedingsbodem kunnen ze trouwens volledig steriel uitgroeien tot bijna bloeibare knollen, omdat ze daar de perfecte voeding gemakkelijk kunnen opnemen.
Ik sluit hiermee zeker de symbiose niet uit, en ze is zeker nodig bij ontkieming in de natuur. En ik geloof ook wel dat een blijvende symbiose in de natuur een voordeel geeft aan de plant, maar of die symbiose absoluut nodig is in de gecontroleerde omstandigheden van cultuur???
De hypothese van herintroductie van een symbiont of dat de symbiont is meegekomen uit het land van herkomst is heel interessant en ook mogelijk!
Ben ook wel benieuwd of Kris nog iets heeft hiervan.
Orchis anatolicus (of O. troodii ??)
Hier staan de eerste mediterrane soorten in bloei.
Allereerst Ophrys apollonae, een vroege soort waarvan de eerste plant 13 februari al de eerste knop opende.
Eigenlijk spraken soorten van de Ophrys omegifera groep mijn nooit zo aan, maar deze bokshandschoenvorminge bloemen vind in toch wel erg gaaf!
De bloemen zelf zijn er ook ondersteboven van. ;D
(https://live.staticflickr.com/65535/51910283234_3726866dc9_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51910587272_9e54edc75a_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51910587742_deace75ddb_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51912325069_27eca2a6a4_b.jpg)
Heel bijzonderMarcel !
Prachtig Marcel, ook schitterend gedetailleerde foto’s.
Bedankt Mark en Luc.
Gelijk even een aanvulling.
Ook Ophrys forestieri en Anacamptis papilionacea ssp aegaea staan prachtig in bloei.
Genoeg reden om deze ook even voor de camera te zetten.
(https://live.staticflickr.com/65535/51912012136_def2f009a9_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51912631020_04fbe64d2d_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51912630955_d47f1c2530_b.jpg)
Citaat van: Marcel van den Berg op 2 maart 2022, 11:39:29
Bedankt Mark en Luc.
Gelijk even een aanvulling.
Ook Ophrys forestieri en Anacamptis papilionacea ssp aegaea staan prachtig in bloei.
Genoeg reden om deze ook even voor de camera te zetten.
Prachtige orchideetjes en resultaten Marcel ! ((3 Misschien toch even toelichten hoe je ze kweekt ...tenzij dat hier al eens aan bod is gekomen en ik dat heb gemist ...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 2 maart 2022, 15:51:45
Prachtige orchideetjes en resultaten Marcel ! ((3 Misschien toch even toelichten hoe je ze kweekt ...tenzij dat hier al eens aan bod is gekomen en ik dat heb gemist ...
Ik heb het hier geloof ik nog niet verteld.
De planten vermeerder ik zelf uit zaad m.b.v. een flowkast.
De potcultuur is vrij simpel.
Het substraat bestaat uit een mengsel van seramis, perliet en fijne steentjes in de verhouding 1:1:1, hier voeg ik maximaal 20% organisch materiaal aan toen. (cocopeat, bladcompost of turf). als meststof gebruik ik een een beetje osmocote korrels.
De planten houdt ik in een koude bak, deze dek ik bij matig tot strenge vorst af met bubbelplastic.
Dat was het wel zo een beetje.
De eerste heel vroege bloeier ...Ophrys forestieri . Op de kop kunnen tikken bij Yann ...De bloem moet zich nog verder ontwikkelen ...
Prachtig Kris )2) om op te fleuren ((10
Citaat van: Marc Coolens op 26 december 2022, 18:03:36
Prachtig Kris )2) om op te fleuren ((10
Dank je Marc! Ondertussen is er ook en tweede bloem open gekomen ...
Dat is wel een hele vroege, mooi Kris!
Citaat van: Marcel van den Berg op 28 december 2022, 14:14:24
Dat is wel een hele vroege, mooi Kris!
Dank je Marcel , ja ik was ook verbijsterd ....
Citaat van: Marc Coolens op 26 december 2022, 18:03:36
Prachtig Kris )2) om op te fleuren ((10
Plant blijft rustig verder doen ...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 januari 2023, 18:03:24
Citaat van: Marc Coolens op 26 december 2022, 18:03:36
Prachtig Kris )2) om op te fleuren ((10
Plant blijft rustig verder doen ...
Het voordeel van dit pokkenweer is wel dat de bloei lang duurt !
Tussendoor wat foto's van Kreta sorteren ...Hierbij : Neotinea tridentata...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 21 april 2024, 12:47:35
Tussendoor wat foto's van Kreta sorteren ...Hierbij : Neotinea tridentata...
Mooi Kris,
De plant op de foto is een Neotinea lactea, een prachtige soort.
De soort bloeit over het algemeen iets eerder en heeft grotere en vaak lichter gekleurde bloemen dan de N. tridentata.
Zelf heb ik ze afgelopen week ook op Sardinië gezien ((12
[attachimg=1]
[attachimg=2]
Ik heb er ook een aantal in cultuur, maar deze wilde nog niet bloeien dit jaar.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 21 april 2024, 12:47:35
Tussendoor wat foto's van Kreta sorteren ...Hierbij : Neotinea tridentata...
Citaat van: Marcel van den Berg op 22 april 2024, 08:43:35Mooi Kris,
De plant op de foto is een Neotinea lactea, een prachtige soort.
De soort bloeit eerder en heeft grotere en vaak lichter gekleurde bloemen dan de N. tridentata.
Zelf heb ik ze afgelopen week ook op Sardinië gezien ((12
Ik heb er ook een aantal in cultuur, maar deze wilde nog niet bloeien dit jaar.
Hallo Marcel , heel erg bedankt voor de info en je reactie . Ik heb nog even getwijfeld maar vond de verschillen lastig om vast te stellen .Ik heb wel meer Neotinea gezien op Kreta . Heel veel zelfs ...Betekent dat dit allemaal lactea zou zijn of groeien beide soorten daar ? Ik zag bijvoorbeeld ook deze met meer donkere bloemen , ook lactea ?
En Sardinië zal ook wel de moeite geweest zijn veronderstel ik ...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 april 2024, 09:44:01
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 21 april 2024, 12:47:35
Tussendoor wat foto's van Kreta sorteren ...Hierbij : Neotinea tridentata...
Citaat van: Marcel van den Berg op 22 april 2024, 08:43:35Mooi Kris,
De plant op de foto is een Neotinea lactea, een prachtige soort.
De soort bloeit eerder en heeft grotere en vaak lichter gekleurde bloemen dan de N. tridentata.
Zelf heb ik ze afgelopen week ook op Sardinië gezien ((12
Ik heb er ook een aantal in cultuur, maar deze wilde nog niet bloeien dit jaar.
Hallo Marcel , heel erg bedankt voor de info en je reactie . Ik heb nog even getwijfeld maar vond de verschillen lastig om vast te stellen .Ik heb wel meer Neotinea gezien op Kreta . Heel veel zelfs ...Betekent dat dit allemaal lactea zou zijn of groeien beide soorten daar ? Ik zag bijvoorbeeld ook deze met meer donkere bloemen , ook lactea ?
En Sardinië zal ook wel de moeite geweest zijn veronderstel ik ...
De plant op de foto is niet zo kenmerkend, maar ook dit is een N. lactea.
N. tridentata heeft over het algemeen een dichtere bloeiwijze en de bloemen zitten als een bolletje aan het einde van de steel.
Ook staan de bloemen van N. tridentata meer omhoog gericht en staan de lippen van de bloemen van N. lactea meer parralel aan de steel.
En zoals ik al aangaf: N. lactea is vaak al een tijdje uitgebloeid voordat tridentata met de bloei begint, al zullen er vast gebieden zijn waar ze bijvoorbeeld door hoogteverschillen of standplaats elkaar in bloeitijd overlappen.
Citaat van: Marcel van den Berg op 22 april 2024, 10:37:29
De plant op de foto is niet zo kenmerkend, maar ook dit is een N. lactea.
N. tridentata heeft over het algemeen een dichtere bloeiwijze en de bloemen zitten als een bolletje aan het einde van de steel.
Ook staan de bloemen van N. tridentata meer omhoog gericht en staan de lippen van de bloemen van N. lactea meer parralel aan de steel.
En zoals ik al aangaf: N. lactea is vaak al een tijdje uitgebloeid voordat tridentata met de bloei begint, al zullen er vast gebieden zijn waar ze bijvoorbeeld door hoogteverschillen of standplaats elkaar in bloeitijd overlappen.
Bedankt Marcel !!!
Orchis (Anacamptis) sancta is eigenlijk een mediterrane soort als ik het goed heb (Marcel zal me wel verbeteren als ik mis ben ). Toch heb ik er voor gekozen om ze uit te planten in de tuin in een verhoogd bed. Ik dacht dat ik deze kwijt was na de erg natte lente en een deel van de zomer....Maar kijk , het blad is er ook weer ....
Anacamptis papilionacea kwam hier vandaag open ...en de bladluis heeft de bloemen ook gevonden .... :o
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 maart 2025, 20:13:32
Anacamptis papilionacea kwam hier vandaag open ...en de bladluis heeft de bloemen ook gevonden .... :o
Ja, in deze tijd van het jaar moet je extra opletten.
Luizen verspreiden zich nu zeer snel.
Gisteravond ook even een controle gedaan en kwam ook een aantal planten tegen, direct even ontdaan van de luizen.
Mooie soort ook, hier staan ook de eerste planten in bloei... Ook in de tuin zijn de eerste bloemen zichtbaar.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 maart 2025, 20:13:32
Anacamptis papilionacea kwam hier vandaag open ...en de bladluis heeft de bloemen ook gevonden .... :o
Citaat van: Marcel van den Berg op 25 maart 2025, 08:24:01Ja, in deze tijd van het jaar moet je extra opletten.
Luizen verspreiden zich nu zeer snel.
Gisteravond ook even een controle gedaan en kwam ook een aantal planten tegen, direct even ontdaan van de luizen.
Mooie soort ook, hier staan ook de eerste planten in bloei... Ook in de tuin zijn de eerste bloemen zichtbaar.
Klopt Marcel , gisteren ook actie ondernomen ....Vandaag stonden er meer bloemen open. Ze staan zo dicht op mekaar dat foto's nemen moeilijk is ....
Nog 2 soorten die er nu prachtig bij staan en ik jullie niet wil onthouden.
Ophrys archipelagi, een vroeg bloeiende soort uit Kroatië en de Gargano in Italië.
Het is een relatief vroeg bloeiende soort die vaak lange bloeiwijzen heeft.
Deze heb ik in 2019 gezaaid en nu na 6 jaar wachten eindelijk bloeit. :D
[attachimg=1]
En een hybride van Ophrys speculum en tenthredinifera oftewel Ophrys ×heraultii.
Zaden een aantal jaren terug van Joost gehad die de 2 ouderplanten in zijn kas in bloei had staan.
Het is toch wel een erg kleurrijke verschijning.
[attachimg=2]
Citaat van: Marcel van den Berg op 30 maart 2025, 21:43:12
Nog 2 soorten die er nu prachtig bij staan en ik jullie niet wil onthouden.
Ophrys archipelagi, een vroeg bloeiende soort uit Kroatië en de Gargano in Italië.
Het is een relatief vroeg bloeiende soort die vaak lange bloeiwijzen heeft.
Deze heb ik in 2019 gezaaid en nu na 6 jaar wachten eindelijk bloeid :D
[attachimg=1]
En een hybride van Ophrys speculum en tenthredinifera oftewel Ophrys ×heraultii.
Zaden een aantal jaren terug van Joost gehad die de 2 ouderplanten in zijn kas in bloei had staan.
Het is toch wel een erg kleurrijke verschijning.
[attachimg=2]
Formidabele planten, Marcel.
Citaat van: Marcel van den Berg op 30 maart 2025, 21:43:12
Nog 2 soorten die er nu prachtig bij staan en ik jullie niet wil onthouden.
Ophrys archipelagi, een vroeg bloeiende soort uit Kroatië en de Gargano in Italië.
Het is een relatief vroeg bloeiende soort die vaak lange bloeiwijzen heeft.
Deze heb ik in 2019 gezaaid en nu na 6 jaar wachten eindelijk bloeit. :D
En een hybride van Ophrys speculum en tenthredinifera oftewel Ophrys ×heraultii.
Zaden een aantal jaren terug van Joost gehad die de 2 ouderplanten in zijn kas in bloei had staan.
Het is toch wel een erg kleurrijke verschijning.
Wat een pracht Marcel ! Heel mooie Ophrys soorten en vol bewondering dat je deze zo goed uit zaad kan opkweken . Haarscherpe en mooie foto's ook , top dat we mogen mee genieten .
De kleine en fijne Orchis longicornu ...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 5 april 2025, 11:21:09
De kleine en fijne Orchis longicornu ...
Staat die bij jou in de tuinrots, of in pot?
Hier staat de hybride van Orchis ichnusea x Orchis pauciflora in volle bloei.
[attachimg=1]
Ook Oprhys spruneri staat in volle bloei.
In 2029 gezaaid en bloeit sinds 2 jaar.
[attachimg=2]
[attachimg=3]
En Ophrys panatensis bloeit ook alweer een aantal jaren op een rij.
Jaren terug gekregen als een schaaltje met protocormen.
Helaas hebben de planten vorig seizoen een klap gekregen en ben ik er veel verloren.
[attachimg=4]
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 5 april 2025, 11:21:09
De kleine en fijne Orchis longicornu ...
Citaat van: Marcel van den Berg op 7 april 2025, 21:25:04
Staat die bij jou in de tuinrots, of in pot?
Het getoonde exemplaar staat in een vijvermandje Marcel , had eerst de bedoeling om dit in te graven maar is dan toch niet gebeurd . Heeft heel de winter gewoon buiten gestaan ...
Citaat van: Marcel van den Berg op 7 april 2025, 21:25:04Hier staat de hybride van Orchis ichnusea x Orchis pauciflora in volle bloei.
Ook Oprhys spruneri staat in volle bloei.
In 2029 gezaaid en bloeit sinds 2 jaar.
En Ophrys panatensis bloeit ook alweer een aantal jaren op een rij.
Jaren terug gekregen als een schaaltje met protocormen.
Helaas hebben de planten vorig seizoen een klap gekregen en ben ik er veel verloren.
Super beelden en super planten Marcel , bedankt om ons mee te laten genieten . Houd je die allemaal vorstvrij ? Wat gebruik je als substraat en eventueel voeding voor dit soort orchideeën ?
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 8 april 2025, 12:01:37
Citaat van: Marcel van den Berg op 7 april 2025, 21:25:04Hier staat de hybride van Orchis ichnusea x Orchis pauciflora in volle bloei.
Ook Oprhys spruneri staat in volle bloei.
In 2029 gezaaid en bloeit sinds 2 jaar.
En Ophrys panatensis bloeit ook alweer een aantal jaren op een rij.
Jaren terug gekregen als een schaaltje met protocormen.
Helaas hebben de planten vorig seizoen een klap gekregen en ben ik er veel verloren.
Super beelden en super planten Marcel , bedankt om ons mee te laten genieten . Houd je die allemaal vorstvrij ? Wat gebruik je als substraat en eventueel voeding voor dit soort orchideeën ?
Bedankt, Kris!
Ik heb de planten wel beschermd tegen de ergste vorst, maar ze hebben wel wat vorst gehad (tot -3)
Het substraat bestaat uit seramis-perliet-lava 2-1-1. dat meng ik weer met +- 20% houtvezel of rijstkaf. (soorten die niet van kalk houden krijgen geen rijstkaf in het substraat.) Als ik dit niet voor handen heb gebruik ik ook nog wel eens half verteerd blad.
Ik heb me laten inspireren door het substraat als aangegeven op http://myorchids.de/main1.htm (http://myorchids.de/main1.htm).
Hiermee breng ik de planten zonder problemen door de donkere vochtige winter.
Echter vanaf maart wanneer de zon weer in kracht toeneemt, kunnen de potten erg snel opwarmen en uitdrogen wat een gevaar is voor vooral de kleinere soorten die heel oppervlakkig groeien.
Hier moet ik nog iets op verzinnen ))4.
In de rotstuin staat het er ook mooi bij.
De groep anacamptis champagneuxii staan met een groeiend aantal planten in bloei.
[attachimg=1]
Anacamptis papilionaceae doet het ook erg goed in de rotstuin, deze staat al vol in bloei, de rest in minder ver.
[attachimg=2]
Ook de spinnenorchissen staan er weer goed bij.
[attachimg=3]
Citaat van: Marcel van den Berg op 8 april 2025, 14:06:55
Bedankt, Kris!
Ik heb de planten wel beschermd tegen de ergste vorst, maar ze hebben wel wat vorst gehad (tot -3)
Het substraat bestaat uit seramis-perliet-lava 2-1-1. dat meng ik weer met +- 20% houtvezel of rijstkaf. (soorten die niet van kalk houden krijgen geen rijstkaf in het substraat.) Als ik dit niet voor handen heb gebruik ik ook nog wel eens half verteerd blad.
Ik heb me laten inspireren door het substraat als aangegeven op http://myorchids.de/main1.htm (http://myorchids.de/main1.htm).
Hiermee breng ik de planten zonder problemen door de donkere vochtige winter.
Echter vanaf maart wanneer de zon weer in kracht toeneemt, kunnen de potten erg snel opwarmen en uitdrogen wat een gevaar is voor vooral de kleinere soorten die heel oppervlakkig groeien.
Hier moet ik nog iets op verzinnen ))4.
Heel erg bedankt Marcel !Ik waardeer heel erg dat je die info wilt delen ....Ik heb nog nooit gehoord van rijstkaf .....?En ook de houtvezel is iets wat ik hier niet vaak hoor vernoemen maar we kunnen alleen maar bijleren , uitproberen en delen ...Je resultaten mogen er zijn en dat inspireert me enorm ! Wat met voeding ?
Citaat van: Marcel van den Berg op 7 april 2025, 21:25:04
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 5 april 2025, 11:21:09
De kleine en fijne Orchis longicornu ...
Staat die bij jou in de tuinrots, of in pot?
Hier staat de hybride van Orchis ichnusea x Orchis pauciflora in volle bloei.
[attachimg=1]
Ook Oprhys spruneri staat in volle bloei.
In 2029 gezaaid en bloeit sinds 2 jaar.
[attachimg=2]
[attachimg=3]
En Ophrys panatensis bloeit ook alweer een aantal jaren op een rij.
Jaren terug gekregen als een schaaltje met protocormen.
Helaas hebben de planten vorig seizoen een klap gekregen en ben ik er veel verloren.
[attachimg=4]
Leuk dat we mogen meegenieten , knappe resultaten , Marcel ! :o ((3 ((3 ((3
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 8 april 2025, 21:16:03
Citaat van: Marcel van den Berg op 8 april 2025, 14:06:55
Bedankt, Kris!
Ik heb de planten wel beschermd tegen de ergste vorst, maar ze hebben wel wat vorst gehad (tot -3)
Het substraat bestaat uit seramis-perliet-lava 2-1-1. dat meng ik weer met +- 20% houtvezel of rijstkaf. (soorten die niet van kalk houden krijgen geen rijstkaf in het substraat.) Als ik dit niet voor handen heb gebruik ik ook nog wel eens half verteerd blad.
Ik heb me laten inspireren door het substraat als aangegeven op http://myorchids.de/main1.htm (http://myorchids.de/main1.htm).
Hiermee breng ik de planten zonder problemen door de donkere vochtige winter.
Echter vanaf maart wanneer de zon weer in kracht toeneemt, kunnen de potten erg snel opwarmen en uitdrogen wat een gevaar is voor vooral de kleinere soorten die heel oppervlakkig groeien.
Hier moet ik nog iets op verzinnen ))4.
Heel erg bedankt Marcel !Ik waardeer heel erg dat je die info wilt delen ....Ik heb nog nooit gehoord van rijstkaf .....?En ook de houtvezel is iets wat ik hier niet vaak hoor vernoemen maar we kunnen alleen maar bijleren , uitproberen en delen ...Je resultaten mogen er zijn en dat inspireert me enorm ! Wat met voeding ?
Rijstkaf is ook geen wondermiddel hoor.
Ik heb het aangeschaft omdat ik op zoek was naar een organisch deel voor in mijn minerale mengsel dat niet de poriën van de steentjes verstopt en ook niet weg spoelt. Ik heb ook half verteerd blad gebruikt, dit gaat ook prima, maar dit mag ook weer niet te grof en te fijn zijn zijn.
Als meststof voeg in aan het begin van ieder seizoen wat standaard osmocote korrels toe per pot en aan het eind van het seizoen nog even een extra kaliumgift, het is tenslotte een knolgewas.
Ondertussen staan er een heel aantal planten van kruisingen die ik in 2021 had gemaakt in bloei.
Ik was erg benieuwd hoe de planten zouden groeien en hoe de bloeiwijze zou zijn.
Het gaat om een een kruising tussen Anacamptis morio en Serapias lingua.
Deze hybride komt in de natuur ook voor, maar niet vaak.
Als ik de bloemen zo zie, lijkt het erop dat ik gladiolen heb gemaakt. -2(
Ik zal vandaag ook nog even een foto van alle bloeiende planten maken.
[attachimg=1]
[attachimg=2]
Heel bijzonder!
Hier staan ondertussen een aantal Thelymitra pauciflora in bloei.
Direct even een plant op de foto gezet, omdat het een zelf bestuivende soort is blijven de bloemen maar kort open.
Ook openen de bloemen alleen als de zon schijnt.
[attachimg=3]
Ook Ophrys chestmannii staat er prachtig bij.
Deze soort heb ik in 2022 gezaaid, dit jaar bloeien de eerste 2 planten.
Hopelijk worden het er volgend jaar meer. :D
[attachimg=1]
Op de bloei moeten we uiteraard nog even wachten maar toch even gaan kijken hoe de mediterrane Orchis (Anacamptis) sancta de winterprik is doorgekomen. Hij staat namelijk onbeschermd buiten uitgeplant en voorlopig houd hij zich verbazend kloek...We hadden hier toch tot minus 5 en verschillende dagen vorst rond de minus 3 . Op foto 2 zie je waar hij uitgeplant staat ...
De planten houden zich inderdaad behoorlijk goed.
Tijdens de koudste dage heb ik wel een aantal kisten over te planten geplaatst ter bescherming.
Maar de vorst valt tot nu toe mee te vallen.
1 Anacamptis papilionacea
2 Ophrys passionis denk ik, maar deze planten hebben nog niet eerder gebloeid dus ik ben benieuwd.
3 Serapias cordigera en een Ophrys passionis.
4 Anacamptis heroica.
5 Orchis italica
6 Ophrys forestieri
7 Mogelijk poppenorchis, maar even de bloei afwachten.
8 Ophrys speghodes
9 Anacamptis morio, fragrans en Ophrys sipontensis.
10 Anacamptis papilionacea, horoica en Orchis italica.
En nog 2 beelden van het het geheel.
En ook in de potten gaat het aardig.
Neotinea lactea gaat voor het eerst bloeien, gezaaid in 2018
Gennaria diphylla staat ook in de startblokken
En een bloei Ophryssen staan ook mooi in knopl, Hier Ophrys archipelagi en Ophrys apollonae.
Citaat van: Marcel van den Berg op 19 januari 2026, 09:36:02En ook in de potten gaat het aardig.
Neotinea lactea gaat voor het eerst bloeien, gezaaid in 2018
Gennaria diphylla staat ook in de startblokken
En een bloei Ophryssen staan ook mooi in knopl, Hier Ophrys archipelagi en Ophrys apollonae.
Marcel, dat ziet er allemaal veelbelovend uit!
Zonder meer indrukwekkend Marcel !!! Geweldig dat je deze update weer deelt , inspirerend ...
Neotinea lactea (Maskerorchis) en Ophrys apollonae (Ophrys omegaifera) staan ondertussen in bloei.
Voor de Ophrys is dit de normale bloeitijd, maar de Neotinea had ik pas in maart verwacht.
Citaat van: Marcel van den Berg op 16 februari 2026, 08:39:37Neotinea lactea (Maskerorchis) en Ophrys apollonae (Ophrys omegaifera) staan ondertussen in bloei.
Voor de Ophrys is dit de normale bloeitijd, maar de Neotinea had ik pas in maart verwacht.
Mooi om zien deze vroege vogels Marcel ...hier zijn ze er allemaal nog ver af ...
Het gaat nu, ik de koude bak staat al heel wat in bloei, maar ook in de tuin staan de eerste planten in bloei.
Ophrys speculum x tenthredinifera oftewel Ophrys × heraultii bloeit hier nu al een aantal jaar achter elkaar en ze worden steeds iets groter.
PXL_20260315_094216553.jpg
Ophrys tenthredinifera var grandiflora bloeit hier nu voor het 2e jaar.
PXL_20260315_100257314.jpg
Ophrys forestieri staat sinds 2019 in de tuin, eerste een aantal jaar bij mijn ouders in een ingegraven vijvermandje en sinds 2022 in mijn huidige rotstuin. Ieder jaar bloeien er wel een aantal planten. Dit jaar lijken er 4 tot bloei te komen.
PXL_20260315_100413710.jpg
Dit zelfde geldt voor Oprhys speghodes, deze heb ik in 2017 gezaaid en staat sinds 2019 in de tuin. die ook dit jaar met 4 planten lijkt te gaan bloeien.
PXL_20260315_095113880.NIGHT.jpg
Citaat van: Marcel van den Berg op 16 maart 2026, 08:11:23Het gaat nu, ik de koude bak staat al heel wat in bloei, maar ook in de tuin staan de eerste planten in bloei.
Ophrys speculum x tenthredinifera oftewel Ophrys × heraultii bloeit hier nu al een aantal jaar achter elkaar en ze worden steeds iets groter.
Ophrys tenthredinifera var grandiflora bloeit hier nu voor het 2e jaar.
Ophrys forestieri staat sinds 2019 in de tuin, eerste een aantal jaar bij mijn ouders in een ingegraven vijvermandje en sinds 2022 in mijn huidige rotstuin. Ieder jaar bloeien er wel een aantal planten. Dit jaar lijken er 4 tot bloei te komen.
Dit zelfde geldt voor Oprhys speghodes, deze heb ik in 2017 gezaaid en staat sinds 2019 in de tuin. die ook dit jaar met 4 planten lijkt te gaan bloeien.
Wat een pracht Marcel ! Ophrys tenthredinifera var grandiflora is buitengewoon mooi !
Prachtige orchideeën!
Inderdaad prachtige orchideeën, dat is weeral een wereldje apart. Vroeger ook veel orchideeën gehad, maar stilaan zijn ze in de tuin verdwenen.
Deze Anacamptis longicornu heeft zo goed als heel de winter onbeschermd buiten doorgebracht ...Alleen bij een korte periode vorst tot minus 5 heeft hij een weekje doorgebracht onder een afdak ..2 kleurvarianten bij mekaar , kleine bloemen maar wel mooi .
Orchis (Anacamptis) sancta is een mediterrane soort waarvan men hoort en leest dat ze niet zo winterhard is bij ons ...deze plant staat al 3 jaar onbeschermd buiten en weer zich goed te redden voorlopig...