Bloei mei - juni 2026

Gestart door Frankie Wulleman, 4 mei 2026, 21:38:00

Vorige topic - Volgende topic

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 juni 2026, 08:32:43
Citaat van: Herman Mylemans op 27 juni 2026, 12:15:29Inderdaad Kris een i teveel. Het is lang geleden dat ik nog bloei gezien heb, misschien houdt hij wel van dit weer!
Campanula raineri is verre van een gemakkelijke rotsplant (in ons klimaat) mijn inziens Herman...Al heel dikwijls geprobeerd in diverse situaties maar echt lang houden ze het hier nooit uit. Houden niet van teveel nat , zeker niet in de winter. In de zomer dan weer niet te heet en te droog . Maar ben er toch ook weer aan begonnen met 2 exemplaren. Deze keer in een grote schaal met tufsteen.
Ik heb een exemplaar in een trog die alle weersomstandigheden krijgt. In de zomermaanden perfect om hem koeler te houden want dat vragen ze.
In de late herfst en winter gaat er dan afdekking over. Ook omdat er nog andere nattegevoelige planten in die trog staan.
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Herman Mylemans op 27 juni 2026, 11:40:41Campanula raineri 'Alba'

Pterocephalus depressus

Pterocephalus parnassi

Campanula carpatica 'Torpedo'

Mooi viertal, Herman. Ook hier werd Campanula raineri vele keren geprobeerd, maar telkens mislukt, zowel in een trog als in de open rotstuin. Bijzonder moeilijke plant.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 28 juni 2026, 16:03:00Pterocephalus pinardii uit Turkije, nog in het beginstadium van zijn bloei

Een topper Luc, proberen te vermeerderen.

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 28 juni 2026, 16:12:59Twee plantensoorten, beide asterachtigen, die eerder geschikt zijn voor de wat grotere rotstuin.
Beide zijn nog niet op hun top qua bloei maar toch trekken ze al de aandacht.
Inula ensifolia uit Oost-Europa en de Caucasus
Haplopappus glutinosus uit Chili en Argentinië

Ook weer twee absolute schoonheden, Luc. Als je nog ruimte hebt in de stekruimte, proberen te vermeerderen. Uit zaad opgekweekt?

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 25 juni 2026, 17:29:34
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 juni 2026, 16:25:32
Citaat van: Luc Gilgemyn op 31 mei 2026, 11:46:53Ging het om P. ernesti Mayerii Kris ?  Hier is één van de planten van vorig jaar gaan bloeien (sorry, geen te beste foto), nog een andere gaat eveneens bloeien, de overigen hebben het loodje gelegd.  :-\
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 juni 2026, 11:35:35Helaas wel Luc , ik denk dat ik deze nog op een ander plekje had uitgezet ...even checken ...
Heb ook nog enkele zaailingen van dit jaar.
Ik heb hem uiteraard direct behandeld op de spoed en hij is nu aan het revalideren ....Ik had trouwens maar eentje meer ...Dus alle hoop op deze revaliderende plant.

Knap Kris, mijn plantjes die overwinterd hebben bloeien inmiddels met regelmaat, in totaal al wel een 15tal bloemen gehad !

Een groot succes, Luc, en niet aangevreten door de slakken???

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 28 juni 2026, 16:16:40Teucrium polium subsp. aureum laat door zijn naam vermoeden dat de bloemen geel moeten zijn. In werkelijkheid zijn ze cremewit en weinig contrasterend tegen het loof van de plant, maar het geheel zorgt in combinatie met de kleur van de stenen toch voor een opvallend effect.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 juni 2026, 08:33:49Het grijze blad is zeker zijn grootste troef ...Dit soort planten moeten mijn inziens niet persé bloeien Luc.
Mijn favoriete Teucrium die ik vroeger heb gehad is , naast Teucrium aroanium , een Teucrium die ik spijtig genoeg niet meer opnieuw te pakken krijg ....Het gaat hier over Teucrium musimonum.....Iemand die nog ergens tegen gekomen? In bijlage een foto van 2014.
Citaat van: Luc Scheldeman op 29 juni 2026, 16:28:05Ken ik helemaal niet. Weet je nog van wie je die had ?
Ik vermoed dat ik hem een keer meegebracht heb uit de UK Luc ...Hij is endemisch voor het Atlas gebergte in Marokko waar hij voorkomt rond de 2380m hoogte.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "